Beste forumleden

Ik zit met een probleempje
Ik heb namelijk een viertal oude pa versterkers op de kop getikt.
Alleen er is nogal het een en ander mis met deze.
Het gaat hier om het merk V&L systems(kan hier verder niks over vinden), maar na nabellen blijkt dit een Belgs zaakje te zijn geweest.
Ik zal snel fotos posten. De stekkers van deze versterkers zijn ten eerste ongeaard.
Bij een van de versterkers slaan de stoppen door als ik deze aansluit. Ook als deze niet aan staat volgens mij. Heb de versterkers niet thuis staan, dus ik zal wat meer info geven als ik weer bij de werkplaats geweest ben.
Misschien heeft iemand al een idee waar het probleem zit?

dat doorslaan kan al komen door een te hoge inschakelstroom , heb je in de werkplaats automaten in de meterkast ?

zat er ook 1 yamaha bij toevallig ?

Als de stoppen doorslaan zelfs wanneer de versterker uit staat zal het probleem altijd voor de schakelaar zitten, of de schakelaar zelf zijn. Óf je voedingkabel maakt kortlsuiting of je schakelaar. Het kan niet ver daar vandaan zitten.

Slaan de stoppen door bij inschakelen is de kans groot dat deze beestjes een te grote inschakelstroom hebben. Dat gebeurt bij oude versterkers nogal eens i.c.m. de nieuwerwetse automaten in de meterkast.

Vaak hebben dit soort zware versterkers, zeker die met een ringkerntrafo, een soft-start circuit. Zulke zware voedingstrafo's hebben een enorme hoge inschakelpiekstroom. Inderdaad, automaten reageren daar fel op, maar ook de gewone zekeringen.

Wellicht zit hier het probleem in. Vaak staat er een vermogensweerstand in serie met de primaire kant van de trafo. Deze zorgt dat er toch een secundaire spanning ontstaat, die uiteraard wel lager is dan de normale spanning. Er wordt dan gedetecteerd of de sinus zijn nuldoorgang heeft, en op dat moment wordt er een relais omgeschakeld wat de serieweerstand kortsluit. Trafo hangt nu gewoon aan de 220V. Even los van eventuele faseverschillen wordt er dan vanuit gegaan dat de stroom net als de spanning van 0 gaat toenemen, Dit zorgt voor een zo gering mogelijke inschakelpiek.

Ik heb het ook wel eens met een klein hulpvoedinkje gezien.
Zet eens een 100 Watt lamp in serie. Brandt deze continu net zo fel als wanneer hij in zijn eentje is aangesloten, dan zit er inderdaad kortsluiting in het snoer, de schakelaar of misschien een of ander ontstoorcondensatortje ofzo. Moet niet moeilijk te vinden zijn.

Geeft de lamp een felle flits, en gaat daarna zwakker branden, dan zou je het in mijn ogen dus in het inschakelen moeten zoeken.

Ik heb het al 2 keer gezien dat zo'n serieweerstand compleet verbrand was, en daarmee kortsluiting naar de behuizing maakte. Het vermogen wat er in verstookt wordt is in feite veel hoger dan wat is toegestaan, maar omdat het maar een fractie van een seconde is gaat het toch goed. Maar stel dat om wat voor rede dan ook de serieweerstand niet tijdig door het relais wordt overbrugt, dan gaat hij in rook op, met bijpassende flits uiteraard. Zeeker als er secundair ook iets niet goed is, waardoor er een hoge stroom gaat lopen.

Ik herinneren me dat Amplimo voor alle ringkerntrafo's boven de 500VA adviseert om 2 NTC weerstanden in serie te zetten met de primaire wikkeling. Dit werkt dan ook als soft start circuit. De NTC's worden warmer, weerstand daalt en zo bouwt de trafo zijn spanning langzaam op.

Zie deze link:

http://shop.amplimo.nl/category.php?id_category=49

Mochten de versterkers toch in orde zijn, maar de zekeringen gewoon te fel reageren, dan kun je wellicht zoiets proberen.

Ik heb ooit een keer zo'n eindversterker van de conrad geprobeerd wat meer pk's te geven. Zag op de print ruimte voor 4 extra eindtorren. Na die er in te hebben gezet, heb ik ook een 1kVA ringkern van Amplimo gemonteerd met een net wat hogere secundaire spanning. Nu zou ik dat niet meer doen, maar ja ik ben nou eenmaal de flitsmaster en zo nu en dan moet er iets flitsen. Maar wonder boven wonder werkt het nog steeds. Maar waar het om gaat: ik had toen ook het probleem dat de automaten steeds reageerden. Even met amplimo gebeld, en toen kreeg ik de tip van de NTC's.

Hopelijk kun je hier wat mee.

het gaat om versterkers van 900 watt dus inderdaad grote beestjes.
Het gekke is echter dat bij inschakeling van de rest van de versterkers er niks aan de hand is.
Wanneer de stekker van deze erin zit(maar niet aan staat) en ik schakel een andere versterker aan, dan slaat de stop door.
Wanneer ik de stekker van deze eruit laat dan gaan de andere versterkers met gemak aan.

Is het echt de stop, of is het de aardlek?

Als je de 4e aanzet, heb je dan de andere 3 toevallig aanstaan? want dan is het een te grote inschakelstroom. Maar aangezien het gebeurd als je hem aanzet, is het denk ik de inschakelstroom. Als ik hier op school alles te snel achter elkaar aanzet, klapt hier ook de zekering eruit!

Een lek netfilter ? Zijn het geaarde stekkers, versterkers en wcd's .

Lijkt me toch niet moeilijk. Kast open en eerst eens meten of er kortsluiting is, of het netsnoer nog goed is en niet intern sluiting maakt, of je een gesmolten of verbrande delen ziet. Van buitenaf zal je niet verder komen.