Ik ben inmiddels na een eigen onderzoekje de wanhoop nabij.

Ik heb ik de keuken een halogeen armatuurtje hangen zonder trafo, direct op de 230, waarin 2 stuks 230V GU10 halogeen lampjes zitten in de vrije lucht. Dus niet opgesloten in blik of zoiets.

Nu gaan de lampjes gemiddeld 2 weken mee waarna ik ze kan vervangen. Het keuken licht brand eigenlijk alleen s'ochtends en s'avonds even. Voor de rest gebruik ik de verlichting onder de kastjes.

De spanning op de groep is ongeacht het tijdstip of de belasting 230-232 V. Lampjes zijn van Philips en komen bij de Gamma vandaan.

Waarom knappen deze lampjes in vredesnaam zovaak ? De meeste lampjes vertonen na het doorbranden een witte melkachtige mist in de ballon (niet in de reflector) alsof het vacuum verbroken is. Op de groep van de lampjes zitten geen verdere apparaten. Puur verlichting, alles zonder VSA's of andere inductieve lasten of netvervuilers.

Dominic

Nieko

LED addicted... Fijnmalen en snuiven maar!! :P

Tijd om aanspraak op de brand garantie te maken.
Ik geloof dat philips 1.000 branduur garantie geeft of zo. Dat staat als het goed is op de verpakking.. Of heb ik het nu helemaal mis?

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

EcoHalo Twist 35W GU10 230V MR16 50D 1CT

Gemiddelde levensduur: 2000 hr
Levensduur tot 50% uitval: 2000 hr
Gespecificeerde levensd (uur): 2000 hr

Aldus Philips.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 15 februari 2011 18:12:14 (43%)]

fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Wij hier ook gehad. Philips halogeenlampjes. Type weet ik niet meer. Zo'n halogeenlamp met een klassieke bol er weer omheen. Een tot twee weken en steeds defect. Toen ze op waren er weer een gewone lamp in gezet.
Philips aanspreken. Dat heb ik geprobeerd met een defecte TV. Binnen de garantie defect, (niet van mij), klacht van eigenaar afgewimpeld door de dealer, daarna Philips direct benaderd door mij. Ik wist al wat er defect was en die onderdelen was wat mij betreft ook prima (twee Ctjes en een zekering, maar het gaat om het principe) Daarna de reactie dat ze de onderdelen niet kunnen leveren maar dat ik ze kan proberen te bestellen bij Philips (????).

En als toetje kwam er een week later een mailtje, Wij wensen u veel plezier met uw nieuwe TV, en dan iets wat er op neer kwam: als er iets is is het fijn te weten dat de philips service hier achter staat. >:-(

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat ze zo vaak doorbranden is m.i. een hint dat de spanning te hoog is. Controleer de trafo.... Het is een 230V halogeen.

Ik zat ook nog te denken... mogelijk gaan ze kapot van het "vaak" schakelen. Maar de philips specs zeggen dat ze bij 2.7 uur per dag 2 jaar meegaan, en in die tijd ruim 10x per dag aan en uit gezet worden. Daar kom je ook niet aan, lijkt me. Raar hoor!

GerardMonique

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Met de 220Volt halogeen dimbaar keuken driehoek spotjes ging het ook met een korte leven. De keukenboer zei dat het vreemd in zijn oren klinkt, zal de groepenkast zijn, niet goed verdeeld, vreemd. Toen deze omgebouwd naar 2 a 3 Watt LED 12Volt. Die zitten er nu al 2.5 jaar en word dagelijks gebruikt en geen problemen. Pluspunt geen warmte en stukken minder energieverbruik.

MVG Gerard.

duffel

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Ik heb hier hetzelfde probleem. Mijn zoon heeft 10 x 50W/230V GU10 halogeen lampen in zijn kamer (eigen merk van Kwantum). Ze hangen er nu 2 maand en ik heb inmiddels 7 stuks vervangen (waarvan eentje twee maal). Dit is dus wel niet om de 2 weken maar een gemiddelde levensduur van zo een 3 maand hoedanook nog steeds veel te jong.

Verder heb ik in de woonkamer 10 x 28W/230V gewone schroeffitting halogeen lampen. Deze gaan niet zo snel stuk maar halen nog steeds bij lange na de 2000 branduren niet. Hier heb ik reeds meerdere merken geprobeerd.

Ik heb wel de indruk dat de positie van de lampen een behoorlijke invloed heeft op de levensduur. Als de lampen recht naar beneden of naar boven staan gaan ze beduidend langer mee.

Ik heb dit weekeind een serie NTC's besteld http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=468053
Ik ben van plan 2 van deze 22 Ohm NTC's per set lampen te plaatsen. Ik gok er op dat de 44 Ohm voldoende is: de lampen hebben een koude weerstand van 80 a 90 Ohm en staan per 3 tot 5 in 1 armatuur. De NTC's moeten de opstartpiek dus zowat halveren. Hopelijk is dit voldoende.

