Hallo,
Ik ben wat in de war met de snelheidsregeling van een gewone DC motor.
Stel dat we de motor onafhankelijk bekrachtigen dan krijgen we dus een constante flux. In de theorie zeggen ze dat, indien er bv. moet worden versneld, ze de stroom Ia door het anker zullen doen toenemen.
volgens T = k*flux*Ia stijgt het koppel, en aangezien de last hetzelfde is gebleven zal de overtollige kracht dus de motor sneller doen draaien M - Mt = Mv met Mt het lastkoppel dan.
nu geldt er voor een DC motor ook: Ua = E (tegen e.m.f.) + R*Ia. En aangezien de spanning constant blijft (voeding) moet E dus dalen ...
E = k*n*flux dus de enige manier om E te doen dalen is door n (het toerental) te doen zakken ... maar dat is dan helemaal tegenstrijdig met wat er zou moeten gebeuren (versnellen) ...
Ik ben helemaal in de war. Kan iemand mij even helpen a.u.b.?
Bedankt!!
MGP
LDmicro user.
Om de Ia te laten stijgen moet je de spanning Ua verhogen, en die is dus niet constant zoals je schrijft.
MGP
LDmicro user.
Je kunt niet rond de wet van ohm, iedereen kent hem maar velen hebben problemen om hem toe te passen 
Ahja juist,
Denk dat ik het begin te snappen. Heb mij héél lang blind gestaard op alles.
[Bericht gewijzigd door Pieter-Jan op (80%)]
MGP
LDmicro user.
Een stroom begrenzer werkt volgens de wet van ohm.
Bij een bepaalde weerstand R wordt de stroom I begrensd door de spanning U te regelen op de maximale te regelen (toegelaten) stroom.
Naarmate Ia verhoogt zal ook de tegen emk verhogen, zie uw boek.
E = k*n*flux of n= E/K*flux
Hiermee verhoogt ook het toerental.
Ok, ik denk dat ik het begin te snappen.
Dus om bv. te versnellen:
Ua verhogen => Ia neemt toe => koppel vergroot => Rotor versnelt (last is hetzelfde dus resterende kracht om te versnellen) => n neemt toe => E (enkel afhankelijk van n) en Ia nemen samen toe en compenseren terug Ua.
Zoiets?
Héél erg bedankt alvast!
MGP
LDmicro user.
Op 31 december 2010 13:48:43 schreef Pieter-Jan:
....
Zoiets? ..;
Heel juist.
Edit: het zit hem soms in een klein detail om iets te begrijpen. 
[Bericht gewijzigd door MGP op (21%)]
Ok super!
Ik zie nog een kléin foutje in mijn redenering, in de laatste stap moet i.p.v. Ia te stijgen Ia terug een klein beetje dalen want op dit moment is E al opgekomen en zal deze dus Ia een klein beetje terug drukken.