Betreft een lekker onwillige NAD t742 receiver.
Apparaat kwam binnen met een defecte eindtrap, (de middelste van de drie die op de hoofdprint zit)beide eindtorren letterlijk doormidden, inclusief kortgesloten drivers en zelfs van de ingangstorren (mpsa56) lag er één dwars doormidden, 10uF elcootje ook uit elkaar gebarsten.

Hele zooi, alle torren en 10uF elco vervangen,ruststroom afgesteld, even op vol vermogen getest, helemaal goed wat mij betreft!.
Het ding heeft een week goed gespeeld, en is nu natuurlijk weer op precies dezelfde wijze kapot, alles ligt er weer uit.

Leuke fout hé!

Paar jaar terug heeft mijn collega ook een t741 gehad, met precies hetzelfde allemaal stuk(ook weer de eindtrap in het midden), alleen deze is nooit gerepareerd omdat de klant niet accoord ging met de prijsopgaven (gelukkig maar, achteraf!)
Deze fout komt dus wel vaker voor.

Misschien staat er zo nu en dan dus wat te oscilleren ofzo, in elk geval een ongelofelijk irritante takkefout!

Misschien is er hier iemand die dit eerder heeft meegemaakt, en weet of hier een oplossing voor is.

Hallo Martijn,

Ik weet niet of het enigzins van toepassing is, maar deze versterker staat bekend om zijn software fouten. Ik heb er zelf ook ooit eens een gerepareerd met de meest rare problemen (ook een eindtrap eruit, dan weer de bron keuze selector die niet meer wilde werken etc.) was allemaal te wijten aan een IC wat voorin de versterker zat.

Weet je nog welk ic?
ingangsselector dan misschien?

Dom, ik had je reactie niet goed genoeg gelezen. :o

[Bericht gewijzigd door martijn A op (37%)]

Zat nog een 10uF elcootje met een bolle onderkant in het ruststroomcircuit, hoop dat dit de oorzaak was.
Andere 10uF elco was compleet ontploft, die met de bolle onderkant heb ik dus blijkbaar over het hoofd gezien.