weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
ik heb een crown/amcron dc-300 staan.
versterker aangesloten via lamp van 100w,omdat klacht was zeer vervormd geluid en ik de torren graag heel laat.
de oorzaak van de vervorming bleek te zitten in de condensator van spanningsverdubbeling welke via een zener 10volt boven de pluslijn komt,dit word gebruikt voor de biasinstelling.
nu komt het,met nieuwe c gaat lamp fel branden en luidsprekers gaan brommen,haal ik die c los schakel in en daarna zet ik die c vast dan speelt alles zoals het moet zijn.
waar word ik nu door gebeten?ik zou de lamp er tussen uit kunnen halen,loop ik dan het risico dat toch de eindtrap sneuvelt?
iemand die weet waarom dit fout gaat?
gr, weetal
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Mijn glazen bol geeft geen indicatie. Is die condensator wel van het juiste type; is het een geschakelde voeding?
weetal
dit geval is gemaakt in jaren 70/80 toen hadden ze geen geschakelde voedingen in audioapparatuur.
het schema staat hier:
http://wikisend.com/download/560830/Crown-Amcron-DC300AII-pwr-sm.pdf
het gaat om c4 en d1/d2.
gr, weetal
mr flip
Je hebt werkpaarden en je hebt luxepaarden, maar ik ben een luipaard
Ik heb ook eens een keer zoiets mee gemaakt met een lamp en een variac ertussen.
Gebruik jij ook een variac of alleen een lamp?
Bij mij was het zo, dat de amp niet volledig kon starten, Lamp begon ook ineens fel te branden en versterker moeilijk te doen.
(vanaf een bepaald voltage)
Ik zou een andere lamp proberen, misschien komt het door de opstart spanning..
Ik heb het uiteindelijk moeten doen met alleen de variac, met lamp kreeg ik dat ding niet opgestart. (was niet dezelfde amp)
weetal
alleen een lamp van 100watt.
wat ik kan bedenken is dat de biasspanning sneller is dan de andere spanningen waardoor de eindtorren volledig openstaan en de voedingspanning door die lamp niet hoger komt dan 15volt(pos en neg)
en door de spanning over de lamp (bijna 200volt)niet hoger wil komen,en hierdoor de instelling van versterker niet rond komt,t'ding is per slot volledig gelijkspanning gekoppelt.
maar dit weet ik niet zeker genoeg om het geval rechtstreeks op spanning te zetten.ik heb nu nog hele torren!
zou het helpen als ik twee lampen van 100w parallel zet?
gr, weetal
mr flip
Ik zou het eerlijk niet durven zeggen, het lijkt me wel dat het zou kunnen werken met 2 lampen.
check de onderdelen die om c4 zitten, of de weerstanden nog de goede waarde hebben. (heb je waarschijnlijk al gedaan)
Ik zou voor de zekerheid de zener en de diodes vervangen, misschien dat ze toch lekken bij een bepaalt spanning verschil.
Het heeft daar toch een klap gehad, was de c4 dc lek?
Een collega van me, rade aan om te re-cappen i.v.m. de leeftijd, het zou ook nog weleens oscillatie kunnen zijn.
weetal
c4 was geen condensator meer,totall geen capaciteit,was hoogohmig dus geen sluiting.
weinig elco's tding is compleet dc gekoppeld,alleen die grote c maar die zijn wel goed.
gr, weetal
mr flip
vandaag een soort gelijk probleem gehad, oude mfb, wilde ook niet starten met lamp.
Op het moment dat ik de lamp gebruikte, had hij ff de volle mep vermogen nodig om op te starten.
Dan zakte de spanning in, (lamp ging branden) en begon te oscileren.
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrr (en dat kwam niet van het relais af)
gelukig is het een asymmetrisch voeding, en kon ik hem veilig laten opstarten mbv een lab voeding.(vermogen beveiligd)
Wat blijkt na 2 uur zoeken: niks aan de hand stekker er in en draaien.
In jou geval zeer lastig
Je zou de amp wel veilig kunnen laten starten mbv een symmetrische lab voeding die vermogen beveiligd is.
Moet je natuurlijk wel z'n ding tot je beschikking hebben, maar is tot nu toe het enige wat ik kan bedenken hoe je veilig kan testen zonder je trappen er uit te knallen als het fout gaat.
die 42vac is dan nog wel ff een probleem 
zakt die 42vac spanning soms in als je hem met de lamp probeert?
Ik denk persoonlijk dat het gewoon aan de lamp ligt, maar zeker kan ik het niet zeggen.....
Hoop dat je er iets aan hebt mvg flip
weetal
nou,niets aan de hand dus.
apparaat met 2 stroommeters naar de eindtrap aangesloten(en lamp).
spanningsmeter over de elco's en starten maar,wat blijkt als alle spanningen aanwezig zijn gaat eindtrap beetje stroom trekken.
daarna rechtstreeks op spanning en voila spelen als een tierelier!
weer iemand gelukkig!
gr, weetal