Hallo allemaal,

Onze wasmachine (Siemens Siwamat 6140, E-NR WM61400FG/12 FD 7610 02840) voert sinds kort continu water aan en af tijdens het wassen. De invoer loopt continu maximaal en de afvoer ook. Gevolg hiervan is dat de machine het water niet meer warm krijgt en na een tijd foutcode 2 geeft (wat inhoud dat het water niet warm wordt). Als ik de aanvoer dichtdraai warmt het water wel gewoon op. Ik heb het darmpje van de pressostaat en de verbinding tussen het darmpje en de trommel al gecontroleerd. Deze zijn gewoon schoon en zonder scheuren.

Heeft iemand een idee waar dit probleem verder door veroorzaakt zou kunnen worden?

Maarten

is het zo dat de watertoevoer en pomp tegelijk lopen? dat zou normaal niet kunnen . wel kan de pressostaat stuk zijn waardoor de kuip veel te veel water pakt, maar dat pompt er niet vanzelf uit.

de waterinlaatklep en pomp staan in serie , het kan zijn dat er een draad onderbroken is of een printspoor stuk.

sommige wasmachines hebben wel een vlotter onderin , die inkomt met een lekkage . deze stuurt de pomp wel direct aan , dus check eens of er lekkage is in de machine.

De watertoevoer lopen inderdaad tegelijkertijd. Beide ook maximaal volgens mij. Ik heb de bedrading gecontroleerd en die is gewoon intact. Ook lekt de wasmachine niet en staat er geen water onderin. Wat zou dit probleem verder nog kunnen veroorzaken?

Het inlaatventiel is gewoon stuk.

Vervangen kost waarschijnlijk zo`n 25 euro.

Presosstaat is gewoon goed daarom pomp de machine af omdat er te veel water in de trommel staat.

Is het logisch dat het inlaatventiel open zou blijven staan als het stuk is? Zou die dan niet juist dicht blijven staan en dus helemaal geen water meer aanvoeren?

Inlaatventiel kan bij defect open blijven staan.
Pressostaat kan meerder contacten hebben.
De overvul contact werkt goed , maar het normaal niveau schakeld niet.
onderdeelnummer 260751
Het water word wel warm bij het dichtdraaien van de kraan maar draait de trommel ook?
Zo ja dan ga ik ook voor het inlaatventiel zo niet dan de pressostaat.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (43%)]

Het water verwarmt inderdaad wel als ik de watertoevoer dichtdraai. En de trommel draait ook. Waarom is dit van invloed op de keuze tussen inlaatklep en pressostaat?

Omdat je dan weet dat de pressostaat schakeld om normaal niveau , die kan je dus uitsluiten.
Ik zou de volgende test doen om er 100% zeker van te zijn dat het inlaatventiel stuk is:

Spanning van toestel halen ( desnoods in de meterkast)
Waterkraan dicht.
Slangen van uitgang waterinlaat loshalen ( kan water uitkomen )
Pas op voor scherpen randen bij uitschieten.
Waterkraan open en je weet het.............
Komt er uit 1 water uit dan is hij defect.
265772 hier is wel een goedkoperen alternatief voor.

Ok, dat ga ik proberen. Bedankt. Ik laat weten wat eruit komt.

Ik heb het geprobeerd. Er komt geen water uit en het ventiel is dus niet stuk. Wat zou het verder kunnen zijn?

de pomp en waterklep staan in serie aangesloten , het kan zijn dat er 1 draad mist en bij het aansturen beide gaan lopen/open gaan .

als je het afpompprogramma gebruikt , gaat er dan ook water in de machine lopen ?

Op 7 januari 2011 10:07:57 schreef testman:
de pomp en waterklep staan in serie aangesloten , het kan zijn dat er 1 draad mist en bij het aansturen beide gaan lopen/open gaan .

als je het afpompprogramma gebruikt , gaat er dan ook water in de machine lopen ?

Dit is niet bij alle machine`s het geval.

Alleen bij een paar typen Whirlpool en Bauknecht.

Het water blijft ook binnenstromen tijdens het afpompen.

Ik heb het inlaatventiel nog verder onderzocht. Als ik een programma aanzet en vervolgens, terwijl het water door het inlaatventiel loopt, de machine met de aan/uit-knop uitzet blijft het water doorlopen. Ook, in hetzelfde geval, maar als ik de machine "uitzet" door de stekker eruit te trekken blijft het water doorlopen.
Het water loopt ook in alle gevallen maar door 1 van de 2 slangen uit het inlaatventiel. Door de andere stroomt nooit wat, ook niet tijdens een normaal programma.
Ik heb het vermoeden dat het probleem toch ergens in het ventiel of in de aansturing daarvan zit. Maar ik snap niet precies waar.......

Op 7 januari 2011 17:53:42 schreef MFH:
maar als ik de machine "uitzet" door de stekker eruit te trekken blijft het water doorlopen.

Stuk dus......
Inlaatventiel heeft 230 nodig om open te gaan als je de stekker eruit haalt en er blijft water lopen blijft hij dus hangen.
Het andere ventiel is waarschijnlijk voor wasverzachter.

nieuw ventiel, membraam is lek kan geen druk opbouwen om af te sluiten. Ventiel sluit door alleen waterdruk en niet door 230 V

Ventiel sluit door veer in ventiel welke een plunger aandrukt hier is geen waterdruk of 230 voor nodig , bij aansluiten op 230 word de plunger magnetisch aangetrokken aan staat het ventiel open.
Vaak is de plunger verroest en blijft soms hangen.

[Bericht gewijzigd door S.Oldeerbout op (12%)]

Dan ga ik hem vevangen. In een van de vorige posts werd artikelnr. 265772 gegeven. Dat is inderdaad het originele siemens ventiel. Er werd bijgezegd dat er ook een goedkoper alternatief is. Iemand enig idee wat dit goedkopere alternatief is (en welk nr hier bij hoort)?

Allemaal bedankt voor jullie hulp. Hopelijk doet hij het weer goed na de vervanging.