Dit wordt een beetje een lang verhaal maar ok hier komt 't.
Op dit moment ben ik voor m'n stage bezig aan een project waarbij ik trilmotortjes (10 tot 15) elke appart moet aansturen. Hierbij moet ik uiteindelijk een keuze maken uit de volgende drie besturingen:
- Aan/Uit
- Analoog (Continu)
- Stapvormig
Verder heb ik een keuze gemaakt uit de volgende drie devices:
- Vibramotor (gsm) DC met borstels;0-2[v]
- Dc Zonder Borstels;
- Microspeaker;
Van de microspeakers weet ik niet zeker of het uberhaubt wel gaat werken feit dat het waarschijnlijk geen laag frequente (voelbare) trillingen veroorzaakt. Maar wie weet...
Hoe dan ook misschien dat iemand me een beetje opweg kan helpen wat betreft de benodigde hardware/electronica t.b.v. besturing/voeding.
- I/O?
- DA?
- Overige (schema's?)
Als je ideeen/info hebt dan hoor ik dat graag.
Ok later!
Tracer2
Assembler rules!
Zelf geen datasheets gevonden over je trilmotortjes?
Daar moet bij de fabrikant op het net toch iets over te vinden zijn?
Heb je meer info over de zaken die je wilt gebruiken?
typenummers, merk???
Dat zou al een grote hulp zijn....
Tracer2
Assembler rules!
Trilmotortjes zijn DC-motortjes en werken op 1.3V,DC (meestal)
Op de as is een extra lipje gemonteerd dat ergens tegen stoot( bv rubber) zodat dit een trillend gevoel teweeg brengt.
Als je 'vibration motor' intikt op google vind je en aantal fabrikanten en links
Ik heb wel technische specificatie kunnen vinden echter nog niet te horen gekregen hoe ik ze zou moeten aansturen. Aangezien ze ver in het buitenland zitten bel ik ze liever niet op.
Het gaat mij erop dit moment meer om welke hardware ik globaal nodig heb voor de verschillende manieren van aansturen en voor de verschillende motortjes. Wat dat betreft ben ik nog helemaal in het beginstadium. Ik wil het wel naar je opsturen. Als je ernaar wilt kijken?
Tracer2
Assembler rules!
ge kunt al eens beginnen door ze op een gewone 1.5V batterij aan te sluiten.
Als je ze vanuit een controller aanstuurt, zal je moeten bufferen met een emittervolgerke oid. Dit om
1) uw controller te beschermen
2) De nodige stroom te kunnen leveren aan uw motorke
3) Geen inductieve schakelverschijnselen naar uw controller te sturen...