Hallo,

Ik heb een schuifdeur op mijn kamer en ik wil die graag elektronisch open en dicht laten gaan! Ik heb een arduino en een relay dus daarmee kan ik het systeem stroom laten krijgen of niet! iemand enig idee wat je hier het best voor kan gebruiken?

Groetjes.

Het is het belangrijkst dat de deur nog open kan als het systeem uitvalt: Veiligheid voor alles, nietwaar ? Mijn idee: Touwtje, katrol met motor, aan het einde van het touwtje contragewicht. De slip om het katrol zorgt ervoor dat de deur met de hand nog los te trekken is.

1 relais is niet voldoende je hebt een zogeheten full bridge ookwel H-brug nodig om heen en weer te kunnen met de deur. En inderdaad de deur moet nog open kunnen in geval de spanning uitvalt.

Een full bridge is te maken met transistoren, FETs of met wat relais.

Tevens heb je eindschakelaars nodig die ingedrukt worden wanneer het eind bereikt, dus volledig open of dicht. Om de motor te laten stoppen met draaien.

Natuurlijk is veiligheid het belangrijkste!

Ik snap half wat je bedoelt maar toch niet helemaal, Kan je heel misschien klein tekeningetje maken?

Groetjes,

Met een enkel relais met wisselcontacten en een paar eindschakelaars kan het ook, zoek eens naar rolluikbesturing. Dat is in principe dezelfde toepassing.

Let op dat je het relais niet rechtstreeks vanuit een arduino kunt schakelen, je hebt (afhankelijk van het relais) nog een transistor en een diode nodig.

In mijn vorige topic zeiden ze dat het wel rechtstreeks kon!

Ik heb deze relais: http://www.baco-army-goods.nl/solid-state-relais-30-240-volt-40a.html

daar zeiden ze dat als ik op poort 3 en 4 de goede pin en ground aansluit het gewoon werkt!

Op 10 januari 2011 10:25:06 schreef josvink66:
In mijn vorige topic zeiden ze dat het wel rechtstreeks kon!

Maar toen wilde je er verlichting mee schakelen en nu een motor die 2 kanten op moet draaien.

Owja, dat was ik even vergeten! maar opzich is dat geen probleem dan koop ik gewoon de extra onderdelen!

En aangezien niet iedereen meteen al je topics gaat uitpluizen om te kijken welke componenten je in je bezit hebt was het onduidelijk dat het hier om een solid-state relais gaat. Daarom altijd een zo volledig mogelijke openingspost maken die niet 'leunt' op eerdere topics.

Een solidstate relais zoals je die net linkte is niet geschikt voor het aansturen van gelijkspanningsmotoren. Je kunt beter een 'normaal' relais met wisselcontacten nemen.
Heb je al rondgezocht naar de schakeling voor de rolluikbesturing?

oke, ik ga de volgende keer de openings post wat uitgebreider maken!

Ik heb helaas nog niet kunnen zoeken omdat ik op mijn stage ben! Ik ga vanavond even rond kijken!

Bedankt al in iedergeval!

Sorry voor mij late reactie! Kon gister avond niet op mijn laptop omdat ik mijn adapter vergeten was!

Ik heb zonet even gegoogle't en kan niet echt iets vinden wat gaat werken voor mij!