Er was hier laatst nog een ander topic over daar werd ook voorgesteld om een spoel voor te schakelen. Dit heb ik nog niet geprobeerd omdat ik geen idee heb welke spoel afdoende zou zijn (heb ook niet geprobeerd te rekenen :))

@GerardMonique: mijn leds heb ik weer weg gehaald omwille van de belabberde kleurkwaliteit en lichtopbrengst. Hetzelfde voor de spaarlampen daarvan is de kleur nog beroerder.

GerardMonique

@duffel
Men heeft leds van een paar euro die belabberd zijn.
Maar er zijn ook leds die wel wat duurder zijn en dan zijn ze wel beter.
Geen wit maar warmwitte uivoering nemen ook iets duurder.
Maarja, wie mooi wilt zijn moet pijn leiden.

MVG Gerard.

Een paar maanden geleden ook gehad, Philips is op de hoogte van het probleem.

Fredjuhh

"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)

Je pak ze toch niet gewoon met je vingers vast he?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

230V hallo-geen-lampen zijn inderdaad een verhaal apart. Let maar eens goed op de gloeidraadconstructie. Bij Philips is deze om een of andere reden slechts met 1 kneep ondersteund terwijl Osram er nog een kneep in het midden bij doet, en ik vermoed dat die ook heel hard nodig is om uitzakken van de gloeidraad te voorkomen.

GJ_

Moderator

www.xj3.nl

Op 15 februari 2011 19:48:48 schreef duffel:...maar halen nog steeds bij lange na de 2000 branduren niet....

Let op: gemiddeld 2000 uur. Na 2000 uur moet de helft stuk zijn volgens Philips!

Hier lopen al meerdere topic's over op dit forum.

@luckyboy: waar komt jouw info vandaan dat Philips op de hoogte is van dit probleem?

Hangen de lampjes aan het plafond en bestaat de verdiepingsvloer uit een houten balklaag? Dan kan trilling mogelijk van invloed zijn op beschadiging van de lamp.

rew

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

GJ, dat klopt, maar dat betekent niet dat ze na 20 uur kapot mogen gaan.

Enerzijds, zal het statischtisch wel eens gebeuren dat er 1 na 20 uur kapot gaat. Daar zal TS ook niet over klagen. Mogelijk kruipt hij in de pen als er twee binnen 20 uur kapot gaan. Maar ik heb de indruk dat het er meer zijn.... En dan kan je al snel met > 99% zekerheid stellen dat de levensduur niet "gemiddeld 2000 uur" is.

testman

waar rook was, werkt nu iets niet meer

heb ze voorbij zien komen bij de mirec , van de geproduceerde lampen die stuk zijn bij aflevering of bij productie al slecht zijn is erg veel gu10 spots . die dingen kunnen slecht tegen 2 dingen ; het vervoer hoe meer rammelen en gooien hoe sneller stuk , en de 1 op de zoveel voorkomende inschakelpiek op de top van de sinus , ook een snelle dood bij die dingen .

ze hebben ook vaak een smeltveiligheid in de voet van de lamp zodat ze niet door de defecte draad de zekering blijven trippen.

een slow turn on is zeker levensduurverlengend , kan al met de co inschakelvertraging en een weerstand van 20ohm over het relais.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat vervoersprobleem lijkt mijn idee over de zwakke gloeidraadconstructie wel een beetje te bevstigen. Ik las ook iets over de brandstand, ook dat kan daarmee samenhangen. Wellicht kan je het armatuur kantelen. Lukt dat niet, zoek een lampje met betere constructie. Ik denk dat de GU10 lampjes van Osram wel een in 4 stukken opgedeelde gloeidraad hebben met een kneep in het midden van de ballon, maar zeker weten doe ik het niet. Naar de winkel dus, en dan maar doosjes van verschillende merken openmaken en gloeidraadconstructies vergelijken ;-)

En verder natuurlijk: trillingen vermijden, zeker bij warme lampjes zijn die snel fataal, en wat testman al zegt: vertraging met relais bij het inschakelen of een NTC in serie kan ook schelen.

@hieronder: inderdaad altijd een doekje gebruiken, maar volgens mij is het risico dan eerder dat het glas knapt dan dat de gloeidraad het begeeft. Aan de andere kant: witte aanslag kan betekenen dat het glas geknapt is (luchttrekker).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 15 februari 2011 23:48:43 (14%)]

sven

pointers don't kill programs, programmers kill programs

als je de lampen inplugt, neem je dan de lamp vast met je handen? of gebruik je een doekje?

SparkyGSX

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dat maakt bij GU10 lampen toch geen donder uit? Je kunt het bolletje niet eens aanraken; er zit een enorme reflector omheen...

