Wijzigt klankkleur door ouderdom ?

Ik heb een oude philips 712 versterker terug in dienst genomen. Lawaai genoeg, maar kwaliteit is precies dat niet. Met de originele speakers een heel pijnlijk middengebied en te scherpe hoge tonen.
Zou het kunnen dat deze versterker (bouwjaar 1974) door uitdroging van condensatoren of zo een andere klank gaat produceren, of zijn we in die 30 jaar er zo veel op vooruit gegaan in de Hifi markt. Let wel: op deze oude knar staat wel het 'High Fidelity International' logo van Philips, maar ja, is dat wel iets waard ?

Of nog slechter: zouden mijn oren in die 30 jaar versleten zijn ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Nou die condensatoren kunnen best gedeeltelijk uitgedroogd zijn.
Maar om eerlijk te zijn, we zijn tegenwoordig gewoon kwaliteit gewend geraakt.
De hi-fi norm van vroeger is nu bagger :-)

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

bagger ?
bedoel je daarmee het slib uit het kanaal ?
ben wel uit belgië, zou je daarmee kunnen bedoelen:
de Hifi norm van vroeger 'sucks' ?
Dan beter dumpen die handel zeker ?

When all else fails, there is always my big hammer...

Hoeveel uur heeft die 712 gespeeld als ik vragen mag ?
Volgens mij is alles baggerrig uit die tijd. (baggerig=achterhaalde technologie)
Bouw bijv. eens een AMP met moderne hexFET's erin (schakelen snel en lekker breedbandig, doet niets aan je geluid meer) Probeer deze topper?? eens:

http://www.mirand.dk

Specification:

Slewrate: +/-120V/usec.
Banwidth w/o filter : 1MHz.
Banwidth w filter : 350KHz.
Power supply : +/-30V <=> +/-50V.
Output into 8R@+/-42V: 80Watt.
Distortion at 56W/8R: 0.02%.

PS. Oren (slakkenhuis hammertje?) slijten ook wel wat, door vooral veel keiharde hoge tonen te hebben gehoord over 30 jaar tijd. (DJ's, walkman's, teveel hihats) Spectrum van je oren veranderd heel langzaam, vooral hoge gebied.

[Bericht gewijzigd door RES op woensdag 10 maart 2004 17:17:55

RES

de hifi norm van vroeger 'sucks'
NIET DUS! philips 22rh702 ook hifi internat. klinkt geweldig. 2x12watt rms vermogen!(mag hem wel kopen, ik wil hem kwijt staat in de weg)
oud hoeft niet slecht te zijn! buizengeluid op mn kamer! ag9016 uit jaren 60 speelt zoals nooit tevoren!
ik zou eerst eens naar de c's kijken, eventueel de R's

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 10 maart 2004 17:10:07 schreef RES:
Bouw bijv. eens een AMP met moderne hexFET's erin (schakelen snel en lekker breedbandig, doet niets aan je geluid meer)

HEXFETs zijn NIET geschikt voor lineaire applicaties (vanwege hun lage Rds(on)! Deze zijn ontworpen om te schakelen. Wat wil niet zeggen dat ze daarvoor niet bruikbaar zijn maar mosfets met een lagere Rds (on) hebben een stijle outputcharacteristic , die het moeilijk maakt om geschikte bias te handhaven de drain op het werkpunt te houden. De Rdson is ook afhankelijk van de temperatuur, de temperatuur veranderd de helling van de outputcharacteristic.
Als de mosfet in audioversterkertoepassingen wordt gebruikt, buiten klasse D dan, daar zijn de meeste hexfets zeer geschikt voor, zal deze varatie niet zo opgemerkt worden omdat hij tussen de 2 extreme waarden wordt gebruikt "aan" en "uit"

Conclusie: Voor audio zijn mosfets nodig met een redelijk grote Rds(on) !!

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Tegenwoordig kun je versterkers in klasse D met hexfets maken hoor en dan heb je even goed nog een geweldig geluid!!!
En als je die oude versterker goed bekijkt en de problemen oplost die er werkelijk zijn dan zal het geluid eruit nog steeds die kwaliteit benaderen die wij vandaag gewent zijn hoor. Want op het gebied van ons gehoor en alle beperkingen zijn nog steeds menselijk en niet de elektonica mits inorde. HIFI is nog steeds goed en als je een versterker hebt zoals hierboven vermeld met een specificatie die alleen door marsmannetjes en of andere aliens gehoord kan worden hoef jij je geen zorgen te maken als normaal mens dat je dit niet kunt volgen.

