Beste mensen,
zou er soms iemand een schema'tje kunnen uit tekenen om het volgende effect te bekomen zoals in het filmpje:
http://www.uslights.nl/foto.php
dus het gaat dus over zogenaamde "amerikaanse pinkers"
ik weet dat er al verschillende schema's op dit forum beschikbaar zijn, maar deze knipperen enkel maar tussen 100% - 40% - 100% - 40%
Het zou dus zoals in het filmpje moeten worden:
- als de standlichten branden zouden de knipperlichten +/- 40% moeten branden.
- als de knipperlichten bediend worden zouden deze moete knipperen tussen 100% - 0% - 100% - 0%
- als de knipperlichten dan weer uitgaan zouden deze terug op 40% moeten branden.
Heeft er iemand een idee hoe dit zou geschakeld moeten worden?
waarschijnlijk heb je ook een relais nodig en niet alleen diodes?
of komt er een andere sturing bij kijken?
Hoeveel Ohm en Watt zou de serie weerstand moeten zijn om het 40% branden effect te bekomen?
De standlichten zijn 12V/4W
De knipperlichten zijn 12V/21W
Alvast bedankt voor de reacties!
MVG Jonathan
Verdiep je eens in de wereld van de uC (Microcontroller)! Daar kun je dit soort problemen prima mee oplossen!
Beste Rob,
Denk je dat dit enkel met een microcontroller te realiseren is en niet met gewone componenten(weerstand, diodes, relais,...)?
Het lijkt me sterk dat in het te kopen onderdeel op die website een microcontroller bevat voor iets wat 'maar' €40 incl. verzenden kosten.
Als het mogelijk is zou ik de schakeling enkel willen maken zonder controller.
Alvast bedankt voor uw reactie Rob.
MVG Jonathan
Mwa, een simpel microcontroller chipje dat dit kunstje kan, kost tegenwoordig ook niet meer dan €1,50 hoor. Dus wat dat betreft vind ik die €40,- nog behoorlijk prijzig.
En ja, uiteraard is zo'n schakeling ook prima te maken zonder microcontrollertje. (is naar mijn mening ook veel leuker / uitdagender om te doen).
't proces is overigens heel simpel: zodra de stadslichten worden ingeschakeld, wordt via een relais ook 40% voedingsspanning op de knipperlichten gezet. Zodra de richtingaanwijzer-relais het knipperlicht van 100% voedingsspanning voorziet, wordt het 'stadlichten-relais' afgeschakeld, zodat het knipperen van de richtingaanwijzer wisselt tussen 100% en 0%. Als de richtingaanwijzer uit wordt gezet, loopt er een (hertriggerbaar) timertje af (die iets langer loopt dan de interval tijd van het knipper-relais). Als nu het timertje niet opnieuw door een 100% voeding puls van het richtingaanwijzer-relais wordt gereset (en dus het timertje helemaal afloopt), wordt het 'stadslichten-relais' weer geactiveerd, waardoor het knipperlicht weer op 40% voeding gaat branden.
Is allemaal prima met een hoopje discrete componenten te realiseren. 
Beste,
Alvast heel erg bedankt van uw reactie, dat idee van het timer relais is idd wel een heel goede oplossing. ik had ook zo iets in gedachten om een (onderbreker)relais te plaatsen om de 40% spanning te onderbreken en een relais voor het knipperlicht, maar dan zou de onderbreker relais telkens weer afschakelen maar met een timer zou deze ingeschakeld blijven.
Zou het ook mogelijk zijn om het onderbreek relais ook langer te bekrachtigen met een condensator? of is dit niet mogelijk?
Hoeveel Watt en Ohm zou de serie weerstand moeten zijn om de 40% spanning te bekomen? de knipperlamp is 21W.
(Ik zou natuurlijk ook een 21W lamp in serie kunnen zetten dan zou deze 50% branden, maar heb toch liever een weerstand.)
MVG Jonathan
[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (46%)]
Op 6 maart 2011 01:48:24 schreef streetracer643:
Zou het ook mogelijk zijn om het onderbreek relais ook langer te bekrachtigen met een condensator? of is dit niet mogelijk?
Tuurlijk kan dat. Als je het onderbreek relais aanstuurt met een transistor, dan kun je deze langer laten geleiden d.m.v. een condensator aan de basis. (vergeet de diode niet die moet voorkomen dat de condensator leegloopt via de aansturing van de transistor!).
Hoeveel Watt en Ohm zou de serie weerstand moeten zijn om de 40% spanning te bekomen? de knipperlamp is 21W.
(Ik zou natuurlijk ook een 21W lamp in serie kunnen zetten dan zou deze 50% branden, maar heb toch liever een weerstand.)
Een 21W gloeilamp heeft bij 13V een interne weerstand van 8 ohm.
(R = U² / P)
Om deze op 40% te laten branden, zul je er een weerstand van 12 ohm mee in serie moeten zetten (spanningsdeling: 40% van de 13V moet over de 8 ohm van de lamp staan, dus de andere 60% over de serieweerstand). Let wel op: er loopt een pittige stroom, dus zorg voor een weerstand die dat aan kan!
+12V
----|
| |
| X
| |
-------------|
| | --
| | \/ diode
r1a \ r1b \ |
| | \ standlicht schakelaar
| | |
| | -\ r2
| | |
| ----|
| |
| X
| |
-------------|
Massa
r1 is het knipper relais / een relais aangestuurd door een timer. de diode zorgt ervoor dat er geen kortsluiting komt als de richtingaanwijzer aan gaat.
Bij standlicht staan de lampen in serie, da's 50% - en dan nog eens met 1 volt minder door de diode, kom je in de buurt van de 40%. Neem wel een flinke diode (16A). r2 is een normally closed contact, moet open gaan als de richtingaanwijzer bediend wordt.