Nog niet geprobeerd, maar het leek mij in orde, ik zal dit morgenavond eens testen. Maar als ik die weg neem heb ik toch gewoon openlusversterking en zal hij gemakkelijker clippen, of niet?

Hij klinkt overigens wel goed. Buiten het geronk als het stil is.

Ik ben in bezit van een 2 kanaals scoop (maar jammer genoeg geen scheidingstransformator en probe voor hoge spanningen te meten), 2 multimeters en een labovoeding.

edit: ik zal dat met die weerstand eens testen met de scoop.

Karel

Het gaat me om de gelijkspanning daar. Een voltmeter is genoeg. Die proef kun je nemen met de terugkoppelweerstand er nog in, en eventueel ook nadat je die los hebt genomen.

Dat hij zonder terug- (tegen-)koppelweerstand eerder clipt is onbelangrijk, het gaat toch juist om dat achtergrondgeluid.

Voor je scoop heb je toch geen extra scheidingstransformator nodig; het chassis van je versterker ligt toch hoop ik niet aan het lichtnet? Je kunt alvast op de roosters en op de luidspreker meten. En eventueel op de kathodes, om te checken of daar inderdaad niks noemendswaards te zien is. :)

Maar ik snap het niet echt goed, wat is het nut van de roosterspanning te meten met een extra weerstand? De weerstand van de voltmeter is toch al hoog genoeg?

Karel

Wat denk je dat de versterker ervan vindt als je zomaar een meter draad aan het rooster hangt? ;)

Ik heb hem nog eens opengedaan voor de metingen uit te voeren, en het vreemde was dat hij perfect werkte, geen geronk zoals de vorige keer.. Ik snap het niet goed meer. Maar hier zijn toch de metingen.

spanning op de rooster van de eindbuis:

Met terugkoppeling:

zonder weerstand: 14mV
met weerstand: 25mV

Zonder terugkoppeling:

zonder weerstand: 40mV
met weerstand: 30mV

voedingsspanning: 360V

Dus die metingen met weerstand is met die hoogohmige weerstand aan het rooster.
Volgens mij kloppen deze waarden wel.

Vreemd ding :p

Karel

Ja, dat lijkt in orde. Het hoort ongeveer nul te zijn.

Als er een oscillatie was, zou de roosterspanning duidelijk negatief geweest zijn, in de orde van volts - dus goed meetbaar.
Ik denk daarom dat de zaak toch niet staat te oscilleren.

Maar nu oscilleerde hij dan ook niet. Dat wordt pas negatief als het oscilleert.
Soms slaat ie pas aan het oscilleren bij wat storing op het lichtnet ofzo.

Ik zal zien wat hij in de toekomst doet :)

Bedankt!

Hier zijn we dan weer. (het lijkt mij het best om hier in dit topic verder te gaan)

Ik speel nu dikwijls op deze buizenversterker (dagelijks) en nu val het mij op dat hij doffer begint te klinken, het is gewoon niet mooi meer.
Maar aan wat ligt dit? Zijn het de buizen die versleten zijn? En is dit normaal na 3/4 maand? Of moet ik het ergens anders zoeken?

buizen in de versterker:
- 12AX7
- 6V6
- EZ81

Karel

Lijkt me niet, ik heb jaren lang dagelijks op en Fender Twin reverb gespeeld, nooit iets aan hoeven doen. Mijn Fender Champ doet het ook nog steeds.

Tenzij je buizen zwaar overbelast worden of al bijna op waren.

Heb je uw snaren al eens vernieuwd?

Awel dat is misschien ook het vreemde. Snaren van mijn "oudere" elektrische gitaar zijn vernieuwd + mijn nieuwe elektrische gitaar (van gisteren) klinken allebei dof. Mijn akoestische klinkt perfect...