Hallo,
Gezocht op het forum maar niet gevonden...

Ik heb een ( net nieuw) Pa systeem. Een subwoofer met 2 satellieten.
De versterkers voor de satellieten zitten in de subwooferkast.

Wanneer ik de spanning afzet hoor ik na circa 5seconden een korte ruis in de linker satelliet. De rechter blijft mooi stil.

Het klinkt alsof er een condensator zichzelf even ontlaadt.
Tja als je het dan meld bij de dealer, krijgen we een antwoord van: "dat doen de versterkers in mijn studio ook"

Kan ik wel een discussie beginnen dat het de eerste is die ik in 35 jaar tegenkom, maar ik wil dit graag een beetje onderbouwen.

Wie is er bekend met dit fenomeen, kan het 'erbij horen' of heb ik gelijk dat het niet normaal is?
Als het normaal zou zijn, zou het rechter kanaal het ook moeten doen.

Vast bedankt voor de tips.

Als er geen uitgangsrelais in zitten dan kunnen dit soort piepjes ruisjes of plopjes voorkomen.

Sommige Carvers hebben dit ook, maar dan een behoorlijke.

welk merk en type....goeie vraag!

antwoord
merk: LD systems
type: Dave 12G2

Helaas heb ik nog geen ervaring met dit type

Maar het is niet normaal als de ene geen geluid maakt na afzetten en de ander wel.

Ik heb net ff het manual gelezen en als ik de goed voor me heb dan zit de versterker in de sub.

Klinkt alsof het beveiliging circuit blijft hangen...
misschien een relais.

Zet eens zachtjes muziek op, zet de versterker in de sub uit (helemaal af), wacht 30 sec en schakel de versterker weet in.

als het een relais beveiliging betreft zou er iets van tijd tussen moeten zitten, tussen het aanzetten en inschakelen van de speakers.

meestal starten de versterkers op met een rood protect lampje aan, en dan na een seconde ofzo klik en je hebt geluid.

Als het een relais sturing betreft en deze blijft hangen, dan zal jou satelliet die ruist iets eerder beginnen met spelen als de rest.
en zelfs mogelijk met een plop aan gaan.

Nogmaals ik ben niet bekend met dit systeem, maar is dit het geval dan is er wel iets mis.

Als het een relais loze amp is, dan kan dit voor komen en hoeft dit niet een probleem te zijn.(het apparaat functioneert verder goed)

mail anders ff naar de fabriek ipv de dealer.

ik hoop dat je er iets aan hebt
mvg flip

Dank, ik ga het morgen even testen.
Nu liggen er al wat huisgenoten te slapen :-)

De fabriek heb ik inderdaad al gemaild, maar antwoord zal waarschijnlijk even duren.

De uitkomst laat ik uiteraard hier even weten.

Hoe klinkt het precies ? Soms willen opamps zoals 5532's in filterschakelingen wel eens wat hoorbaar oscilleren als de voedingsspanning langzaam wegvalt. Klinkt als Pieozwwww of soortgelijks.

Je doet daar niets tegen zonder een aparte muting / uitgangsrelais, als deze set die niet heeft dan is dat wat ongebruikenlijk voor PA apparatuur - maar het kan geen kwaad, en ik zou er niet wakker van liggen.

Nee het klinkt absoluut niet zoals jij beschrijft.
't is een echt ruisachtig of kraakachtig.

Vroegah haalden mensen wel eens hun vinger langs de naald van een platenspeler om het stof er af te halen.(ja echt dat deden ze!)
Maar dat geluid komt er het dichtst bij.

Uh.... het geluid komt ook voor als je een instrumenten snoer hebt met een slechte verbinding. Aan het snoer rommelen om weer kontakt te hebben. Ofwel je krijgt ineens een brom, of je hebt zo'n kraak.

Die richting op is het geluid.

Dat heb ik ook met mijn 35 jaar oude philips versterker (beide speakers), maar alleen als ik de spanning extern afschakel in plaats van de aan-uit knop te gebruiken.

1) hier gebeurd het bij het gebruik van de spanningsschakelaar OP de versterker.

2)deze versterker is geen 35 jaar oud maar 35 MINUTEN

3)Het is hier bij 1 kanaal. en dat is juist het vreemde, daarmee ligt het niet per definintie aan het ontwerp van de versterker.

@mr Flip:

Zojuist een paar tests gedaan.

Bij het uitzetten van de versterker, blijft het geluid nog even uit de speakers klinken, rechter kanaal stopt ermee, linker na de scratch.
Uiteraard gebeurd dat precies op het moment dat het groene spanningsledje dooft.

Bij het aanzetten: inderdaad een rood protect ledje.
Als dit dooft gaan beide kanalen TEGELIJK spelen.
Moet wel bekennen dat het lastig te horen is doordat de schakelaar achter op de sub zit.

Ik wacht even de reactie van de Adam Hall af, daarna kan ik voor de zekerheid de boel nog een keer verplaatsen zodat ik de speakers symetrisch bij mijn hoofd heb.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (54%)]

Het lijkt erop dat het relais dan functioneerd (als het een relais is)

Zonders schema of apparaat moeilijk te zeggen..

Ik zou gewoon een beetje overdrijven, bij de dealer of fabriek dat het heeeeel erg hinderlijk is, en dat het best hard kraakt.

Wacht maar even de reactie van de fabriek af, meestal lossen ze dit wel goed op.

Nou ik kom er net achter dat als je het volume niet terug draait, wat ik meestal wel automatisch doe, het kraakje best hard is. Dus ik hoef niet eens te overdrijven.

Als Adam Hall niet snel is met zijn antwoord gaat de set terug.
Ik heb 14 dagen 'bedenktijd'. Maar omdat de speakon kabels pas een week later geleverd werden heb ik weinig test-tijd.
Het zint me niks de doos was ook heel erg beschadigd.
Dus ik neem geen risico.

Als je iets nieuw koopt kun je hier best bezwaar op maken, misschien komen ze met uitleg over de werking van de eindtrap.

Meestal hebben dit soort actieve speakers IC eindtrappen (meestal parallel) die een mute hebben zodat ze geen geluid geven bij uitschakelen.

Als er een relais in zit dan is er iets mis, maar meestal worden relais niet zoveel meer gebruikt bij huidige PA spullen maar electronisch word opgelost.

Heb (eindelijk) antwoord van Adam Hall.
Er zit inderdaad geen relais in maar het wordt elektronisch ondervangen, zoals verwacht.
Ze bieden ( uiteraard) een reparatie aan, met de vraag of ik alleen de module kan opsturen.
In principe kan dat, maar gezien de beschadigde doos (dealer wist dat bleek) ga ik niet accoord met een reparatie.

Het technische probleem is in ieder geval afgesloten dus jullie bedankt voor de tips.

Ikzelf kan accoord gaan met toezending van een nieuwe module, zet ik hem zelf wel in de kast en stuur DAARNA de kapotte wel naar ze terug, maar ik ga geen weken zonder zitten. We zien wel.

Hoewel dit een oud topic is, toch even de laaste update.
Adam Hall heeft een nieuwe sub-bass met versterker gestuurd.

Deze werkt naar behoren, dus probleem helemaal opgelost.