@ohm pi & flipflop als ik tijd heb dan ga ik de layout aanpassen
en eventueel ga ik de draden aanpassen

het is bijna vakantie, eindelijk van diehttp://www.it-r.nl/images/pc_icoon.jpg school-pc's af

kan iemand mij helpen met de lay-out? (het liefste met:DIY LC)

Niemand een idee?

ik heb een *.zip-file met een *.wav-file erin op het [url=uploadarchief.net]uploadarchief[/url] gedumpt zodat jullie kunnen horen wat fout is (eerst wel uitpakken)
Ik hoop dat jullie mij dan verder kunnen helpen

Het klinkt inderdaad vrij beroerd. Ik heb even de vrijheid genomen om er plaatjes van te maken:

Het zit vol met scherpe tikken:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tstoring_vol.pngklik voor groter

Detail van een tikje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/tstoring_det.pngklik voor groter

Wat er precies mis gaat weet ik niet, wel weet ik dat die tikjes niet het enige probleem zijn. Als je die er uit filtert (met Audacity, bijvoorbeeld) dan klinkt het nog steeds niet.

Je zou kunnen proberen de voeding te ontkoppelen door een elco direct over de voedingspinnen van het IC te zetten. Misschien kun je zo wat feedback wegkrijgen.

Het klinkt inderdaad vrij beroerd.

Ja dat klopt

@6502 ik ga de lay-out binnenkort een beetje aanpassen (hopen dat het helpt) BTW:eigenlijk had ik het zelf ook wel door audacity kunnen jagen, maar wave importeren is was een ramp.

ik heb een nieuw pcb-layout ontworpen, Zou het hiermee beter werken?
plaatje uit datasheet(bewerkt met MS-Paint v5.1)
mijn ontwerp(gemaakt met DIY-LC v1.0)
Als iemand nog tips heeft dan hoor ik het graag.

Ik heb het geluidsfragment gehoord. Je versterker heeft het heel moeilijk. Ik mis de 100nF (keramische) condensator tussen pen 10 en pen 7 op de foto's van de versterker. Hij moet er echt tussen. Wat ga je gebruiken als signaalbron voor de versterker? Als je van plan bent om een mp3-speler oid aan te sluiten dan kan je tussen de twee ingangen en de ground (pen7) twee weerstanden van 100Ω solderen. (Iedere ingang één eigen weerstand van 100Ω ). Dat is lekker laagohmig en is goed tegen de brom- en ratelshow. Een mp3-speler kan genoeg signaal leveren aan zo'n laagohmige ingang. Als dat allemaal werkt dan kan je een printje ontwerpen voor een versterker.
Ook op je gaatjesbord (met je dunne draadjes) moet je het werkend krijgen.

@ohm pi dat met de C'tjes wordt moeilijk (ik heb alleen erg lage waardes tussen 18pF en 22nF)
is 120Ω ook oké?

[Bericht gewijzigd door Dennis_ op (17%)]

120Ω is prima. Misschien wel beter. Goede kans dat het gelijk goed werkt. Bij gebrek aan 100nF kan je 22nF gebruiken. Desnoods 5 parallel, maar ik denk niet dat dat nodig is.

oké als ik thuis ben ga ik het uitproberen

Ik heb de 120Ω weerstanden ertussen gezet (tussen in1 & gnd en in2 & gnd)en het 22nF C'tje tussen pin 7(gnd) en pin10(vcc).

|SIG-     |SIG+
(GND)--{120ohm}--|-Elco+|--[ic]

Resultaat::(
op het ene kanaal is erg veel distorsie(handwarm), het andere kanaal clipt geluid komt erg slecht door en je brandt je vingers aan het ic'tje.

kortom: een minimale verbetering
PS: ik heb geen zin om een jaren 80 ic'tje op te stoken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (5%)]

Ik kan je niet meer verder helpen. Je zou de gelijkspanningen op de pennen van het IC kunnen controleren en eventueel posten. Ik ben bang dat het IC stuk is. Het is misschien beter dat je helemaal opnieuw begint. Jouw ontwerp met DIY-LC v1.0 is een goed begin. Waarom gebruik je niet dezelfde nummering als je gebruikte voorbeeld? De kans op fouten is dan minder. In jouw ontwerp mis ik de + (of -) aanduiding van de elco's. Ook mis ik de 13e condensator. Deze moet er echt in. Controleer je ontwerp goed met het originele schema (dus niet het PCB-layout). Dan vindt je de 13e condensator vanzelf.
Monteer in het begin de twee 120Ω weerstanden tegen de brom en ratel. Als het werkt kan je ze eventueel weghalen.

