micheldeman
weggooien kan altijd nog
Ik heb een 2-tal KEF Carina II speakers aangesloten staan op mijn stereo Set met een philips DFA888 versterker.
Nu merkte ik dat 1 van mijn tweeters het had begeven. Ik heb deze zorgvuldig gedisassembleerd, geteld hoeveel windingen er heen en weer terug gingen. Dit alles met isolatie vernis behandeld, maar na enige tijd had het geheel toch weer los gelaten (niet doorgebrand, maar slechts losgelaten). Toen opnieuw gewikkeld en met 2 secondenlijm ingelijmd, tot op heden geen probleem ermee. Nu lijkt mijn andere tweeter het begeven te hebben. Blijkbaar is mijn vesterker te zwaar voor deze boxjes? Ik ga nu dus wederom de andere tweeter op dezelfde manier repareren.
Nu had men in de lokale electronicazaak niet de juiste dikte voor de spoeldraad waardoor ik iets dikkere draad genomen heb, waardoor ik denk dat hij minder snel door zal branden. De eerste tweeter heeft het tot dusver nog niet begeven. (ik heb 2 dochters waardoor de versterker weleens wat harder moet om ze, mijn dochters dus, in beweging te krijgen)
Mijn vraag is echter, wat bepaalt het vermogen dat een speaker aankan en kun je dat beinvloeden door dikker draad voor de windingen te gebruiken? Enkel wanneer de speakers zich laten disassembleren en weer in elkaar laten zetten uiteraard, zoals mijn KEF speakers dus.
mvg,
Michel
Meestal gaan tweeters stuk vanwege het klippen van je versterker bij de bas weergave maar dat kan ik me bij de dfa888 niet voorstellen want dan speel je wel heel luid.
Heb je een papieren spoelkoker of een aluminium?
In principe bepaald de warmte afvoer voor het grootste deel de belastbaarheid.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Het vermogen wordt bepaald door
(a) de spoel Hoeveel vermogen kan erin totdat ie te heet word. Hangt ook van de constructie af.
(b) de mechanische sterkte van de membraan of vooral de ophanging daavan.
Dikker draad helpt dus maar voor een deel. Misschien toch eens af gaan vragen of het wel zo hard moet? De buren zullen je dankbaar zijn.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
als de tweeters snel stuk gaan , staat de hoogregeling op de versterkerte hoog afgesteld. normaliter gaat het grootste deel van de stroom door de woofers heen , deze lage tonen door de woofer dissiperen meer stroom als de hoge tonen. ook kan het scheidingsfilter niet goed zijn en teveel middentonen naar de tweeters sturen .
overigens heeft de dfa888 nogwel eens last van losse solderingen rondom de eindtrappen en relais , het is ook al een versterker van 24 jaar oud, dan is wat onderhoud miss wel nodig.
micheldeman
weggooien kan altijd nog
Hallo,
Ik zal, als ik eraan begin, wat foto's van de tweeter maken. Ik meende dat de windingen op alluminium koker zaten, mag je misschien ook wel verwachten van KEF speakers.
Verder wonen we vrij, dus is dat volume niet zo'n probleem. Er stond laatst een setje carina's te koop op MP, maar "helaas" wonen we in Sri Lanka en is een 2e set erbij geen optie. Wellicht de enige dfa888 en carina's II in heel Sri Lanka.
De carina's II kunnen 80 watt aan, de DFA888 is 75 watt aan 8 ohm geloof ik. De versterker heb ik in 1991 nieuw gekocht, de carina's een aantal jaren terug 2e hands.
Ik neem aan dat als de versterker klipt op lage tonen, door de afkapping van de sinus, er hoge stromen door het hoog doorlaat filter van de speakers gaan en de tweeter beschadigt. Dat zal wel de voornaamste oorzaak zijn.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Op 10 januari 2011 02:35:57 schreef micheldeman:
... Ik neem aan dat als de versterker klipt op lage tonen, door de afkapping van de sinus, er hoge stromen door het hoog doorlaat filter van de speakers gaan en de tweeter beschadigt. Dat zal wel de voornaamste oorzaak zijn.
Dit betekent dat de seriecondensator aan je Tweeter(s) een te hoge waarde heeft, of "lek" is...
Meestal zit er in een scheidingsfilter naar een tweeter een seriecondensator van zo'n 1 à 2 µF, maar wel een van 100 Volt.
