Hallo,betreft Miele wasmachine Novatronic Special W800 (00-325 77537).Pompt niet meer af.
Eerst knipperde lampje (storing),pomphuis gekuist,schoepen draaien los en dan knipperde lampje niet meer.Er zat niets in.
Terug gestart op centrifugeren en centrifugeert en pomp draait niet,ook niet op pompen alleen.
Op pompje 220 volt gezet draait goed.
Bij verder kijken op relaisprint krijgt RE7 (relais pomp) geen stroom.
Mijn vraag,er moet toch geen water in wasmachine om te pompen,zodat ze aanslaat,centrifugeren toch altijd te samen met pompen?
Zie ik iets over het hoofd??
Die zitten er vast wel, maar zijn nog aan het bijkomen van Rosmalen en hun goodies die ze gekocht hebben.
En zou even wachten met je topic kicken
in deze machines moet water in zitten anders pomt ie niet heb je al een programa laten draaien kijken wat ie dan doet? groeten rob
Tienneke,
Stuur me eens je M-Nummer alsook de F-nummer van je miele toestel door.
Dan ik opzoeken via MDU wat er precies gaande is.
Vermoed dat het hier gaat over niet recent toestel waarschijnlijk.
Ga da morgen doorgeven,.Is dit niet nr hiergans boven ,denk 14 jaar oud.Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door Tienneke op (11%)]
Hebben we dat nummer nu bijna?
(sorry, als je zelf zo ongeduldig gaat zijn, doe ik even mee.)
Als je eender welke Miele op "pompen en centrifugeren" zet moet hij normaliter pompen, water of geen water. Meet voor alle zekerheid nog eens of er wel 230V op de stekker komt en anders meet je of het relais spanning op z'n spoel krijgt, het kan zijn dat enkel het relais defect is.
@ Stefaan,dacht dat ook van dat water,krijg geen spanning op relais 12V,kan dat iets te maken hebben met preostaat?Relais reeds uitgenomen en getest,heeft geleiding,dus goed.Volgens mij ligt het aan sturing van relais via ULN2003 op stuurprint.
[Bericht gewijzigd door Tienneke op (17%)]
Normaal zal de pomp altijd gaan draaien in de centrifuge of afpomp stand.
Ik heb geen detail info van het stuurmodule maar de kans dat de ULN2003 defect is lijkt me niet zo groot. Je kunt deze natuurlijk altijd op de gok gaan vervangen. Kosten zijn beneden de € 2,00
Wat meer voor de hand ligt is het bekende elco probleem. Je zou dan echter meer problemen moeten hebben zoals bv slecht openen van de deur of niet of slecht centrifugeren.
Sluit alles weer aan en verwarm de stuurmodule met een haar droger. Kijk of de pomp dan wel gaat draaien.
Je kunt de machine laten draaien met open service deur. Doe dit zonder wasgoed en met minimaal water nivo.
Blijf uit de buurt van de draaiende motor/snaar en trommel.
PAS OP: je werkt met 230V
[Bericht gewijzigd door HarryO op (13%)]
De fout zegt mij niet zo direct iets, maar er zitten normaal van die kleine ronde printzekeringen op de print ook, meet die voor de zekerheid eens na en kijk eens na of er geen slechte contacten zijn aan transfo o.i.d.
Probeer desnoods adhv het schema dat je in de machine vindt de printsporen mee te volgen om te zien waar wat heen gaat...
@ Harry en Stefaan,ga machine van de week halen,dan kan ik meer meten.Info volgt.Alleszins trafo goed en zekering op print ook
Vervoer: zorg dat je de transportbeveiliging er weer in zet.
Anders heb je grote kans dat de machine niet deuk vrij aan komt of dat je de ophanging beschadigd.
De transportbeveiliging bestaat uit 2 lange stalen pennen die vanaf achteren in de machine gestoken worden. Deze klem je vast met een beugel die dwars over de achterkant komt te zitten.
PS: de machine is loeizwaar, rond de 95 KG.
Zolang je de machine rechtop vervoert in een geschikte camionette mag je ze gerust zonder veiligheden vervoeren, als je tenminste niet Afghanistan woont (of over het viaduct van Gentbrugge moet).