Geluidsproductie geluidsinstallatie meten (carnaval)

Hoi,

Aangezien carnaval weer achter de rug een een aantal prachtige wagens gezien te hebben, waar sommige wagen gigantisch veel geluid produceerden heb ik mij een beetje verdiept in de wet&regelgeving, of en wat het maximum geluid van een wagen mag zijn, omdat er wagens voorbij kwamen die genoeg boxen ed, bij zich hadden voor een rockconcert voor 2500 personen (gebaseerd op gegevens en vermogens van de fabrikant en dat door een steeg van 10-12m breed en 8-10m hoog...)

Ik heb bij mijn gemeente de vergunningen ingezien(was overigs niet de eerste die inzage wilde hebben)die door de Carnavals organisatie was aangevraagd.

Ik citeer, het gemiddeld geluidsnivoau (invallend geluid Li in dB(A) gemeten op 1.5m op de gevelhoogte tijdens muziekgeluid) mag maximaal 80dB(A) zijn; het piekgeluidsniveau mag maximaal 90dB(A) zijn.

De sleepvoertuigen (tractoren ed. 200-350pk)en generatoren, produceren in veel gevallen meer geluid dan wat in de vergunning is toegestaan.

Hoe kan een organisatie als ze überhaupt over een geijkte decibelmeter beschikken de geluidsdruk meten??
Voorbeeld, loopgroep 10 kinderen, skelter en 2 kw piek muziekvermogen.
Kort daarachter een gigantische wagen met tractor (360pk) en gigantische versterkers en boxen genoeg voor rockconcert van 2500 personen.
De muziek van de loopgroep is niet eens hoorbaar door het gigantische muziek van de deelnemers achter hun, echter bij metingen is de geluidsdruk bij de loopgroep te hoog en moeten het spul terug draaien, de wagen erachter draait het spul ook wat terug echter hebben ze de boxen ed. verspreid over de gehele wagen (circa 20-22 waardoor ze met iets gas terug nemen voldoen aan de vergunning........
Resultaat muziek van de loopgroep nog niet/amper hoorbaar.

Hoe en aan welke normen moet een geluidsmeting worden verricht en hoe kan worden voorkomen dat omgevingsgeluiden niet worden mee genomen in de berekening.

(ps. luidsprekers van de wagen 4x T5, 4x B5 en 2x B10 allemaal van de acces serie van KLING & FREITAG, echt serieus spul!)

Wie moet deze meting verrichten handhavende partij (politie) of organisatie en hoe ziet een juiste meting eruit, omdat omgevingsgeluiden (lage tonen) ed. van andere deelnemers wel in de meting mee worden genomen??

PS. ik ben absoluut niet tegen carnaval en gigantische mooie wagens maar waar wordt en wie trekt de grens is voor mij een grijs gebied.

Iedereen bedankt die aan dit onderwerp nuttige info kan toevoegen!

Mijn antwoord is:
Het is maar 1 keer per jaar carnaval, en de optocht duurt maar een paar uur !

Op 10 maart 2011 12:46:04 schreef meije:
...Wie moet deze meting verrichten handhavende partij (politie) of organisatie...

Politie heeft wel wat belangrijkers te doen dan het geluid te gaan meten tijdens een carnavalsoptocht, dus ik zou zeggen dat het de taak is van de organisatie om er op aan te sturen dat er tijdens een optocht een kwalitatief goed en evenwichtig geluid is te horen.

Hier wordt tijdens de opstelling nog wel eens geschoven met wagens om het geluid over de optocht te 'verdelen'.
Ik denk dat dat zinvoller is dan je druk maken of het geluid misschien iets harder zou kunnen zijn dan er strikt genomen volgens een vergunning toegestaan zou zijn.

Vroeger toen ik jong was en nog met een hele vriendengroep mee deed, waren er in mijn toenmalige woonplaats ook aparte prijzen voor het beste geluid op wagens. Dat kan ook een motivatie zijn om deelnemers te laten investeren in een goede installatie i.p.v. schreeuwerige megafoons waar wel een boel geluid uit komt, maar wat niet echt geweldig klinkt.
Lekker geluid is niets mis mee; een optocht moet je zien, horen en voelen.

Realiseert u dat dB(A) bij 100 Hz al 20 dB afvalt tov. 1 kHz, maw - ik denk dat je met een redelijke integratietijd en slimme (d)eq settings 'binnen de regels' wat het laag betreft op de pijngrens kunt komen.

Discussie over metingen van geluidsoverlast heeft naar mijn ervaring weinig of geen zin. Het is de perceptie van de klager dat er een probleem is die aandacht verdient. Zwerfafval of asociaal gedrag laten zich ook niet nauwkeurig elektronisch meten, toch lukt het vaak door goed overleg er iets aan te doen.

Een goede geluidsmeting is overigens niet simpel, een tegenover geinteresseerde leken verdedigbare interpretatie van de resultaten al helemaal niet.

Ik heb niets met carnaval, als je maar 90 db mag ,hoef je denk ik helemaal geen muziek te maken. Ja de regels zijn er nu eenmaal, zoals zoveel onzinnigs( Amoniakuitstoot co2 e.d. ) Maar ik denk het is 1 keer per jaar dan moet het kunnen en zo'n optocht staat toch niet steeds op de zelfde plaats, dus het is maar heel erg tijdelijk. En hoeveel moeite wordt er voor gedaan . Verder wat minder regels zou niet slecht zijn in dit land, er komt nog een tijd dat je eerst moet aanvragen om een "grote boodschap "op de wc te mogen doen. :)