Ik heb een probleempje (of eigenlijk een aantal,maar ik ga met de makkelijkste beginnen).
Ik heb een stuursignaal voor een motortje van -10 tot +10V.
Hiermee zou ik een motortje willen laten draaien, links en rechtsom en snelheid geregeld.
Afhankelijk van de situatie kan ik tussen -10 en +10V elke waarde krijgen.
0V is natuurlijk stilstand.
Echter, dit is een stuurspanninkje en kan geen vermogen leveren.
Nu wil ik dit versterken zodat ik mijn motortje kan aansturen.
Het betreft een dc-motortje voor max 12V, dus 10V is oke.
Hoe moet ik zoiets bouwen, want ik kom er niet helemaal uit en zit voornamelijk met de negatieve spanningen in mijn maag.
Je kunt dat op twee manieren oplossen, met een enkele voedingsspanning voor het motortje, en met een dubbele voedingsspanning.
Die laatste is het makkelijkst.
bijvoorbeeld +-12V voeding, een poot van de motor knoop je aan nul, en de andere aan een gebufferde spanningsvolger met een opampje.
.-------------------.
| |
|+ |
--- |
- 12V |
| |
| |/|
| .-. /+|--------------o
.-----o-----( M )----o---< |
| | '-' | \-|----. in
| | | |\| | .---o
| |+ | | | |
=== --- '----)------' ===
GND - 12V | GND
| |
| |
'-------------------'
Ik weet niet wat je wilt doen en welke spanningen je beschikbaar hebt, maar dit is een mogelijkheid.
Heb je een schema toevallig...
Ik weet hoe ik een spanningsvolger moet bouwen, maar werkt die automatisch met negatieve spanningen?
En hoe buffer ik die?
Juist, dat zou moeten werken, maar wat voor op-amp ga ik gebruiken zodat ik er 1 ampere uit kan trekken?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]
Je zou een power opamp kunnen gebruiken ( vraag me even geen type nr )
Of standaard opamp kunnen opvoeren a-la
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/103/voedingen/enkele-naar-d…
Gamesbond
Enige overeenkomst tussen wat hierboven staat en de werkelijkheid berust op puur toeval
wat zijn je voedingsspanningen?
heb je 12v of 5v voorhanden?
hoe belastbaar is dat stuursignaal? (max. stroomsterkte)
Of wat is de sturing precies?
[Bericht gewijzigd door Gamesbond op (42%)]
Kwa voedingsspanning heb ik standaard 24V.
Maar ik kan simpelweg 5V maken met een dc/dc convertertje.
De signaalspanning wordt normaal gebruikt om feedback te geven aan een autopilot (scheepvaart).
-10V is linksom sturen, +10 volt is rechtsom sturen.
Dat signaal is nauwelijks belastbaar. Ik denk niet dat ik er meer dan 100mA uit kan halen.
EricP
mét CE
Op 24 december 2010 07:46:05 schreef Rudi2cv:
Dat signaal is nauwelijks belastbaar. Ik denk niet dat ik er meer dan 100mA uit kan halen.
Voor electronica begrippen is dat erg fors belastbaar 
'Motortje' moet je dan ook maar wat beter specificeren. In deze context zou een 'motortje' wel eens wat meer stroom dan dan 200mA kunnen trekken...
Klopt, ik dat er naast. mijn signaal is maximaal belastbaar met 10mA. blijft lastig al die nullen 
mijn motortje trekt met de belasting die ik er op ga zetten 200mA bij 10V.
Echter, bij het starten heb ik een piekje van 800mA.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Princiepe plan: Maak een spanningsvolger volgens het schema van sine. Motor aan de andere kant met de nul van de opamp verbinden.
Daar moeten dan een paar kleine verbeteringen op aangebracht worden:
Een opamp die 200mA of zelfs 1A kan leveren zijn zeldzaam. Die moet wat opgevoerd worden. Dus, wat je doet is je neemt een NPN transistor, sluit z'n basis aan de uitgang van de opamp, collector aan de positieve voeding, en emitter aan de motor. Hetzelfde doe je nog een keer, maar dan met een PNP transistor en de negatieve voeding aan de collector.
Voor beide transistoren neem je exemplaren die zeker 2A aankunnen. Let op: als je motortje bij 5V 200mA zou trekken, komt er 7V*0.2A = 1.4W in de transistor terecht. Die kan warm worden. Enige koeling is wel op z'n plaats. (Hoeft niet overdreven).
Nu zeg je dat je WEL 24V hebt en geen +/- 12V. Wat we nu gaan doen is een virtuele nul maken.
Je maakt een spanningsdeler met bijvoorbeeld 100k weerstanden. Hiermee heb je een 12V signaaltje gemaakt. Die is te zwak. Dus ook hier zet je een opamp spanningsvolger achter. Bijna klaar... Ook deze is te zwak voor je motor, dus ook hier maak je de versterker schakeling achter. Klaar!
Oefening voor Rudi2CV: Teken het schema wat ik heb proberen uit te leggen. Maak een foto of een scan en post hem hier. Ik of anderen kunnen dan zeggen of je het begrepen hebt. Verder: ga op zoek naar opamps die JIJ makkelijk kunt krijgen. Post het typenummer en zeg dat je die wilt gaan gebruiken. Weer zijn er hier een hoop die dan kunnen zeggen: Nee dat werkt niet om die en die reden. Als laatste moet je ditzelfde doen met de transistoren. BC547 gaat in ieder geval al niet werken want die kunnen te weinig stroom aan. Dus zoek een transistor op die wat meer kan.
Ik ben geen handige tekenaar, maar ik denk dat ik je begrepen heb, want het werkt.
Ik heb een irf540 als npn en een irf4905 als pnp gebruikt.
Bedankt voor alle hulp!!!!