Ik heb iets bedacht, maar ik weet niet hoe ik het in de praktijk moet brengen...
Het idee lijkt me enorm goedkoop en super makkelijk te maken.
Wat moet het doen:
Ik heb een klep, deze moet in drie standen gedraaid kunnen worden.
1. Neutrale stand
2. -60 graden t.o.v. neutrale stand
3. 60 graden t.o.v. neutrale stand.
Wanneer ik geen spanning (11~18V) heb, moet automatisch de neutrale stand aangenomen worden.
Hoe stuur ik het aan:
Ik heb drie momentschakelaars (tiptoetsen).
Wanneer ik op een van de drie toetsen druk, moet de klep de corresponderende stand aannemen.
Hoe controleer ik het:
De toetsen zijn elk voorzien van een lampje.
Er zal altijd 1 lampje branden, welke een van de drie standen aangeeft.
Overige informatie:
De weerstand van de klep is maximaal 200g-cm (0,02N-m).
Beschikbare spanning: 11~18V (spanning van auto)
Omstandigheden: -30~+90 graden Celcius, modder, regen, sneeuw, vrieskou, zomerhitte.
Luchtvochtigheid: minimaal~maximaal incl. condens
Hoge temperatuurswisseling
Heftige trilling en schokken (schokdemper raceauto)
Wat denk ik wel te weten:
Ik moet een stappenmotor, of actuator hebben. Deze moeten de functie hebben om in drie standen te kunnen staan. Er hoeft geen volledige rotatie plaats te vinden, slechts 120 graden in 3 stappen (-60, 0, +60). Deze moet bestand zijn tegen genoemde omstandigheden.
De aansturing moet geschieden via transistors en/of relais. Ik heb een stroomschemaatje geklad en daar kwamen ook diodes in voor.
Ik wil LEDjes gebruiken als signaallampjes, dus die hebben hun eigen voltage nodig (welke constant moet zijn en eventueel regelbaar met een potmetertje).
Wat weet ik zeker niet en wat kan ik niet:
Ik kan geen fatsoenlijk schemaatje tekenen om dit idee verder duidelijk te maken. Ik weet zeker dat ik termen verkeerd gebruik, maar ik hoop dat men toch snapt wat ik bedoel.
Ik kan niet bepalen welke onderdelen ik nodig heb en weet niet waar ik ze moet kopen.
Is er iemand hier die mij kan helpen? 
Ik mis wat belangrijke gegevens. Nou vind ik dat niet zo'n ramp, ik heb op maandagochtend-voor-de-koffie toch al geen zin in denkwerk, maar ik hoop toch dat je er zelf rekening mee hebt gehouden.
1) het gewicht van de klep
2) de plaats van het draaipunt (hangt ie gebalanceerd of zit het scharnier op een van de zijden..)
Het gewicht heb je nodig om het minimaal benodigd koppel te berekenen, of als de klep aan een van de zijden scharniert om de extra krachten te bepalen als het vehikel over stevige bult rijdt.
Klep aansturen met een h-brug. Solid state is het mooiste, met relais is het eenvoudigste:
Let op dat ik de kontactnummers er verkeerd ingezet heb. Voordeel van de relais brug is dat kortsluiting onmogelijk is. Stuur ze gerust tegelijk aan. Pas als er een tegelijk word aangestuurd gaat de motor draaien.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (27%)]
Het is eigenlijk geen klep. Het is een instelbaar ventiel.
0,02Nm is de minimaal benodigd koppel.
Er is in principe dus niet echt sprake van gewicht van de klep.
Het ventiel zal dus niet onder G-krachten van positie willen veranderen.
Ik moet heel erg oppassen dat ik het ventiel niet op een andere positie draai dan de drie aangegeven posities. Dit is niet de bedoeling van het ventiel.
Daarnaast is het mogelijk om de originele positie kwijt te raken, zodoende wordt het onmogelijk om de neutrale positie terug op te zoeken.
Ik ben geen elektrotechneut. Weet wel wat verschillende componenten doen, maar heb bijvoorbeeld nog nooit een relais gebruikt ofzo.
Dus een beetje extra noob-hulp nodig 
Dan mischien een servo, maar je bent erg vaag over het ventiel, kun je zeggen waar het omgaat , is het een proportioneel ventiel, hoe word het ventiel nu aan gestuurd, werking bv nokkenas versteller ?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je zult ofwel 2 actuatoren moeten gebruiken, allebei met 2 eindposities, of 1 actuator met een terugmelding van de positie. Je zou schakelaars, reed contacten, hall sensors, o.i.d. kunnen gebruiken voor de terugmelding van de positie, en dan een DC motor of zo aansturen.
Het gemakkelijkste is waarschijnlijk om een modelbouwservo te nemen, en die een commando te geven om naar een bepaalde positie te gaan.
Kun je iets meer vertellen over de gewenste snelheid voor het omschakelen, hoe vaak je gaat schakelen (af en toe of vele honderden keren per uur?), en wat de gevolgen zouden kunnen zijn als het ding een keer niet doet wat de bedoeling is? Gaat het dan desastreus mis, of valt dat wel mee?
Aangezien je het over een schokdemper van een raceauto hebt, gok ik dat je de demping daarvan in wilt kunnen stellen. Als het een keer mis gaat, zou dat dus wel flink mis kunnen gaan, lijkt me, omdat het weggedrag dan veranderd, vooral als de dempers links en recht niet gelijk staan.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Je geeft wel heel weinig informatie, maar misschien heb je hier wat aan.
Niet al te moeilijk aanstuurbaar met een controller.
http://www.vandijkenelektronica.nl/main.php?action=product&categories_…