Hallo allemaal
Wie kan mij helpen? Ik heb fietsdynamo die te veel spanning levert dit loopt nl. op tot 14 volt en dit zou max. 6 volt moeten zijn. Hoe kan ik dit het beste doen????? Alvast bedankt voor een reactie.
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Waarom wil je de spanning beperken tot max 6V?
Een fietslampje (eigenlijk twee, nl een voorlicht van 0,45A en een achterlicht van 0,05A) werkt perfect op een fietsdynamo.
Een fietsdynamo maakt wisselspanning. De piekspanning van een fietsdynamo is veel hoger dan 6V. De effectieve spanning is 6V en alleen als je de dynamo belast met een 6V lampje van een halve Ampere.
Ten eerste bedankt voor de snelle reacties.
Ik moet wel bekennen ik weet wel iets van electronica maar ook weer niet zo veel. Ik heb de spanning onbelast gemeten en ik ben zeer geinteresseerd in de methode van zenerdiode en elco. Hoe word dat gedaan? (schema aub).
Ik zal vertellen waarom ik dit wil. Ik heb nl. voor 2 jaar terug een fiets gekocht met ledverlichting. Hier is nu al mijn koplamp van kapot. En omdat er iets met de electronica is ben ik verplicht de hele koplamp te vervangen en deze kost 76 euro. Dit is net zoiets als je een lekke band hebt je de hele wiel moet vervangen. En ik heb zo het idee dat zo'n wel vaker kapot zal gaan.
Op 9 maart 2011 20:12:17 schreef ohm pi:
Een fietslampje (eigenlijk twee, nl een voorlicht van 0,45A en een achterlicht van 0,05A) werkt perfect op een fietsdynamo.
Een fietsdynamo maakt wisselspanning. De piekspanning van een fietsdynamo is veel hoger dan 6V. De effectieve spanning is 6V en alleen als je de dynamo belast met een 6V lampje van een halve Ampere.
Dus als ik het goed begrijp heb ik wel een spanning van 6 volt, hoe komt het dan dat ik 14 volt meet tijdens het fietsen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Waarom niet de electronica van de koplamp repareren? Veel zal er niet in zitten, LED's vervangen en een paar componentjes en je bouwd zelf een lamp.
Hoort er een speciaale dynamo bij die koplamp? Of kan deze met elke universele dynamo werken.
de spanning begrenzen houd in ook het vermogen begrenzen, en dus vaak ook je licht opbrengst, of je trapt veel te zwaar.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (15%)]
Er zit nogal wat electronica in omdat de lamp ook in en uitschakelt dmv lichtinval en als de fiets bewogen word schakelt de lamp ook weer in. De fiets heeft een naaf dynamo
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Dus dan zit er ook een accu in de koplamp.
Of batterijen.
[Bericht gewijzigd door pa3gws op (16%)]
Op 9 maart 2011 20:23:30 schreef maartenbakker:
Hoe meet je die 14V? Dus in welke stand van wat voor soort meter? En is dat belast of onbelast?
2 draadjes komen uit de dynamo en daar de universeel meter op aangesloten. Dus zonder led.
Op 9 maart 2011 20:31:30 schreef pa3gws:
Dus dan zit er ook een accu in de koplamp.
Of batterijen.
Geen batterij maar het slaat wel stroom op voor een bepaalde tijd.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (28%)]
Een fietsdynamo levert 6V als je ook de nominale stroom trekt. Onbelast is de spanning veel hoger. Jij meet 14V, maar ik heb 25V gehaald.
In een led-koplamp zitten twee zenerdiodes anti-serie, om de spanning te begrenzen. Maar mijn ervaring is dat daar vaak zenerdiodes van veel te laag vermogen in gezet worden. Bij mij zijn die diodes al bij de eerste test uitgefikt.
Ik heb nu direct achter de dynamo twee zenerdiodes van 13V als eerste opvang. En bij mijn naafdynamo werd een module meegeleverd waar ook een spanningsbegrenzer in zit. Die begrenst op 8V.
