Ik heb een defekte Audioromy versterker gekocht, met 2 x EL34 per kanaal. Alle buizen zaten er los bij. Mijn vraag is: weet iemand op welke plaatst de buizen 6H1n en 6AX7 in de versterker thuis horen?
Het zijn beide dubbel triode's met precies dezelfde aansluitingen.
En heeft iemand gegevens over de BIAS instellingen (hoe te doen) van deze versterker?
Bij voorbaat mijn dank, groeten, Harry
Da's handig. Ik kende het merk niet maar na wat Google blijkt dat de 828 met heel veel verschillende buisbezettingen is gemaakt/geleverd of als zelfbouw project bestaat.
De 6h1p is een near equi van de E88CC. De 6AX7 is de USA 6V versie van de 12AX7 equi een ECC83.
De 6AX7 voor de ingangstrap en de 6h1p als fase draaier.
Heb je schema's van die versterker? Dan is de bias instelling waarschijnlijk wel te herleiden. Zitten er kathode weerstanden bij de EL34's? Dan daar de spanningsval over meten.
Beste Hugo, Bedankt voor je reactie. Het schema heb ik zelf opgetekend aan de hand van de schakeling (printplaat).
De verdeling is, de eerste dubbel triode is ingang en dan fasedraaier, en de tweede triode is een buffer trap (één triode deel voor het linker, en de andere voor rechter kanaal). Welke triode hooort nu waar?
Groeten, Harry
Hugo, Ik post het schema z.s.m. (Moet eerst even een verhuizing doen vandaag). Maar de eerste triode is een versterker, de tweede de fasedraaier, de derde en de vierde (in één dubbel triode) buffers naar de stuurroosters van de El34-ers in PP.
Het schema komt z.s.m., even beter tekenen en scannen. Gr. Harry
Ik zie dat ik in m'n reactie van 5-3-2011 00:32:00 een fout heb gemaakt in de omschrijving. Links rechts is fout. Dat moet zijn naar de ene El34 en de andere EL34 in PP, (binnen één kanaal). Excusses.
Met 99% zekerheid de 6AX7 als ingangstrap/fasedraaier en de 6h1p (spreek uit als 6N1p) als buffer voor de EL34's.
Hugo, Hartelijk dank voor je advies.
Zoals beloofd, zal ik toch nog even het schema posten, mogelijk morgen even.
Nu heb ik het schema getekend, even uit de losse hand, krijg ik het niet geplaatst op Circuits Online. 't Is voor mij ook de eerste keer dat ik hietop zit.
Even gedult dus nog even!
Zet eerst ergens op het web. Het upload archief bijvoorbeeld, www.uploadarchief.net
Vervolgens de link in je post plakken.
Lukt het niet, mail het maar naar mij dan regel ik dat. Klik op mijn naam voor het mail adres.