Hallo,
Ik wil een 24v unipolaire stappen motor aansturen met een atmega32.
De motor is een PM4222-09.
Zie link voor datasheet:
http://www.ram-e-shop.com/ds/motor/PM4222-09.pdf
Om de motor aan te sturen met de atmega32 wou ik een uln2003 darlington array gebruiken.
Ik heb de opstelling zo gemaakt:
Ik bied echter 24V aan op pin 9 van de ULN2003 en in plaats van DB25MALE gaan de vier pinnen naar een een io poort van de atmega32.
Nu wou ik dus de aansturing van de ULN2003 testen. Maar er gaat volgen mij iets niet helemaal goed. Als ik aan de ingang pinnen (1,2,3,4) van de ULN2003 5V (hoog signaal) aan biedt dan staat er op de uitgang (16,15,14,13) 0V wat klopt. Echter als ik een laag signaal (0V) op de ingang aanbied komt er ongeveer 6,6V op de uitgang pinnen (16,15,14,13) te staan waar ik verwachte 24V te meten.
Er staat dus 24-6.6 = 17,4V over de spoel terwijl het juist spanningverschil 0V hoort te zijn.
Nu snap ik niet hoe dit komt.. en vraag ik me af of de ULN2003 hier wel geschikt voor is? Heeft een van jullie nog een advies?
Alvast bedankt!
Alex
Schakeling ziet er goed uit. Theorie klopt ook. Zou moeten werken.
Lijkt er toch op dat de schakeling afwijkt van het schema, of dat je komponenten defekt zijn. Probeer eens met weerstandjes op de uitgangen ipv de motor.
Lijkt er toch op dat de schakeling afwijkt van het schema, of dat je komponenten defekt zijn. Probeer eens met weerstandjes op de uitgangen ipv de motor.
Ik weet al wat ik fout heb gedaan. Ik had eerst de motor nog niet aangesloten op pinnen 16,15,14,13 er stond dus niks op de uln2003 uitgangen. Echter als ik de motor aansluit geeft het wel gewoon 24V op de uitgangen.
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)