Voor een video/audio switch heb ik infrarood codes nodig, welke uit een TSOP1738 komen, en die ik vervolgens aanbied aan een pic16f84.
Hoe kan ik zorgen dat de pic op bepaalde signalen (toetsen) reageerd, maar anderen negeerd?
En heeft er iemand iets van een HowTo waar dit in beschreven staat??? Ik begreep dat er ooit eens iets in de electuur heeft gestaan hierover (ergens in 2001).

Ik heb zelf een programma geschreven in assembler om RC-6 te decoderen (philips).

Ik nam de info serieel binnen en scande de pulsen af om zo de code te decoderen. Natuurlijk erst even de specs van uw IR-code nalezen en de juiste timing respecteren...

Op 12 maart 2004 10:32:08 schreef Chris Hogevonder:
Voor een video/audio switch heb ik infrarood codes nodig, welke uit een TSOP1738 komen, en die ik vervolgens aanbied aan een pic16f84.
Hoe kan ik zorgen dat de pic op bepaalde signalen (toetsen) reageerd, maar anderen negeerd?

Dat moet nu net het programma in de PIC doen.
Je krijgt elke code in je PIC binnen, decodeerd meteen welke waarde het is en vervolgens gebruik je alleen die waarden die je nodig hebt.
IF Waarde = RC5/6 afstandbed.toetscode THEN...

Op 14 maart 2004 10:46:31 schreef Frits Kieftenbelt:

[...]
Dat moet nu net het programma in de PIC doen.
Je krijgt elke code in je PIC binnen, decodeerd meteen welke waarde het is en vervolgens gebruik je alleen die waarden die je nodig hebt.
IF Waarde = RC5/6 afstandbed.toetscode THEN...

En dat zijn nu precies de waardes die ik zoek... Ik heb hier namelijk niet de mogelijkheden om die te meten...
Ik wil nog proberen om ze uit een universele IR onvanger te halen, die ook op een PIC 16F84 is gebasseerd, maar ik twijfel of dat gaat lukken...
Dus is er een manier om daarachter te komen (database of test software)???

Interessant, Hugo, maar de RC6 codes zijn voor mij nog onbekend. Wie heeft deze?

Er is al eens eerder een post over de RC6 codes geweest. Vandaar mijn uploads van de RC5 codes.
De RC6 codes (waren toen) of zijn nog nergens te vinden en Philips gaf/geeft ze niet vrij.

tnx voor de info, maar dit is niet helemaal wat ik bedoel...

Ik zoek documentatie over de puls-trein die gegenereerd wordt door een TSOP1738 wanneer er een willekeurige ir-ab op gericht wordt.
Ik ga voor de besturing een universele afstandsbediening gebruiken, en ben dus niet gebonden aan een specifieke code, behalve dat de Philips RC5 code voor mij bij voorbaat al afvalt, want er staat zowel een Philips tv en vcr in het zelfde meubel staan.

dan kan je toch nog de radio codes of de dvd codes gebruiken?

datasheet heb je al? : http://www.vishay.com/docs/82030/82030.pdf

ps: waarom kan je ze niet meten daar?

PaWoN

[Bericht gewijzigd door PaWoN op ]

Op 15 maart 2004 01:07:03 schreef PaWoN:
dan kan je toch nog de radio codes of de dvd codes gebruiken?

PaWoN

Als mij ab die zou hebben, ja. Maar het is een universeel met tv, vcr, sat en aux.
Het is trouwens een Ruwido S4.

Ik ben er inmiddels achter dat ik voor groot deel het basis programma van een project kan overnemen. Deze is gebasseerd op Sony codes, en zolang de timing van de code gelijk is aan die van Sony, kan ik hem elke code laten leren.
Eigenlijk wil ik niet de sony code gebruiken, maar liever van NEC. Deze codes zijn meer gebruikt, en er is een grotere verschijnenheid (en dus een kleinere kans op conflicten met al aanwezige apparatuur).

