Hallo,
Een klant van mij heeft twee Koda MT-36 speakers.
260W 8ohm
In het filter zitten twee lampjes deze zijn doorgebrand en helaas is niet meer af te lezen wat voor lampjes het zijn.
Ze zien er uit als twee 12v halogeen lampjes.
Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor lampjes dit zouden kunnen zijn.
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Als de "watt"waarden kloppen zou ik eerst eens 24v koplamp - duplolampen proberen (beide parrallel zetten) Gloeien ze nogal op bij normaal vermogen dan 12 v met maximaal vermogen (het liefste 12 v 80/100 watt (z.g.n. ralleylampen))
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Zien ze er zo uit?
Dan zullen het zeer waarschijnlijk 24 Volt 18 Watt lampjes zijn. Bij autozaken kun je ze krijgen. Ze worden in vrachtwagens als interieurverlichting gebruikt.
Ik denk dat ze te licht zijn als de wattjes van de box kloppen, maar daar heb ik mijn twijfels over.
Fuzzbass
Niet voor de middentoner en tweeter. Die krijgen ongeveer 10% en 5% van het vermogen. De rest gaat naar de woofer.
DE OLDE,
Je reageert zonder enige kennis van deze zaken, niet erg maar lees je even in over deze materie.
Het lampje licht op bij vermogen van de HF driver zodat het vermogen gereduceerd wordt. Er onstaat simpel weg een spannings val over de lamp. Dus niet bedoeld voor de totale speakerkast, gelukkig maar.
Voor piezo weet ik de waarde zo even niet, ligt aan de voorschakelweerstand (onderdeel van de HF filter) van de piezo.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
ik heb philipsboxen gehad waar gewone 24V gloeilampen 40W in zaten
22AH468/00 4 lampen
24 volt 21W
24 VOLT 45W
24 VOLT 45W
24 VOLT 18W
VERMOGEN 200W Boxen MAX 450W
Klopt, dit type heb ik ook in mijn collectie toevallig, ik spaarde dit spul 
2 lampjes van 40 watt parallel voor de woofer.
en de rest voor mid en hoog dome speakers.
Maar voor semi prof PA speaker van KODA met piezo is dat niet het geval, alleen voor de hoge tonen.
Maar het is niet gebruikelijk om lampjes voor fullrange gerbuik voor 200+ watt te gebruiken, denk ook niet dat het zo ooit is gebruikt.
Franssel
bij mij een lamp 45W en een spoel voor 2 woofers ad8067/W4E
een lamp van 18W en een van 45W en 2 biplo elco's in serie voor mid en hoog
een extra lamp 21W voor de tweeter
wil het schema wel eens scannen als je wil
Franssel
Je hebt helamaal gelijk.
Ik dacht altijd dat de 2 grote lampen parallel zaten voor dat grote vermogen van de 2 woofers.
Zo leer ik ook nog eens wat uit de oude doos.
http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?f=9&t=1371&st=0&s…
Maar even voor de duidelijkheid, bij deze KODA speakers is dit niet het geval en alleen bedoeld voor de piezo drivers.
Je kunt ze kort sluiten om te testen of alleen de lampjes stuk zijn en niet de piezo's.
Franssel
zijn ze me weer voor haha maar toch
http://www.uploadarchief.net/files/download/22ah468.jpg
Fuzzbass
Op 1 maart 2011 23:35:06 schreef nijhuisr:
DE OLDE,Je reageert zonder enige kennis van deze zaken, niet erg maar lees je even in over deze materie.
Eh ? ? Je glazenbol-kennis-analyser misschien gestoord ? ?
Dank je wel @Franssel, en ook @nijhuisr met de foto's erbij.
Grappig zo'n beveiliging. Het werkt vast vrij goed, want de gloeidraadweerstand is normaal erg laag, maar begìnt hij eenmaal warm te worden dan stijgt de weerstand natuurijk flink. Dat is dus slim bedacht.
Maar in dit topic zullen ze het er wel niet mee eens zijn. Daar gaat het om de vervorming die condensatoren opleveren en zo; lampen in de weergever mogen dan vast niet. 
Ik wil jullie bedankten voor jullie antwoorden, ik ga het gewoon even uitproberen.
Ik laat het nog weten hoe het is afgelopen.
Groet John
Franssel
Nu mijn vraagje , hier praten we over beveiligingen dmv lampen klopt dat wel , want zijn de lampen niet gewoon vervangers van de normaal geplaatste weerstanden
of is er veel verschil tussen gewone weerstanden OF weerstanden van lampen , en zou er bij lampen voordeel te halen zijn buiten het makkelijker vervangen (wat nooit nodig zal zijn denk ik)
Fuzzbass
De lampen worden gebruikt als PTC, en vormen een primitieve maar meestal effectieve beveiliging tegen overbelasting van midden- en hogetoners. Vooral handig in situaties waar microfoons kunnen gaan rondzingen.
De gloeidraadweerstand is normaal erg laag, maar begìnt hij eenmaal warm te worden dan stijgt de weerstand natuurijk flink.
Oh ja, rondzingen; dat trekt meteen een enorme wissel op het uithoudingsvermogen van je bullen..! Dan is het wel handig.
Heb lang lang geleden een paar boze interaudio's gehad.
Bij deze zaten de lampjes in de buurt van de br's.
Dat was wel handig bij feestjes,je kon duidelijk zien dat ze overbelast werden door de oplichtende br poorten.
Natuurlijk was het meestal ook goed hoorbaar.
@Frederick E. Terman
Maar in dit topic zullen ze het er wel niet mee eens zijn. Daar gaat het om de vervorming die condensatoren opleveren en zo; lampen in de weergever mogen dan vast niet.
Jawel hoor maar dan aan de buitenkant monteren dan kan je er een boek bij lezen.
[Bericht gewijzigd door hifinut op (35%)]
Piet elektro
zonder prutsen kom je nergens!
Interaudio, Studiocraft en nog vele andere types hebben allemaal soortgelijke lampjes in de kast zitten. Deze beschermen de tweeters tegen overbelasting!
Het is niet helemaal bedoeling om ze te laten oplichten, maar wel een leuke bijkomstigheid haha!
Leuk die Philips speakers, heb er al heel wat gezien maar dit is nieuw voor mij 
Ik heb de houten versie (type niet direct bij de hand) maar hier zit een normaal 'lamploos' filter in..