Franssel

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Lamp en gloeidraad construkties en trillingen lijkt mij geen probleem , wel de spanning
ik hoor alleen geklaag over de 230V lampen
ergaan miljoenen lampen over hobbelige wegen in auto en vrachtwagens die het probleem nooit hebben

free_electron

Silicon Member

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

overstappen op leds he jongens... ik heb er nu van Cree in de keuken zitten. dat geeft geweldig veel licht. en ze zijn ook beschikbaar om in halogeenspot behuizingkjes te stoppen.

GerardMonique

@free_electron
Dat is duidelijke taal.
Zoals ik eerder vermelde heb ik ze zo'n 2,5 jaar geleden ook vervangen.
Bij een goede keukenboer besteld en zelf omgebouwd = perfect.
GEEN warmte en MINDER stroom.

MVG Gerard.

maartenbakker

Golden Member

Op 16 februari 2011 00:41:39 schreef Franssel:
Lamp en gloeidraad construkties en trillingen lijkt mij geen probleem , wel de spanning
ik hoor alleen geklaag over de 230V lampen
ergaan miljoenen lampen over hobbelige wegen in auto en vrachtwagens die het probleem nooit hebben

Volgens mij is er alsnog wel een verband te vinden. Een 230V lamp heeft een veel langere gloeidraad dan een 12V lamp, dus is mechanisch zwakker. Vooral bij halogeen (bovendien niet dubbelgespiraliseerd dacht ik) gaat dat sneller mis. Bij die buislampjes zie je bij goedkope merken soms zelfs dat de gloeidraad _door_ het glas heen gezakt is! Dan brandde hij dus nog tijdens het stukgaan.

Op 16 februari 2011 01:09:56 schreef GerardMonique:
@free_electron
Dat is duidelijke taal.
Zoals ik eerder vermelde heb ik ze zo'n 2,5 jaar geleden ook vervangen.
Bij een goede keukenboer besteld en zelf omgebouwd = perfect.
GEEN warmte en MINDER stroom.

MVG Gerard.

Het advies om in dit geval op LED over te stappen, vind ik opzich het overwegen waard. Net als overigens een TL-armatuur monteren.

LED's verbruiken inderdaad minder stroom. Reken op een factor 3 tot 5 als het echt evenveel licht moet geven en nog een beetje betaalbaar moet zijn. Dat ze niet warm worden is echter onzin, ze worden wel een stuk minder warm maar moeten soms zelfs beter gekoeld worden omdat ze ook maar minder warm mogen worden.

Het grote voordeel van LED's in deze toepassingen is echter de levensduur.

TL heeft als voordeel dat zowel het licht als de warmte veel beter gespreid wordt, de kosten zijn lager dan van LED's en de levensduur doet niet eens heel veel onder voor LED's (bovendien is een buis makkelijk te vervangen). Bovendien is de verwachtte stroombesparing ook richting die factor 5 (dus met wat geluk zelfs nog beter dan met LED's).

duffel

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Zoals ik hierboven beschreef heb ik mijn leds er weer uitgehaald. Na het proberen van verschillende merken tot de conclusie gekomen dat de kleur altijd weer verschild (zelfs met hetzelfde merk en type maar enkele maanden later aangeschaft). Verder is een factor 3 voor de lichtopbrengst bij high power warm witte leds zowat de maximum factor tov halogeen, een factor 5 wordt echt niet gehaald. Led lampen die arrays van 0.5 of 1 W leds hebben doen het beter wat dat betreft maar zijn in kwaliteit nog wisselvalliger dan de high power leds waar meestal opgegeven wordt welke led(s) er precies in zitten.

Ik heb sterk de indruk dat het nog wat te vroeg is voor led verlichting. Misschien zou een algemeen artikel/topic over de kwaliteit van led lampen hier meer duidelijkheid kunnen verschaffen.

TL (of spaarlampen) is al helemaal een drama wat betreft kleur.

Ik krijg vandaag mijn NTC's binnen. Ik houd dan de statistiek bij van de gemiddelde levensduur van de 230V halogeens. Ik heb even nagerekend dat er nu gemiddeld 1 per week stuk ging. Met 3 brand uren per dag en 20 lampen is dat een gemiddelde levensduur van ongeveer 400 uur. Dat zou een factor 5 omhoog moeten en moet dus wel vast te stellen zijn.

maartenbakker

Golden Member

Sorry, had niet gelezen dat je al was afgeknapt op LED's. Bij mij komen ze er voorlopig ook nog niet in als verlichting (hooguit als decoratie). Heb je TL van kleur 930 geprobeerd? De gewone spaarrommel is 827 en dat is vergeleken bij halogeen inderdaad een drama. Met 930 heb ik zelf geen ervaring (wil ik nog wel mee gaan experimenteren op plaatsen waar nu een spaarlamp hangt) maar op papier komt dat wel erg dichtbij.

Ik denk dat je die NTC's zeker gaat merken (wel zo plaatsen dat ze niks in de fik steken, ze worden warm), maar hou die gloeidraadconstructie wel in je achterhoofd; als je alsnog binnen 1000 uur vervangers moet halen gewoon voor de grap eens kijken.