Een oudere grundig tv geeft gedurende +/- 15 minuten overwegend rood beeld, daarna komen de andere kleuren stilaan bij.
Beeld- en klankkwaliteit zijn goed in kwaliteit.
De tv-verkopers zeggen beeldbuis kapot (reparatiekost minstens € 500), best een nieuwe kopen. Ja da's gemakkelijk.
Ik dacht dat zo'n tv's met een 3 tal kleuren werkten RGB, of ben ik mis, kunnen die niet vervangen worden, weet iemand een ramingsprijs ?
Alvast bedankt.
k.p.meinesz
Een schizofreen is nooit alleen!
het is geen inkt jet je kunt de kleuren niet bijvullen
echter de kleur komt na een kwartier wel op en het beeld is dan wel goed?
dan zijn er vermoedelijk een paar condensatoren defect of de voeding naar de groen/blauw gloeidraad in de beeldbuis zijn wat condensatoren defect
ik zorg altijd dat ik een schema krijg dan kijk ik hoe bepaalde herkenbare delen zijn opgebouwd in jouw geval zou ik dus kijken naar de kleur vormende delen beginnend bij een deel waarvan ik weet dat het ermee te maken heeft dit zijn dus de r/g/b draden vanaf je beeldbuis
en deze in het schema terug vinden en zo alle punten bij langs lopen totdat er iets niet klopt
het is geen inkt jet je kunt de kleuren niet bijvullen
LOL 
Trouwens, waar kan je zulke schema's krijgen? En wat kost het?
PaWoN
k.p.meinesz
Welk type beeldbuis zit erin? Indien ESF type, bijna zeker beeldbuis. Regeneratie helpt heel vaak.
Indien oudere beeldbuis kan ze versleten zijn. Het is mogelijk ze te regeneren, ofwel de gloeidraadspanning lichtjes verhogen, naar 7V bv
[Bericht gewijzigd door Evarist op ]
k.p.meinesz
Op 15 maart 2004 22:20:59 schreef evarist:
Welk type beeldbuis zit erin? Indien ESF type, bijna zeker beeldbuis. Regeneratie helpt heel vaak.
Indien oudere beeldbuis kan ze versleten zijn. Het is mogelijk ze te regeneren, ofwel de gloeidraadspanning lichtjes verhogen, naar 7V bv
waarom komt dan na 15 minuten het beeld wel normaal op?
dwz de rest van de kleuren.
dat regeneren is dus gewoon je grid spaning verhogen zodat je gewoon meer electronen richting fluorlaag stuurt zodat deze wel weer normaal oplicht, maar dit zal dus maar tijdelijk zijn of is het aanleggen van die spanning maar tijdelijk?
je ziet regelmatig op marktplaats beeldbuis regeneratoren te koop zijn dit niet gewoon degauss apparaten?
Nee, regenerator apparaten zijn apparaten die heel even heel veel spanning op de gloeidraad zetten. Kun je ook gebruiken voor eventuele kortsluitingen in de beeldbuis eruit te blazen 
Stel nou dat je een schema hebt... Dan kun je zien of de electronica voor alle kleuren identiek is opgebouwd. Als dat zo is, zou je de aansturing van 2 kleuren eens kunnen wisselen. Wel raar beeld dan, maar ff voor het idee... Verhuist het probleem mee naar de nieuwe kleur, dan zit het in de electronica, anders in de beeldbuis.
Verder lijkt je probleem warmte gerelateerd te zijn. Je zou eens met een haarfohn de electronica wat op kunnen warmen die voor 'beeld' verantwoordelijk is. Maakt dat duidelijk verschil, weet je ook waar je zoeken moet.
Wat ik hier allemaal lees!! Een versleten beeldbuis uit zich oa door trager opkomend beeld, bij sommige kleuren erger. Nog een tip om te zien of het de beeldbuis of de electronica is: als het beeld tevens minder scherp is, ik bedoel wazig rond een witte tekst of zo: zeker BB.
Een regenerator zet geen hoge spanning op het filament!! Het toestel rukt versleten materiaal uit de cathode door pulsen op g1 te zetten. Heb je geen regenerator, verhoog dan de gloeidraadspanning tot 7V. Niet méér! Vaak zit er een weerstand of spoeltje in serie met je gloeidraad, overbruggen is meestal voldoende om veel beter beeld te krijgen. In afwachting van de schroothoop natuurlijk.