Ik weet niet od je hier nog wat aan hebt:

http://home.wanadoo.nl/novh/index.htm

er staat "Je moet de signalen die uit je afstandsbediong komen wel eerst aan het programma 'leren', maar dat is vrij simpel en het zorgt ervoor dat je elke willekeurige afstandsbediening kunt gebruiken." dus misschien heb je wat eraan (aan de software dan vooral denk ik).

PaWoN

Hier vind je meer info over infrarood afstandsbedieningen:
http://users.pandora.be/davshomepage
http://www.xs4all.nl/~sbp/knowledge/ir/rc5.htm

[Bericht gewijzigd door Armani op ]

chris,

Nog een kleine opmerking over je TSOP1738.
Dat zijn IR ontvangers met een FMOD=38Khz, waarvan je je verder niet teveel moet aantrekken.
Feit is gewoon, uit die ontvanger komt RC6...je moet wel keuze maken en weten of je met RC5 of RC6 bezig bent want, het coderingsprincipe is net omgekeerd...
Met welke afstandsbediening werk je?
Indien Philips moet je opletten want de laatste jaren is er een upgrade geweest van RC-5 naar RC-6. (Ik kan het weten want ik heb de ontvangerprintjes ontworpen bij Philips....)
Heel belangrijk als je je programma schrijft.
Je zou eens je ontvanger op de geheugenscoop moeten aansluiten en zien wat eruit komt...Niet evident maar ook niet moeilijk....

Ik zal ens zien of ik je een goede beschrijving van RC6 kan bezorgen...

Op 15 maart 2004 11:50:16 schreef Tracer2:
chris,

Nog een kleine opmerking over je TSOP1738.
Dat zijn IR ontvangers met een FMOD=38Khz, waarvan je je verder niet teveel moet aantrekken.
Feit is gewoon, uit die ontvanger komt RC6...je moet wel keuze maken en weten of je met RC5 of RC6 bezig bent want, het coderingsprincipe is net omgekeerd...
Met welke afstandsbediening werk je?
Indien Philips moet je opletten want de laatste jaren is er een upgrade geweest van RC-5 naar RC-6. (Ik kan het weten want ik heb de ontvangerprintjes ontworpen bij Philips....)
Heel belangrijk als je je programma schrijft.
Je zou eens je ontvanger op de geheugenscoop moeten aansluiten en zien wat eruit komt...Niet evident maar ook niet moeilijk....

Ik zal ens zien of ik je een goede beschrijving van RC6 kan bezorgen...

Of ik een TSOP1736 of TSOP1738 gebruikt, maakt voor mij totaal niet uit. Ik heb van collega's begrepen dat het verschil alleen zat in de IR draaggolf, die 36kHz danwel 38kHz heeft en eigenlijk alleen invloed zou hebben op het ontvangst rendement.

Jou tip over de ontvanger aan een geheugenscoop hangen is op zich een goed idee, met 1 probleem... ik heb wel een scoop, maar die is inmiddels 30 jaar oud en is niet echt stabiel meer...

De afstandsbediening die ik gebruik is een universele van Ruwido, ik kan dus in principe elke type code gebruiken, behalve de RC5 code, want er staat een philips tv en vcr van een jaar of 7 oud.

In de eerste link van Armani staat wel info die ik kan gebruiken, namelijk de globale opbouw van verschillende type ir afstandsbedieningen.

Tracer2, we zijn in blijde verwachting!

Binnenkort op m'n website (bijna klaar) o.a. de uitleg van de RC6 code.

Frits en tracer, ik zei het net, we zijn in blijde verwachting.Laat iets weten

[Bericht gewijzigd door Evarist op ]

Ik ken iemand bij philips die daar een heel duidelijke uitleg over heeft geschreven... (zowel RC5 als RC6)

Is zo, want gebaseerd op die uitleg heb ik mijn programma geschreven om te decoderen....en het werkt!

Staat ergens in een PPT-presentatie.

Zal ik even vragen of die dat wil doorsturen????

Ik zou het graag ontvangen, Tracer: evarist61@hotmail.com. Dank bij voorbaat.

Al nieuws van de RC6?