Ik zou op mijn modelbouwauto verlichtingskringen willen aan en uitsturen. De verlichtingskringen bestaan uit LEDS met hun bijhorende weerstand zodat ze net de juiste stroom hebben.

De verlichting wordt gestuurd met dit zender/ontvangerpakket.
Ter verduidelijking: de 4 kanalen die de sticks aansturen worden al gebruikt, ik heb alleen nog de 5 overige "schakel"kanalen over.

Een linkje naar de zender zelf zegt meer dan mijn uitleg.
Link naar de zender.

De ontvanger geeft per kanaal 3 pinnen, dit is bedoelt om een servo op aan te sluiten, maar ik zou graag leds aansturen in plaats van een servo. Wat ik weet over de uitgang: 1 pin is de voedingsspanning van de batterij: 5V DC, de 2de pin is de "-klem" van de batterij: 0V DC en de 3de klem is de blokgolfsignaal die de positie van de servo bepaalt. De frequentie van de blokgolf verlaagt als de servo naar links (of rechts) moet draaien. De blokgolffrequentie verhoogt als de servo naar rechts (of links) moet draaien.

Bestaat er een schakeling die bij een bepaalde frequentie een led kan aanschakelen? En bij een andere freqentie terug uitgaat?

Alvast bedankt.

mvg
Tim

Ik heb zo'n schakeling gebouwd. Als je geluk hebt, vind ik het schema wel terug.
Het bestond uit een Schmitt-trigger die gestuurd werd door de puls uit de ontvanger. deze puls werd via RC schakeling uitgemiddeld. Door dus met de knuppel naar links te gaan, ging het licht aan, door naar rechts te gaan weer uit.

Die schakelingen kun je wel vinden hier op CO of op het internet.
Niet de frequentie maar de pulsbreedte moet gemeten worden.
Zoektermen:- RC-switch diy
- kanaalschakelaar
- multikanaalschakelaar

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op (14%)]

Op 28 januari 2011 23:21:31 schreef Evarist:
Ik heb zo'n schakeling gebouwd. Als je geluk hebt, vind ik het schema wel terug.
Het bestond uit een Schmitt-trigger die gestuurd werd door de puls uit de ontvanger. deze puls werd via RC schakeling uitgemiddeld. Door dus met de knuppel naar links te gaan, ging het licht aan, door naar rechts te gaan weer uit.

Heb je het schema teruggevonden?

mvg
Tim