Hallo,
Misschien een domme vraag maar hoe kan ik de massa vinden bij een aanhangwagen?
Onlangs hebben we een andere aanhangwagen gekocht,een ouder type, maar de stekker is volledig losgekomen, alle draden zijn los van de stekker, je moet eerst de massa zien te vinden vooralleer je verder kunt zoeken, en met wel meettoestel kan ik dat het beste vinden?
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Gewoon met een multimeter en de massa zit aan het chassis van de aanhangwagen.
Dus de draad of aansluiting die naar het chassis 0 Ohm geeft is bijna zeker de massa.
Misschien heb je hier iets aan.
http://rentverhuur.webklik.nl/page/aanhangwagen-info
Dag pa3gws,
Bedankt voor uw snel antwoord, ga eerst zo'n meter halen en dan beginnen aan mijn zoektocht.
Met een multimeter gaat niet lukken, als je namelijk op de voedingsdraad van een lamp meet zit die via zijn gloeidraad ook aan massa
,
een multimeter is veel te hoogohmig, even een schema erbij pakken, zie link hierboven.
En als je met een schema er niet uit komt (waarschijnlijk zijn er verschillende aansluitingen),
gewoon even de lampjes eruit draaien, en dan meten 
Sorry vraag niet goed gelezen maar kijk maar achter in de kapjes van je lampen, elk lampje heeft een draadje. Eén lampje heeft er twee of er zit één draadje op het staal van je lamphouder dat is je massa, kijk naar de kleur en volg hem, scheelt je de kosten van een multimeter