Een tijdje geleden schakelde mijn 30mA dif eruit als mijn wasmachine in werking was. Ik heb ze dan op een kring van 300mA dif aangesloten en ze bleef draaien.
Nu is de fout waarschijnlijk uitgekomen. Het water warmt niet meer op. Dus vermoedelijk zijn mijn warmte elementen stuk.
Kan dit ?
Hoeveel warmte elementen heeft mijn wasmachine ?
Waar zitten die en kan ik die eenvoudig vervangen ?
Zijn die warmteelementen duur ?
Vriendelijke groeten
Heb je een type nr voor me, staat of in de deur of deur opening of achter op.
Waarschijnlijk heeft hij 1 verwarmingselement van ca 2000 watt en zit of voor of achter onderin de trommel gemonteerd.
Doe maar ff het juiste tpe nr dan kan ik je verder helpen.
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Aan onderdelen van een Siemens kan je misschien nog geraken, alhoewel dat twijfelachtig is als het toestel te oud is.
Vroeger had ik een vaatwas van Friac.
Na meer dan 10 jaar trouwe dienst ging de verliesstroom er telkens uit.
En ja hoor, na een meting met een isolatietester bleek het verwarmingselement door te geven naar de aarding. Jammer dat ik aan geen nieuw verwarmingselement meer kon geraken.
Ik heb de volgende gegevens in de binnenkant van de deur gevonden:
E-NR WM50400F G/12 FD 7801 00298
Mvg
Dat is zelfs erg waarschijnlijk.
Hoeveel warmte elementen heeft mijn wasmachine ?
Meestal 1. Sommige halfindustriëlen en Mieles hebben er meer.
Waar zitten die en kan ik die eenvoudig vervangen ?
Bij bosch/siemens meestal achteraan. (Miele, sommige Whirlpools vooraan.) - achterplaat er af, dan zie je op de achterkant van de kuip onderaan een flensje en met een sleuteltje 10 draai je dat los. Dan komt het lastige stuk: dat element er uit wringen. Sommige komen gewoon mooi mee, bij sommige moet je met een klauwhamer of waterpomptang, gesteund op een houten blokje (om de kuip niet te beschadigen), een hefboom maken. Wat je ook doet, let op dat je de kuip niet beschadigt.
Zijn die warmteelementen duur ?
Normaal niet, varieert van €30 tot €100, afhankelijk van merk/type. De (vrij goedkope) verwarmingselementen van Whirlpool passen in heel wat verschillende merken. Enkel opletten dat de grootte van de flens en de dikte van de rubber overeenkomt (en bij voorkeur het vermogen ook).