Op 10 maart 2004 18:47:40 schreef mississippi:
Tegenwoordig kun je versterkers in klasse D met hexfets maken hoor en dan heb je even goed nog een geweldig geluid!!!

Dat heb ik toch gezegd ?

ELEKTRONICA WIKI // Wiskunde is "hip" // http://www.physics2005.org/ 2005 Year of physics! // "In science there is only physics; all the rest is stamp collecting."

Even rellen: "buizengeluid zuigt" komt gewoon door de vervorming, die is nu eenmaal groot.
Als je mij vraagt wat een goede versterker moet doen dan is het antwoord simpel: versterken d.w.z. een exacte replica maken van het ingangssignaal waarbij de uitgangs grootheden spanning, stroom of vermogen groter zijn dan die van de ingangsgrootheid.
Maar okee ik zal me niet meer langer schuldig maken aan heiligschennis voor de gelovigen onder ons :-)
Tegenwoordig kan men klasse D versterkers maken die zich kunnen meten met de allerbeste lineaire versterkers.

http://www.mueta.com/

Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand

Het ligt niet aan je oren. Door gehoorsschade ga je vooral minder hoog horen. Dus scheller klinken komt daar zeker niet door. :P

Ondanks dat alles zoveel beter is geworden moet een 30 jaar oude hoogkwaliteits versterker toch echt wel redelijk klinken mits hij in goede staat verkeerd.

Ik heb laatst nog een 25 jaar oude versterker met een goede nieuwe versterker vergeleken. Die nieuwe klinkt wel wat helderder, de oude wat rommeliger maar het verschil is ook niet enorm. Als hij echt schel klinkt en bas mist lijkt me toch dat er wat mis is.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Mijn Philips 720 klinkt nog steeds fantastisch! Mag ook wel, dat ding kostte geloof ik >1000 gulden 30 jaar geleden.

Ik had laasts alleen last van ruis, blijkt dit niet uit de versterker te komen, maar uit de nieuwe DVD speler. :(

Mijn conclusie is dan ook: Wat vroeger kwaliteit was zal dat nu ook nog kunnen zijn, mits de onderdelen nog goed zijn. Was het vroeger al goedkoop kan je beter iets nieuws kopen. :)

Tegenwoordig kun je nog steeds niet een versterker kopen voor 50 euro die beter is dan een oudje van 250 gulden. Kwaliteit is gewoon iets waar je voor moet betalen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

even iets zeggen
ik heb hier thuis verschillende oude dingen staan
een marantz uit de jaren 70. (kdacht 73)
een no name merk met mooie analoge wijzers :)
etc...
en dan ook een paar nieuwe en als ik moet kiezen geeft mij die oude dingen maar die koeling en voeding van die dingen zijn ten minste met wat "headroom" berekent. en dat merk je
dus nakijken die elco's desnoods vervangen. kweetnu ni juist maar ik dacht dat transistors ook konden slijten immers ze worden ook warm.... maar ben niet zeker.
en anders haal die stoflaag er van binnen eens af
;)

My Tube is bigger then yours

de torren raken vaak verruist.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

En wat te denken van de Akai's uit de jaren 70... deze waren super, en zien er geweldig uit, met hun aluminium afwerking.
Ik vrees inderdaad dat met de jaren een aantal componenten kapot zijn gegaan.

Op 11 maart 2004 21:35:25 schreef Chris Hogevonder:
En wat te denken van de Akai's uit de jaren 70... deze waren super, en zien er geweldig uit, met hun aluminium afwerking.
Ik vrees inderdaad dat met de jaren een aantal componenten kapot zijn gegaan.

me got one :)
alleen heeft die bij de vorige eigenaar serieus afgezien en is er een eind ic door :(
maar weg smijten doe ik niet :p
ben beetje verzamelaar aant worden (hiermede als iemand aan een oude tuner kan geraken van sanyo daar vind ik dus niks info over)
als ik is tijd heb zal ik mijn "voorraad is posten"
en idd vervang die eindtrap, regel de bias af want dat geeft soms wel wat. verwijder stof en meet sommige componenten is na maar begin alvast met voedings condensators (desnoods ietsje groter)

My Tube is bigger then yours