Heej,

ik moet voor school een sumo robot bouwen die binnen een circel moet blijven met een straal van 2 meter. de circel is zwart en omlijnt met een witte lijn. nu kwam ons idee om de witte lijn voor de andere teams rood te maken door onze robot zo te programeren om de lijn te volgen zodra die hem vind, en hem rood te verfen.

iemand enig idee hoe ik een sensor krijg die bij wit of rood een 1 afgeeft. en bij alle andere kleuren een 0.

Wit absorbeert weinig licht waardoor de reflectie hoog is. Bij zwart is dit precies andersom. Daarom dat het zo prettig is om zwart/wit te gebruiken voor een lijn volger.

Ik zou experimenteren met kleuren filters, die ook gebruikt worden bij disco lampen om ze van kleur te laten veranderen.

Een rood filter zou een hogere doorlaat moeten hebben van rood (gereflecteerd) licht waardoor je een hogere feedback krijgt. Dit zal een meetbaar verschil zijn. Voorwaarde is wel dat je een verlichting gebruikt die wit is.

Daarbij nog een additionele sensor die het wit van zwart kan onderscheiden, waarschijnlijk die je nu al gebruikt.

Deze 2 vervolgens combineren om je programma te maken. Een witte ondergrond zal namelijk ook de rode sensor doen triggeren.

Je weet dat het niet toegestaan is in SumoWedstijden om vloeistoffen te gebruiken?

Grtz,
Maarten

bouw een soort printer systeem op je robot,
en zodra een sensor de witte lijnt ziet.. laat je hem gewoon gekleurde papiertjes printen.
klaar ben je al;)