Ik worstel al een paar seizoenen met het volgende: Op de vakantieplek staat een wasmachine, maar we zijn niet aangesloten op het elek.net, en hebben geen wateraansluiting. Een generator en een emmertje warm water in de wasmachine werkte prima bij een (inmiddels overleden) Whirlpool maar niet bij deze Lavamat. Het heeft mn te maken met de watertemp. Als ik deze handmatig op 37-38 graden breng dan werkt het 40 graden wasprogramma. Maar een graadje ernaast en de machine weigert of probeert koud toe te voegen of het element aan te schakelen hetgeen weinig zin heeft. Ook omdat de generator daarvoor te weinig vermogen levert.

Is het mogelijk om de thermostaat te vervangen door een weerstand, waardoor de machine altijd 'denkt' dat de watertemperatuur op orde is?
Heb hier geen ervaring mee, maar als dit mogelijk is kan iemand mij dan vertellen welke weerstand (type e.d) ik nodig heb en waar ik deze kan verkrijgen? Handig voor mij zou Conrad zijn.

Alvast dank.

NTC vervangen door een weerstand. Verhit de NTC tot in dit geval 40 graden, meet dan het aantal Kilo Ohm en ga dan voor een weerstandje zoeken. ;) Als de machine gaat spoelen moet je 'm wel weg halen. ;)

-Edit- Hoeveel ampere kan de generator leveren?

[Bericht gewijzigd door Zanussi52 op (11%)]

zet er een licht elementje in van 500 watt, dan ok. De electronica valt moeilijk te foppen. Watertemp moet koud zijn bij begin wassen.

Hoe spoel je de was dan??? Als ik het zo lees trouwens is het beter om een klein turnamat wasmachientje te nemen. Oud, maar degelijk

NTC waarden volgens een service manual:
20 °C > 6050 Ω
60 °C > 1250 Ω
80 °C > 640 Ω
Ik denk dat de truuk met een lichter element niet gaat werken, de electronica meet de weerstand van het element tijdens het opstarten van de machine.
Ik geef je dan meer kans met een "nep" thermostaat.

Je hebt nu je eigen defenitie van een Hot Fill wasautomaat gedefineerd.
Ik heb wel eens een artikel gelezen van iemand de z'n machine had omgebouwd met een gas brander om zo het water te verwarmen.

PS: geeft de generator een nette sinus spanning of een ruige blokspanning. De electronica van de machine is dan wel kwetsbaar, mogelijk kun je er een net filter tussen zetten.

[Bericht gewijzigd door HarryO op (10%)]

Ik vermoed ook dat de nepthermostaat het meest effect zal hebben. Deze Lavamat meet zo'n beetje alles. Zelfs de sensoren hebben sensoren, so to speak. Daar ging de voormalige Whirlpool iets makkelijker mee om. Met dank voor de waarden, ik zal proberen nog wat metingen te doen. Opzich niet erg als ik de weerstand uitschakel als er gespoeld of gecentrifugeerd moet worden. Het kortste programma duurt, meen ik, 1,5 uur en die breken we meestal na zo'n 45 min al af.
De generator geeft een zuivere sinus, het vermogen komt niet boven de 1500 watt, in elk geval genoeg voor de motor en de pomp.
Overigens ken ik weer iemand die een grote gasbrander onder zijn ligbad heeft gemonteerd. Maar dat terzijde...

"Opzich niet erg als ik de weerstand uitschakel als er gespoeld of gecentrifugeerd moet worden".

Denk niet dat de machine daar intrapt. Grote kans dat de electronica dat ziet en dat je er dan een E6x of E7x melding van krijgt.

Gewoon proberen met een weerstand die de machine laat denken dat het water 40 graden is. Verwacht niet dat hij dan weigert te spoelen en centrifugeren.

De vraag van SMD staat nog open: hoe denk je te gaan spoelen?

Er zit een apart spoelprogramma op. Op dit moment is de procedure:
1 Opstarten wasprogramma met juiste watertemperatuur - dat werkt
2 Als de machine dan eenmaal draait werkt hij 'normaal'
3 Na 45 min. stop ik het programma en zet de machine af
4 Vervolgens kies ik het Centrifugeerprogramma, hij pompt dan af en centrifugeert, daarna zet ik de machine af
5 Klep open, schoon koud water erbij en dan het spoelprogramma
6 Vervolgens weer Centrifugeren etc.

Wat ik nog niet weet is of ook watertemp. tijdens het spoelprogramma wordt gemeten. Zou het kunnen dat de machine stopt als deze denkt dat het water 40 graden is ipv koud? Of wellicht wordt het 'te warme' water afgepompt?

kun je geen koud was draaien en testen of de machine het pikt als je er 40 graden water inmikt ? dan zou je gewoon elke was als koudwas kunnen draaien door zelf de gewenste temperatuur toe te voegen .

of optie 2 : je haalt het element los en zet op de kabels van het element een 40watt gloeilampje , daar maak je de sensor op die de watertemp meet in de kuip , hierdoor gaat de machine wel opwarmen als hij het water te koud vand maar dan gaat er 40 watt lopen en slaat de regeling af als de sensor heet zat is . miss even testen met methoden om te zorgen dat de machine niet van 20 graden water naar 60 graden is in 40 seconden want dat kan hij ook weleens niet pikken .