Aansluiting CD op vintage techniek

Weet er iemand van jullie hoe ik een CD-speler met een normale line-out zoals we die kennen zou kunnen aansluiten op een ouderwetse lampenradio. Ik heb namelijk een massa van die oldtimers staan en ik dacht zo dat de buizentechniek die daarin zit misschien de CD-kwaliteit heel natuurgetrouw zou afspelen. Maar de vraag is natuurlijk: hoe sluit je dat aan. Die oude knarren hebben achteraan een gaatje waar er twee banaanstekkers in kunnen om een pickup aan te sluiten, en dan waarschijnlijk nog een keramisch type ! dus deze ingang is waarschijnlijk niet ideaal... Waar zou ik dan best dat line signaal van die CD speler aansluiten ? Aan de ingang van de eerste MF-buis ? Bedoeling is wel dat ik voor het L-kanaal en het R-kanaal twee afzonderlijke mono-radio's neem...

When all else fails, there is always my big hammer...

Ik zou de line-in verzwakken tot pick-upniveau en dan gewoon die aansluitingen gebruiken.

kortom: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/86

U zou ook kunnen kijken of er een eventuele phonoversterker in zit en die zou u kunnen omzeilen

er zijn dingen die zenden het signaal uit op de am band, is makkelijk zelf te bouwen geloof ik. ik heb nog een philips b5x23a en een philips b6x23a staan, allebei stereo phono/bandrecorder. b5x kost 15 of ruilen tegen een leuk u-toestelletje, b6x kost 25 of ruilen tegen 2 u-toestelletjes. hoef je ook geen 2 radio's neer te zetten.
je kan de cd gewoon in serie met een potmeter aan de radio zetten denk ik, experimenteren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hugo Welther

Moderator

Gewoon een spanningdelertje maken van 47k en 10k ohm.
Een gemiddelde CD-speler kan meer dan 1V uitsturen op de uitgangen, dus een 1:5 deler is wel voldoende.
Leuker is een HF generator met AM modulatie ingang. De kwaliteit van het geluid is dan ook nog het zelfde als het oude AM-geluid. Helaas geen stereo.
Oeps: op het andere forum is het zelfde antwoord al gegeven.

Als je oude radio een tape in/out heeft dan die gebuiken. Je hoeft dan niets aan te passen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

in zo'n phono versterktje in je apparaat zit ook nog een filter etc. dus als je gewoon spanningsdeletje gebruikt, krijg je heel 'zwaar' geluid.

Ik zou even kijken waar dat signaal heen gaat en dan die phonoversterker omzeilen. Netste oplossing en beste geluidskwaliteit lijkt me..

PaWoN

Hugo Welther

Moderator

In antieke radio's (buizen techniek) zit totaal geen RIAA correctie, hooguit een C-tje om het hoog iets te onderdrukken.
Voorversterkers waren al helemaal zeldzaam. In die tijd bestond het MC, MD of MM element nog niet voor de gewone man.
Het signaal van een kristal PU-element (meestal zo'n 100mV tot 200mV) wordt rechtstreeks (via de volume pot) de eintrap ingestuurd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.