@ohm pi de donkere kant is min (in mijn ontwerp met diy-lc)
uhh welke 13e condensator? die van 18pF?
wat kan nu verder gaan doen? 2x dit kopen? of 1x dit?(liever het 2e want het is kleiner)
de weerstanden zijn gemonteerd zoals ik al schreef (kijk een paar posts terug)
ik geloof ook dat ik de KA2211 gesloopt heb:'(

Tel eens het aantal condensatoren in deze layout plaatje uit datasheet en
tel eens het aantal condensatoren in deze layout mijn ontwerp
In de laatste layout mis ik de condensator van 100nF tussen pen 10 en pen 7

@ohm pi je hebt gelijk ik ben 3 c'tjes vergeten. ik heb het een beetje aangepast (lees:met weerstanden tussen ingang en gnd en een c'tje tussen pin 7&10),
je kunt het hier vinden

Niemandhttp://www.freesmileys.org/smileys/smiley-signs002.gif

misschien helpt een plaatje gemaakt met een scoop (op ch1 de sinus van 250Hz die de versterker ingaat en op ch2 dat wat er uit komt)

eigenlijk zou ik dan nog een 2e probe moeten hebben

Beide zouden hetzelfde er uit moeten zien. Post beide beelden maar.
Je laatste ontwerp is goed. De min van je voeding moet je aansluiten op de GND bij de speakeruitgangen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (44%)]

Op 1 mei 2011 21:16:38 schreef ohm pi:
Beide zouden hetzelfde er uit moeten zien.

dat doen ze dus niet:(

[img=200, 150]http://www.uploadarchief.net/files/download/scoop%20met%20traces.jpg[/…
op de bovenste trace kun je de vieze sinus van 250Hz zien de m'n mp4 uitspuugt, op de onderste trace zie je dat wat de versterker er van maakt.
(de 2e trace is gemaakt met een X10 probe en de 1e is gemaakt met een verloopstukje tulp->BNC)

Ik kan er helemaal niks mee.
Voor mijn gevoel is het IC overleden.

Ik denk ook dat 't ic'tje dood is :'( jammer dan:(

anders heb nog de TEA2025 die een erg crappy geluid geeft (vergelijkbaar met een de ingebouwde speaker in een telefoon (lees: alleen midden- en hoge-tonen))

Ik ga vanmiddag nog even wat met het andere ic'tje spelen.

nog tips voor het kleine ic'tje?

Wat ik aanpassen ga:
* proberen om 0,22µF c'tjes te vinden en de 120Ω weerstanden overzetten van de KA2211 naar de TEA2025
en dan zien of het dan wel goed werkt.

datasheet op pagina 3 fig.2 kun je het schema zien

Als je je precies aan het schema van de datasheet houdt, vooral de condensatorwaarden, dan moet er goed geluid uit komen. Kies voor speakertjes die ook de lage tonen redelijk kan weergeven. Het crappy geluid komt waarschijnlijk doordat de ingangscondensatoren een te lage waarde hebben.

De ingangs-c'tjes heb ik vervangen, maar hoe dan ook het blijft oscilleren:(. Ik zal binnenkort nog wat scoop-plaatjes posten.

Nadat het met ic'tjes niet echt wou dacht ik: Let's go oldschool! en heb de EE2003 maar eens tevoorschijn gehaald en een versterker gebouwd, en het werkt!.

Nu het rare: als ik de scoop ergens aanhang dan hoor ik allemaal buitenlandse radiozenders, hoe kan dat? enorm lage ingangs-impedantie?, scoop die prima dienst doet als antenne?

Schema en beschrijving:
EE 2003 en dan in je PDF-Viewer pag.84 intikken

Maar als ik de scoop los haal dan is er alleen heel zacht iets te horen.

Wat denken jullie ervan?

Ps: voor de rest werkt het perfect;)

Je kabel van je scoop dat als antenne dienst doet, toch leuk he een radio hebben zonder radio :D