Hallo allemaal,

Ik heb een magnetron/oven combi, die de stop doet doorslaan zodra de oven of grill functie aangezet wordt (magnetron functioneerd prima).

Ik vermoedde dat het verwarmingselement kortgesloten was, wellicht conctact maakte met de behuizing ofzo, maar nee. Verwarmingselement meet 54 ohm (koud), goed voor ca. 980 watt, dus best redelijk. Geen van de twee aansluitdraden van het verwarmingselement maakt contact met de behuizing.

Loskoppelen van het verwarmingselement lost wel het probleem op (i.e. aanzetten oven --> stop blijft heel).

Alle ventilatortjes, lamp, motor voor rotatie glazen plaat etc doen het prima (zonder verwarmingselement draait het allemaal naar behoren voor zover ik kan nagaan).

Wat zou de volgende stap moeten zijn?

Toch het element maar vervangen. Je meet koud 54 ohm maar als de isolatie ergens is verbrand of doorgeslagen kan hij bij de minste geringste warmte ontwikkeling in sluiting raken. Je zou hem eventueel warm kunnen stoken met een fohn ofzo en kijken wat je dan meet.

Het element volledig los testen. Opgelet, 230V kan dodelijk zijn!
Indien de zekering weer uitvalt heb je de schuldige te pakken
Indien de zekering niet uitvalt, kijk dan naar de sturing van dat element

Volg Dominic zijn tip maar, dat is veiliger.

Ik heb me ook eens rot lopen zoeken naar een kortsluiting in een combi-oven (Whirlpool). Het bleek uiteindelijk een kleine actuator te zijn die een klepje moet sluiten als de hete-lucht functie ingeschakeld wordt. Dat was intern kortgesloten.

Of als je een megger hebt of kan lenen even hier mee aan de gang op het element.
Dat geeft toch een betere indicatie van wat er loos is.

Gr.
Peter.

Overigens gaf mijn verwarmingselement, toevallig ook whrilpool, exact dezelfde symptomen. Meette prima door maar maakte wel aarde als het warm werd.

@pros, waar zat die actuator?

Ik ga in ieder geval ook even met de fohn aan de gang en het verwarmingselement even los uitproberen. Ik denk echter niet dat warmteontwikkeling meespeelt, want de stop springt echt OP hetzelfde moment dat je de 'start' knop indrukt.

Als het loskoppelen van het verwarmingselement helpt, dan heb je de diagnose al en hoef je niks meer te proberen. Gewoon vervangen!

Overigens verzuim je te melden om wat voor merk en type oven het gaat, maar voor de mijne bleek googelen een goedkoper element op te leveren dan bestellen bij de groothandel. Mogelijk heb je dan wel een artikelnummer van het element nodig.

waar zat die actuator?

Even denken, hoor...
Bovenaan, tussen de voorkant en de microgolf-pijp, zat een klep.
Bij oven- en grill-gebruik was die gesloten. Als je de microgolf-functie gebruikte, opende die om damp te laten ontsnappen.
Onderaan die klep zat de actuator.