Parrallel NA deze condensator (Eigenlijk parrallel over de tweeter) hoort nog een beste spoel te staan van enkele µH, welke deze clip-stromen zouden moeten "opvreten", zodat deze niet je tweeter mollen.
C
+ ------||-------|--------------|
| |
| | (Spoel) K (Tweeter)
| |
- ---------------|--------------|
Neovo.
micheldeman
weggooien kan altijd nog
Hallo,
ik heb de tweeter eruit gehaald en doorgemeten, toen bleek de tweeter niet defect te zijn, althans dat vermoedde ik omdat hij een paar ohm aangaf. Dus de tweeter direct op de speaker kabel aangesloten, geluid heel zachtjes uiteraard en bleek het ding gewoon te werken. Weer aangesloten op de box en warempel, alles werkte weer. Slechte aansluiting dus tussen het filter en de tweeter blijkbaar. 1 van de stekkertje ging ook dus gemakkelijk los van de tweeter, klein beetje aangeknepen zodat ze nu lekker strak zitten. Strak is altijd lekker 
Ik heb wat foto's bijgevoegd. Wat ik nog wilde meegeven is het gebruik van een pvc pijpje bij de vorige reparatie van de andere tweeter. Ik heb een 20mm pvc pijpje genomen en daaromheen cello tape gewikkeld tot het exact de inwendige diameter van de spoelkoker had, zodat ik een goede hoevast had om de tweeter opnieuw, goed en lekker strak
te wikkelen. Ik weet niet of het voor iedereen weggelegd is, want het vergt de uiterste precisie. De werkmethode was als volgt.
Het uiteinde van de spoeldraad eerst met een drupje secondenlijm vastzetten op de koker, dicht bij de eerste aansluiting en beginnen te wikkelen. Iedere wikkeling moet netjes naast en strak
tegen de vorige liggen. De eerste reeks wikkelingen waren er 13 voor zover ik mij herinner, zodat je aan het einde van de koker aangekomen bent. Dan weer de spoeldraad vastzetten met een drupje secondenlijm. Dan verder wikkelen in dezelfde richting uiteraard, maar terug over de eerste reeks wikkelingen tot je weer terug bent aangekomen waar je met de vorige reeks wikkelingen was gestart, ik dacht 12 wikkelingen hier, dus een totaal van 25. Dan ook weer even vastzetten met een drupje secondenlijm. Start en einde, richting van de wikkelingen van de spoel dient overeen te komen met zoals het oorspronkelijk was uiteraard, anders eindig je met een tweeter in fase tegengesteld aan die van de andere tweeter. Polariteit omwisselen is dan natuurlijk nog een optie. Ook het aantal wikkelingen is van belang anders eindig je met een andere impedantie en dus volume t.o.v. de andere tweeter.
Vervolgens de gehele spoel in laten vloeien met de secondenlijm. Secondenlijm is erg dun en vloeibaar zodat het de gehele spoel goed bijelkaar houdt and fixeert op de koker. Einden van de spoel weer vastsolderen op de aansluitingen en het geheel weer assembleren. Uiteinden van de spoeldraad vooraf aan het solderen wel strippen (isolatielaag verwijderen). Ik dacht eerst, dat brandt wel weg bij het solderen, maar niet dus, bleek geen contact te maken met het soldeer/contact. Ik heb hier dus geen isolatievernis gebruikt.
Belangrijk is erg precies en netjes te werken, want de spoel met koker dient niet de schacht van de magneet aan te raken waarin hij valt. Kost dus wel een uurtje of zo en wat zweetdruppeltjes.
Foto's volgen zometeen
Zie hier voor foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=ZUIP46YO
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Nejes gedaan. Ik weet hoe moeilijk het is, ik heb toen ik 16 was eens zoiets gedaan, ik speelde toen gitaar over een oude ptt versterker en zelfbouw box. Die speaker had me ardig wat zakgeld gekocht en die sneuvelde. Toen heb ik een nieuwe papieren koker gemaakt, deze gewikkeld mbv draad uit een sloopradio en dat geheel weer ipv de origilele koker erin gefreubeld. Het werkte nog ook 
micheldeman
weggooien kan altijd nog
Mijn tweede tweeter bleek toch defect en heb ik inmiddels evenals de eerste op dezelfde manier gerepareerd. Zie hieronder:
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZUIP46YO
voor foto's,
Het bleek dus dat de windingen van de spoel in de tweeter los waren geraakt van de koker. Niet doorgebrand dus.
Nu is alles weer gerepareerd en speelt de tweeter weer als vanouds.
Groet,
Michel