Ik heb een vraagje waar ik na een ganse tijd googlen nog steeds niet uit ben.
Mag ik verschillende audio signalen via cinch samenbrengen op de aux van de versterker zonder een switch te gebruiken ?
De kinderen hebben laatst een PS3 gekocht maar we hebben een oudere tv en die is aangesloten op de DVI ingang van de TV samen met een aparte cinch to 3,5 audio jack. Dan zou het geluid van de tv naar de versterker (stereo) moeten gaan. doch dat werk niet. dus ik zou het geluid via cinch rechtstreeks naar de versterker sturen op de AUX, waar nu ook al de tv op zit. Het kan dus gebeuren als ze de PS niet uitschakelen dat er een signaal van de PS als van TV gelijktijdig op de versterker op dezelfde AUX toekomen. Is er hier een gevaar dat er een eindtrap of dergelijke opgeblazen wordt of stukgaat ?
Ik zou eerder bang zijn dat PS of TV kapot gaat, uitgangen zijn meestal gevoeliger dan ingangen...
geluid is wisselspanning, stel de PS is 0,5 volt en de tv 3 volt, dan heb je dus een spanningsverschil van 2,5v tussen tv en ps en hoe word dat spanningsverschil weggewerkt? inderdaad er gaat een stroom lopen, afhankelijk van de uitgangsweerstanden van de PS en TV.
[Bericht gewijzigd door DominiqueB op (58%)]
Je zou een eenvoudig mixertje kunnen maken. Een enkele opamp en een paar weerstanden voldoen dan al.
Bijvoorbeeld http://www.hccmuziek.nl/content/view/44/92/
Of je voorziet alle uitgangen van een weerstand van pak-em-beet 10k en knoopt die aan elkaar. Dan blijven de stromen beperkt. En bij een normaal lijnsignaal loopt toch al praktisch geen stroom waardoor de spanningsval over de weerstanden ook meevalt.
[Bericht gewijzigd door mbbneon op (45%)]
heb het zojuist eens geprobeerd en lukt zelfs niet. als tv alleen insteekt heb ik geluid, van zodra ps erbij (zelfs al staat hij uit) verdwijnt alle geluid. Dus voorlopig kabeltjes iedere keer versteken, zal geen andere optie zijn.
Heb je wel geluisterd naar wat ik en mbbneon hebben gezegd? zo te horen heb je onze adviezen/waarschuwingen gewoon de wind in geslagen en ben je eigenwijs gaan proberen.
K-4U
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them." - Albert Einstein
koop jezelf dan een 3 polige wisselschakelaar en 2 female jacks..
Hoop overigens wel dat je tv het nog doet.. zo ja: mazzel...
Op 13 januari 2011 10:52:23 schreef DominiqueB:
Heb je wel geluisterd naar wat ik en mbbneon hebben gezegd? zo te horen heb je onze adviezen/waarschuwingen gewoon de wind in geslagen en ben je eigenwijs gaan proberen.
Ja, inderdaad, maar op dat vlak ben ik wel eens eigenwijs, en wie niet waagt, blijft maagd. Het is een risico die ik genomen had dat me centen kon kosten. Geen schade en weet nu dat het niet werkt.
kijk hier eens http://www.rane.com/note109.html
Een weerstand kost iets tussen 1 en 10 cent, afhankelijk van waar je het koopt. De oplossing met een paar weerstanden is niet veel lastiger dan het aan elkaar knopen van de kabels.
Op 13 januari 2011 10:55:52 schreef Jan klaasen:
kijk hier eens http://www.rane.com/note109.html
Dit is een haalbare oplossing voor een leek als ikzelf, dan kan ik dus beide uitgangen samenvoegen zonder enig risico ?
ik zie wel wat er allemaal in de schakeling steekt en deels wat de weerstanden doen, maar ik snap de schakeling niet helemaal. Als je echt wil vermijden dat er (spanning) van de ene naar de andere uitgang vloeit, moet je dan geen diodes gaan gebruiken ? of zit ik er nu helemaal naast te slaan.
Ben echt een leek in elektronica en het enige wat ik nog ken uit mijn schooltijd is een gelijkrichterbrug.
1. spanning vloeit niet, spanning staat, stroom vloeit.
2. diodes hebben een drempelwaarde voor spanning, hierdoor vervormt je geluidsignaal (onwenselijk)
3. door de weerstanden word de stroom dermate beperkt dat de kans op overlijden voor 1 van de apperaten dermate klein dat weinig risico aan zit.
4. de werking van de schakelijk is hetzelfde wat je gedaan hebt zonder weerstand, de 2 signalen samenvoegen, alleen dan met 2 weerstanden om de stroom te beperken (de 470ohmse) en een 10kohm naar de GND zodat er niet een te hoge spanning op je ingang komt te staan.
hoop dat het nu wat duidelijker is,
groeten