Ik heb bij Conrad twee transceiver modules gekocht (SE200), maar nu moet ik hier nog antennes voor maken. Eén station moet mobiel worden, de andere vast. Nu kan ik wel gewone spriejes kopen, voor de mobiele unit is dit ook wel het slimst denk ik. Voor het vaste station gelden de volgende vereisten:

De "vaste" antenne staat op een plaats niet ver boven de grond en er is geen aardverbinding mogelijk. Ook moet deze een behoorlijke versterking hebben en omnidirectional zijn.

De mobiele antenne moet tegen een stootje kunnen en ook een redelijke ontvangst/zend versterking hebben.

Beide antennes zenden en ontvangen.

Nu heb ik een leuke antenne op het oog voor de vaste, een zgn. Slim Jim antenne is het (leuk dingetje toch :)), maar ik kan nergens een 433Mhz variant/formule vinden...

Iemand dus ervaringen/berekeningen voor me???
En wat voor antenne kan ik het beste maken/kopen voor het mobiele station???

[Bericht gewijzigd door Benadski op ]

Op ma 06-05-2002 15:53:48 schreef palieter:
google doet het weer:
antenna 433.92 > bingo: http://www.tfs.net/~petek/rockets/RDF/70ant.html

Ik wil een omnidirectionele antenne, de yagi is dit niet. Ook moet mijn antenne rechtop staan in een witte pvc buis. Iemand ideeen?

BTW Google rules idd! ;)

In principe moet een stuk draad (lasdraad bijvoorbeeld is lekker stug) van 5/8 golflengte voldoende zijn.

1/freq. in MHZ is de golflengte in meters. Dit gedeeld door 8 x 5. kom ik in de buurt van een cm of 15?

anders een groundplane maken. Straler 1/4 golflengte, radialen ook 1/4 golflengte.
Straler kan je in een PL259 plug solderen. voor de groundplane neem ja een PL-chassis deel op een alu. plaatje met de 4 radialen er aan.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op ]