Voor het verzorg van poppenkastvoorstellingen maak ik o.a. gebruik van geluidsapparatuur zoals een mengtafel (Samson MDR 6 = 6 kanaals) en een DJ Mp3 speler (Cortex HDC-500). Ik ondervind kwa bediening problemen met het wegfaden van muziekjes tijdens de scènewisselingen en wil dit vergemakkelijken (automatiseren).
Voor het wegfaden en het weer gereed staan voor het volgende geluidsfragment moeten, met de poppen handjes, 3 acties verricht worden
• Fader naar beneden schuiven
• volgende knop op de Mp3 speler indrukken
• fader weer omhoogschuiven naar oude positie
Tijdens de hectiek van het spelen wordt vooral de laatste handeling vaak vergeten. Het geluidseffect daarna komt dan niet door. Dit slecht voor de concentratie en de kwaliteit van de voorstelling. Kortom dit probleem schreeuwt om een bediening met één knop
De Mp3 speler is ook te bedienen met een (PC)toetsenbord op zijn usb ingang (toetscombinaties). Ik denk dat het mij wel lukt om de Mp3 speler met een toetsenbord en wat slimme relais elektrisch aan te kunnen sturen.
Mijn probleem zit bij het wegfaden. Ik denk er dan aan om een aparte enkele fader (schakeling) op te nemen in de draad van de Mp3 speler naar de mengtafel. Ik zou de potmeter van de fader met een servomotortje kunnen down en upfaden. Ik vraag mij echter af of dat in dit geval ook niet elektronisch zou kunnen zonder dat een potmeter motorisch aangestuurd hoeft te worden (ik weet bijvoorbeeld dat het mogelijk is om licht-dimmerpaks met een stuurspanning aan te sturen; hoe hoger de spanning hoe meer licht).
Ik heb er op internet naar gezocht maar kan het niet echt vinden. Ik ben bijvoorbeeld wel op een automatisch regelbare versterkerschakelingen gestuit waarvan de basis een opampschakeling is met daaromheen een weerstands configuratie die de versterking bepalen. Met behulp van elektronische schakelaars worden dan weerstanden parallel geschakeld waardoor de versterking verlaagd kan worden. Dit gaat echter stapsgewijze (aansturing counter) en in bijvoorbeeld 8 stappen. Dus niet vloeiend. Volgens mij hoor je dat.
Kortom zou een van u een audio-dimmer-schakeling weten die elektronisch down en upfade met een in te stellen tijd, zonder de noodzaak van een potmeter en servobesturing. Of kan een van u het misschien ontwerpen. Ik houd mij aanbevolen.
thawebman
als je maar genoeg kracht zet gaat alles stuk http://www.thortech.nl/
je kunt automatiseeren in een edit programma
Thawebman bedankt voor je reactie.
Wat is bijvoorbeeld een naam van een editor die jij bedoeld?
De automatsiche mixer waar je mij op marktplaats naar verwijst is voor de poppenkast te groot en te duur. Dat is dus geen oplossing.