De reden dat die begrenzers nodig zijn is dat de moderne fietslampen met leds veel minder stroom trekken dan de klassieke gloeilampjes.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Tja, fiets...
Het valt niet uit te sluiten, dat er gewoon een contact gelost is door het schokken. Als je in B woont, is die kans zelfs heel groot... 
Kan je wat duidelijke foto's maken van het inwendige v/d lamp? Mogelijk valt daar iets uit op te maken.
Dan moet ik eerst een goed fototoestel organiseren want de componenten zijn zo klein. Ik heb de print onder een loep bekeken maar ik kan er niets op ontdekken. En als er al iets los zou zitten dan is het bijna onmogelijk om dit te repareren. Daarom wilde ik gewoon iets simpels terug zetten. Op dit moment heb ik er tijdelijk een halogeenlamp erin gemaakt.
Op 9 maart 2011 20:12:17 schreef ohm pi:
Nu snap ik ook waarom mijn halogeen lamje niet kapot gaat. Toch iets geleerd
Op 9 maart 2011 20:50:19 schreef KlaasZ:
In een led-koplamp zitten twee zenerdiodes anti-serie, om de spanning te begrenzen. Maar mijn ervaring is dat daar vaak zenerdiodes van veel te laag vermogen in gezet worden. Bij mij zijn die diodes al bij de eerste test uitgefikt.
waar vind ik zo'n spannings begrenzer???
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (64%)]
nogmaals als je wat gaat maken , maak het in die koplamp die heb je toch al
Pak dit schema :
Deze schakeling maakt gebruik van het effect dat een FET als stroombron kan fungeren door de gate met de source te verbinden.
De voedingsspanning mag variëren tussen de 4V en 30V, de stroom door de led zal hierbij constant circa 15mA zijn.
De schakeling kan ook gevoed worden met wisselspanning, de led zal iets zwakker branden.
Begroting
Deze schakeling kost ongeveer € 1,00.Onderdelenlijst
T1 = BF256C
D1 = 1N4148
LED = Gewone led
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/104/lichteffecten/alles-ete… , en je bent al een heel eind
Dit ziet er al heel simpel uit en de moeite waard om het te proberen mijn dank is groot.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]
Je moet zeker weten dat je dynamo gelijkspanning geeft, anders werkt bovenstaande schakeling niet. Als je dynamo wisselspanning afgeeft, dan moet je de spanning gelijkrichten met een bruggelijkrichter en dan Shiptronic's schakeling er op aansluiten.
@peter3362: Even http://www.circuitsonline.net/forum/faq helemaal lezen, je zit hier niet op een chatbox. Edit je post als je wat toe wilt voegen, en je hoeft de vorige post niet te herhalen!
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (13%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 9 maart 2011 20:32:06 schreef peter3362:
[...]
2 draadjes komen uit de dynamo en daar de universeel meter op aangesloten. Dus zonder led.
[...]
Onbelast, dus dat verklaart al wat. En dan op de stand wisselspanning neem ik aan? Dat is in principe goed. Zal overblijven dat die 14V toch wel wat in zal zakken onder belasting en dat de lamp daarop berekend behoort te zijn. Opzich zit je met een halogeenlampje vóór ook prima. De stroombron die hierboven door Shiptronic gegeven is, is voor gewone hoogrendementledjes (achterlicht) voldoende, een vermogens-LED gaat er niet goed op werken, dus hangt er net van af hoeveel licht je vóór wilt hebben.
Op 9 maart 2011 22:24:59 schreef ohm pi:
Je moet zeker weten dat je dynamo gelijkspanning geeft,
Fietsdynamo's leveren altijd wisselspanning. Gelijkspanningsdynamo's zijn er in een grijs verleden wel geweest, maar zul je tegenwoordig niet meer vinden.
Iedereen hartelijk dank voor de reacties ik ben heel wat wijzer geworden en ga er mee aan de slag. Nogmaals bedankt.

Hier is een foto van de print en ik moet er wel meteen bij vertellen dat ik het voorheen fout had of er wel of niet een batterij inzat. Er zit er dus wel 1 in.
[Bericht gewijzigd door peter3362 op (37%)]