fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hmmm...
De gebruikte potmeter was toch niet toevallig een draadgewonden exemplaar? De zelfinductie daarvan is vaak niet te verwaarlozen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Voor een zuivere meting even de scoop erop zetten i.p.v. een universeelmeter.
Die kan wel eens vreemd doen bij 1000Hz. (als het een goedkope is)
Dacht ik ook aan, maar voor het vergelijken van twee spanningen, ook nog elk een sinus, zou dat toch nog moeten gaan.
Ik ben wel benieuwd naar de oplossing!
D.W.
DW
Ik zal maar beginnen met me te verontschuldigen tov alle lezers van deze topic. Ik vond op mijn LS 4 Ohm en op de weerstand 3 Ohm. Mijn metingen zijn echter fout.
Een eerste vaststelling: mijn sinusgenerator produceert geen sinus maar een combinatie van sinus,driehoek en blokgolf, van vervorming gesproken. Hoewel ik niet denk dat dit van invloed is op mijn meting.
Ik heb nu ipv een 50 Ohm weerstand een 5 Ohm gebruikt, dit maakt de meting over de weerstand nauwkeuriger.
Verder heb ik de eerste keer tamelijk slordig gemeten: overgangsweerstanden, slechte kontakten, verlengsnoeren...
Ik meet nu, nog steeds met de vervormde sinus,
met een Fluke: over de LS 4,1 Ohm,over de weerstand 4,3 Ohm
met een procescalibrator: over de LS 4,21 Ohm, over de weerstand 4,44 Ohm.
Waarbij de stelling dat de impedantie 10/20% hoger ligt dan de Ohm'se waarde bevestigd wordt.
Da's goed om te horen. Maar aan de andere kant bijna jammer; het zou een fantastische puzzel geweest zijn.
Ik dacht al aan de Kerstpuzzel van Electron, of zo...