[IA-gesloten] Nieuwe CO labvoeding: 0-30V 0-1.5A

Ik vermoed gewoon je naam en nickname doorgeven.

Maar als voorbeeld tolunay en ik kennen elkaars nick en naam.

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

inderdaad. Beter is om je Id kaart of andere vorm van identificatie te laten zien. en je nickname+email doorgeven om te controleren op Co

@tulunay, dan ben je er nog niet, dan weet MAH je email
en je nickname maar nog steeds niet je echte naam :p

Ik denk dat het beter is om gewoon aan hem te vragen hoe hij het wil oplossen

Waarschijnlijk gewoon op goed vertrouwen...

En anders kun je beter je nickcame plus echte naam e-mailen en dan daar
Je id laten zien.

Ik ben er in gedachten.

Wordt het niet eens tijd dat we live gaan streamen vanop de CO stand? Dan kunnen de niet mobiele sukkelaars ook wat virtuele pertinaxgeur en transformatorlak opsnuiven.

Suffering from wiseass oneliner blackout

Als er toch wireless verbinding is dan zou dat wel kunnen

Voor ICT Problemen of Webdesign mail me;) http://www.briansservice.nl

Heb hem ook al binnen gekregen en gebouwd. De uitleg was erg duidelijk, had verwacht zelf kleurcodes te moeten gaan zoeken, hoefde niet. Ze stonden er al bij!

Even een vraagje tussendoor:
Is deze trafo goed?
(en kan ik de tweede wikkeling gebruiken voor paneelmeters en evt de digitale sturing?)

Diamon

Golden Member

Heb 2 kitjes en heb de eerste in elkaar gesoldeerd.
Hieronder een paar foto's voor eventueel belangstellende:

De behuizingen die ik ga gebruiken. Ga 1 behuizing als test opstelling gebruiken voor de plaatsing van de onderdelen:
klik

Een close-up van de print voor de nieuwsgierigen:
klik

Deze koellichamen ga ik gebruiken, per voeding komt er 1 lichaam aan de zijkant van de kast te zitten. Heb even een schuifmaat voor gelegd als referentie.
klik

En natuurlijk een foto van de print in werking:
klik

Heeft iemand ervaring met de LED paneelmeters van Dick en wat zijn de afmetingen?
klik
Hoeveel digit is makkelijkst ?

Heb de printjes ook binnen!

Kan alleen de links die in de meegeleverde bouwbeschrijving staan niet openen, "geen rechten". Ben ingelogd. Ben nu even de topics aan het terugzoeken.

De printen gisteren opgehaald in Rosmalen, ziet er goed uit.

De links in de beschrijving werken bij mij ook niet.

En dan nog een vraagje. De spanning van 20 tot 30 volt gebruik ik eigenlijk nooit. Een trafo van 2 x 17V / 3A heb ik liggen, de spanning aan de uitgang zal dan al minder zijn maar is die ook in te stellen dat er maximaal 20 volt uit komt en wel netjes regelbaar is?

fred101

Golden Member

Zijn er al mensen met een idee over de stroomaflezing. Over die shunt valt bij 1,5A iets van 245mV. Kan ik wel een differentiele dm3100 led meter overhangen in het 1.999 bereik maar dan moet ik 245mV zien af te beelden als 1.500. Ik kan bij die shunts geen weerstandsdeler gebruiken dacht ik. Dat staat alleen voor de 20V stand. (4 van die units gebruiken meer dan 1A bij 5V. Daar mag dus een redelijk dikke extra trafo voor bij.

Nu nog een trafo opsnorren

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 13 maart 2011 14:03:54 (12%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zit daar ook over te twijfelen. Want ik wil volt en stroom uitlezing met een lcd maken, spanning kan met een weerstanddelertje. En voor stroom dacht ik aan een opamp schakeling die(5000/245= ~20) keer versterkt ? (0-1.5...0-5V)

Straks eens wat tekenen op de computer

Op 13 maart 2011 14:58:36 schreef Ruud Harmsen:
@tolunay: Ik zat meer te denken aan dit schematje: http://www.electronics-diy.com/70v_pic_voltmeter_amperemeter.php

Dat is een handige schema. Maar op de voeding zit al een shunt, komt de regeling dan niet in de war als er meer weerstand in de min leiding zit?

