hallo,
Ik heb een probleem met de bekrachtiging`s stroom relais van mijn AM-2600.
( top versterker btw )
Na het inschakelen van het apparaat wordt vertraagt het relais van de eind versterker bekrachtigt ( wat normaal is zo ver ik weet ).
Dan werkt de versterker ook prima, staat de versterker even te spelen en wordt ..warm?? valt het relais weer uit.
(ik ben zelf al flink bezig geweest, maar ik heb geen opleiding in de elektrotechniek gedaan, alleen maar wat hobby en ik hoop dat iemand mij kan helpen )
ik heb de bekrachtiging`s stroom over het relais gemeten, dit zou volgens manual* 24V DC moeten zijn, eerst loopt dit op naar 25,9 Volt en houd dit even vast waarna het daarna zeer snel zakt. ongeveer 0.5V/Sec, onder de 10 volt wat minder snel. en bij 3.5 Volt valt het relais weer open.
Zo aan het zakken van de spanning moet ik denken aan de ontlading`s karakteristiek van een condensator, maar dit gaat veel te traag.
maar ja, ik weet het zelf dus niet echt een idee wat het probleem is, ik hoop dat iemand mij zou kunnen helpen.
(intussen ga ik zelf ook druk veder met zoeken en meten)
*zie manual pagina 11, http://www.eserviceinfo.com/downloadsm/38829/Akai_AM2600.html%20%28htt…
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gelijkspanning op de versterkeruitgangen? Ik neem aan dat het relais toch door een beveiligingsschakeling wordt gestuurd, en dat is meestal waar zo'n schakeling op reageert.
Verder is er een kansje dat de beveiligingsschakeling zelf niet goed meer is, meestal zal er dan een elco'tje rot zijn.
@maartenbakker, nee gelijkspanning voor bekrachtiging relais.
condensator stuk. ja maar welke:)?? ik heb ( nog ) geen condensator tester:)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sorry voor de verwarring. Ik bedoelde eigenlijk te vragen of je zeker weet dat er niet ook gelijkspanning op een van de uitgangen komt te staan of dat er een ander probleem met een van de eindtrappen is. Ik zal het schema ook eens bekijken.
Bekeken. Ik tel 6 elco's in de beveiliging (4 in het gemeenschappelijke deel waarvan 2 samen een bipolaire vormen plus nog 1 bij elk kanaal). Gezien de leeftijd van het apparaat is het nog niet eens zo gek om die ongezien allemaal te vervangen. Wel een beetje fatsoenlijk spul gebruiken. Low ESR is niet nodig maar ook geen rommel van NA ofzo gebruiken.
okee danku, maar zou u mij kunnen uitleggen welke dit zijn? en hoe dit een beetje te herkennen is. ( ik hoop er echt nog wat van te leren )
als ik weet welke ik kan vervangen ga ik morgen wel verse halen.
[Bericht gewijzigd door ikkie op (43%)]
okee ik kom er niet uit, de 4 op de kanalen zijn dan C26/27 ???. Maar op algemeen? C 20/24/28/29/30???
sorry, ik ben nogal een noob in de EL-techniek.
Ik hoop dat iemand mij nog een beetje kan helpen.
Mvg, A.Pronk.
maartenbakker
Golden Member
Daar ben ik weer
De kracht van een forum is dan dat als de een er niet is of het ff over het hoofd ziet, een ander erin kan springen. Ik had je vraag van gister kennelijk over het hoofd gezien, zat misschien dicht bij mijn reactie zodat ik dacht: oh, daar heb ik al op gereageerd.
De elco's in de beveiliging zijn: C14/C15 in de kanalen, en dan C20, C21, C22 en C23 in de schakeling rond de sturing van het relais. Door terug te werken vanaf de spoel van het relais zou je dat wel een beetje kunnen zien zitten in het schema. Je hoeft dan eigenlijk niet eens te weten wat welke elco precies hoort te doen in de schakeling. Pas als vervanging niet blijkt te helpen is het tijd om verder te zoeken. Hooguit dat je eerst nog even meet of er zich geen gelijkspanning opbouwt op de uitgangen en dat hij daardoor afschakelt; heb je wel een multimeter?
Succes!
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
ha he dank je maarten, ja multi-meters genoeg, scoop ook en nog veel meer alleen nog een beetje weinig ervaring
. ( druk aan het leren en ik ben een beetje aan het oefenen voor het opknappen van een Pioneer SX-2500 )
ik gaat morgen dan maar eens verse condensators halen en dan proberen! alvast bedankt!