Bauknecht WA-5541 blijft in programma hangen of herhalen.

Onze Bauknecht WA-5541 wasmachine heeft een raar probleem.

Hij blijft in het programma steken en bij bijvoorbeeld alleen spoelen en centrifugeren maakt hij het programma af en begint vervolgens vrolijk overnieuw.

Het is er één met een mechanishe draaischakelaar in combinatie met elektronica.

Enig idee wat er mis zou kunnen zijn?

ja, mechanische deel van de timer is defect. Probeer eens eventueel met lucht door te blazen. Deze zijn moeilijk te herstellen en makkelijkste is om deze om te wisselen door een ander. vaak is er wel een hobbyist in de buurt te vinden die nog zon tmer heeft, anders heb ik er ergens nog wel eentje, type timer graag doorgeven

Er sneuvelen nogal wat van die programmasturingen; wees dus voorzichtig als je geld gaat geven voor een "tweedehandse", kans is groot dat hij het ook zitten heeft. En een nieuwe kost heel veel (ik geloof 2-300€).

Op 22 januari 2011 09:51:51 schreef smd:
ja, mechanische deel van de timer is defect. Probeer eens eventueel met lucht door te blazen. Deze zijn moeilijk te herstellen en makkelijkste is om deze om te wisselen door een ander. vaak is er wel een hobbyist in de buurt te vinden die nog zon tmer heeft, anders heb ik er ergens nog wel eentje, type timer graag doorgeven

Bedankt voor de reactie.

Bij deze twee foto's van de stickers die aanwezig zijn.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-G4GBHUCY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GWG6KPY7.jpg

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

@ Steefan: Ik hoop dat het dat niet is dan!

Ik vermoed dat die stickers van verschillende onderdelen zijn. Het zijn wel valide 12NC's maar ik kan nu kennelijk even niet in het systeem van Aswo om te kijken of die ze hebben, wat het zijn en wat ze kosten.

Tsja, Nieuwe timer kost 205 Euro bij Aswo, theedehansje 50 Eu. Deze type moet ik zoeken voor je. Kon je de timer in zijn geheel op de foto zetten??

Ja, dat kan wel maar dan moet ik hem er wel uit halen. Ik zal kijken wat ik voor je kan doen.

Je zegt dat je er één hebt maar deze is dan wel in orde en ook zonder de softwareproblemen die hier genoemd worden? Het zou namelijk zonde zijn als ik één koop die vervolgens ook niet in orde is.

Alles wat ik bewaar heeft gedraaid. Indien defect, neem ik hem terug

Ik heb het hele regelwerk eruit gehaald. Print losgemaakt en opnieuw doorgesoldeerd. Een lading contactspray in het mechanische regelwerk gespoten maar helaas.

Kort centrifugeren gaat goed. Motor sleept klok netjes verder.
Afpompen ook.
Spoelen + centrifugeren gaat goed totdat hij aan centrifugeren toe is. Gaat tot 1200rpm voor dik 1 minuut(veel te kort)en stopt dan en begint overnieuw. Alleen de optie centrifugeren geeft ook dit zelfde probleem. Motor sleept het mechaniek niet verder.

Ik ga er dus nu zeker vanuit dat hij inderdaad defect is.

Is dat nu een softwarefout of mechanisch?

Foto regelwerk
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-Z77UWREE.jpg
Foto printplaat
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SG8GNQMW.jpg

oops, contactspray, dat het nog bestaat. Die is eerdaags volledig overleden, kunstof wordt broos. Nee, dit is inwendig een overneem contact welke slecht of geheel geen contact meer maakt. Deze timers waren daarom maar kort op de markt. Trouwens, de laatste minuut gaat hij naar volle toeren, in dit geval 1200. Maar eerst in stappen omhoog wat ongeveer een 8 min in beslag neemt is normaal. Pomt machine overigens wel goed af???

Ja, de machine pompt verder prima af. Ik heb verder het loopwerk ook niet opengemaakt want dat was echt een hele klus tot zover ik kon zien. contactspray had ik middels een sleuf naar binnen gespoten.

De timer die je over hebt. Is dat de zelfde of al een 'verbeterde' uitvoering?

Dacht een gemodificeerd type, zeker weten doe ik nu niet

Ik ga Vrijdag het loopwerk los solderen (kom er niet eerder aan toe) want volgens mij kom je er anders niet in. Mocht dat niks helpen en kan ik het niet repareren dan stuur ik je een pm en neem ik je 2dehands aanbod over.

Zou je kunnen controleren of het model wat je hebt liggen een nieuwer type is? Misschien kun je dat kortsluiten bij aswo of bauknecht zelf? Het zou fijn zijn als het een nieuwer type is. Zo niet, jammer dan.

Je hoort nog even over het verloop.

Bedankt tot zover!

[Bericht gewijzigd door Gekke Henk op (27%)]

Dit is een vrij korte serie geweest, ik denk niet dat Whirlpool/ Bauknecht veel wijzigingen heeft gemaakt tijdens productie.....

Op 25 januari 2011 23:42:12 schreef Gekke Henk:
Ik ga Vrijdag het loopwerk los solderen

Bespaar je de moeite. Ik heb het ook ooit nog geprobeerd en je krijgt die dingen nooit meer in elkaar. Losse stukjes zijn ook niet leverbaar en alles wat je zou proberen herstellen zijn lapmiddeltjes.

Ik ben er inmiddels al aan begonnen, valt allemaal eigenlijk wel mee....tot nu toe dan. ;)

Wie niet waagt, wie niet wint. Als het werkt is het mooi, zo niet, dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.

Krijg alleen één deel niet van het ander af. Het gaat om het Tandwiel met daarin de sleepcontacten die op de hoofdas zit.

Hoe krijg ik dat van elkaar zonder een breekijzer?

Foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CDDOSX3V.jpg

Op 26 januari 2011 18:36:42 schreef smd:
Dit is een vrij korte serie geweest, ik denk niet dat Whirlpool/ Bauknecht veel wijzigingen heeft gemaakt tijdens productie.....

Zou dat het ook verklaren dan, het mechaniek? :+

Als eerste mijn excuses voor de late reactie. I.v.m. omstandigheden lukte dat niet.

De wasmachine draait weer als vanouds na het schoonmaken van de sleepcontacten. Tevens de print doorgesoldeerd.

Bedankt voor de hulp. :)

Netjes opgelost! Een likje contactvet op de sleepcontacten zou ook nog kunnen helpen voor de duurzaamheid, denk ik.