Heb er niet zo veel verstand om te weten of dat goed of fout zal geen, heb wel gelezen dat het dan inderdaad wel met een externe voeding zou moeten (niet dezelfde trafowikkeling gebruiken die de voeding ook gebruikt)

Diamon

Golden Member

Weet iemand van de modjes wanneer de topic's 93071 en 93073 beschikbaar zijn ?.

Mijn voeding in test opstelling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/p3120628.geschaald.jpg

Daarnaast naast mijn draaispoel meter(tje) van rosmalen (nee, niet bedoelt voor de voeding) met nu nog een verkeerde schaal.

Probleempje: mijn 2 x 12V trafo geeft een wat ruime spanning zodat de DC op 36 (en nog wat) volt uitkomt. Max voeding van de opamps is 36V volgens de datasheet van Intersil.

die 36volt is inderdaad een beperking van het ontwerp. Voor de veiligheid zou er er voor kunnen kiezen om 1 pootje van D2 los te halen en daar 2 diodes in serie te plaatsen.

Volgensmij heb je precies dezelfde trafo als ik, ik heb heb van NAT Groningen. 2x12v/120VA. Aan de onderkant zit een grijze plastic cirkel met zwart schuim tegen de trafo..

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Jep, zit een stuk plastic met grijs/zwart schuim aan (en in gegoten m5 moer). De Trafo is 120VA en van Belpa, van een stand op rosmalen ongeveer onder de CO stand. Man had ook logotjes en frequentie regelaars.

IK kijk liever voor een andere trafo, mag ook wat lichter. Hoewel er 220/230 volt op staat is hij denk ik op 220 berekend.

Verder over de kit: Gewoon goed, beschrijving duidelijk en gemakkelijk te bestukken. Wel denk ik dat de lieden met een lichte soldeerbout wat moeite zullen hebben bij de grotere componenten aan dikke printbanen.

Mooi werk!

fred101

Golden Member

Een of twee diode in serie voor je bruggrelijkrichter of in de Vcc lijn van de opamps ?

Over de stroom meting. De meetmodules zijn 100 MOhm, de shunt super laagohmig. Ik maak gewoon een 10 MOhm spanningsdeler. dat beinvloed de shunts niet en is nog steeds laagohmig genoeg voor een meter. Dan kan de deler zo gemaakt worden dat 10 mA gelijk is aan 1 mV, dus 150 mV wordt 1500 mA.

Ik wil de voedingen symmetrsch maken. Dat wil dus zeggen de plus van de een aan de min van de ander. Maar dan door interne doorkoppeling via een schakelaar en gescheiden trafos en potmeters zodat ik ze ook als twee losse voedingen kan gebruiken. Hoe zit het dan met de beveiliging.
Moet ik diodes in de uitgang opnemen. Een in sper tussen de plus en min en een serie diode in doorlaat in de plus en min leidingen. Ik ben bang voor dingen als elco's of spoelen van een load die zich legen in de voeding of stromen die de weg van de minste weerstand gaan zoeken. Gezien de voedingsonvriendelijke experimenten die ik soms doe en het feit dat Ik al twee symetrische voedingen gemold heb.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Diamon

Golden Member

kan iemand mij uitleggen hoe ik de volgende LCD meter PM-438 moet configureren, zodat ik de spanning kan uitlezen.
Heb hem ingesteld zoals in de kolom van 200V, maar krijg niet de spanning in beeld zoals ik op de multimeter aflees (bijvoorbeeld 1,20V wordt op de lcd panel iets van .120)

Zoals ik het lees op Vin de uitgang van de voeding aansluiten. Ra en Rb maken een spanningsdeler waarmee je de ingangsgevoeligheid aanpast. Meter zelf werkt op 200mv, dus de rest valt over de andere weerstand.

Jammer dat deze trafo te weinig stroom levert, anders was het een leuke kandidaat geweest, misschien 2 stuks 'parallel' ?

http://www.baco-army-goods.nl/adapter-ac-24volt-1-5amp-36va.html?SID=1…

High met Henk

Special Member

commentaar voor de volgende series PCB: haal de rechte hoeken eens uit de routering, dan zal de transient repons nog beter kunnen zonder oscilatie verschijnselen.

ik zie meerdere 90 graden hoeken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
chuckie

Honourable Member

Voor alle Belgische mensen die de CO-labvoeding besteld hebben, ik heb ze vandaag in Maaseik op de post gedaan, dan weten jullie wel wanneer ze ongeveer zullen arriveren.
Ik ken de snelheid van de Belgische post namelijk niet (meer).

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde