Hallo,
Ik heb een elektrische step 500 watt met 3 12 volts accu's, nu heb ik het volgende probleem.
Wanneer ik gas geef reageert de motor er wel op door het wiel erg langzaam rond te laten gaan maar heeft veel te weinig vermogen om te rijden. bij meer gas geven gaat de motor iets sneller draaien maar lang niet voldoende. je zou zeggen dat het dan in de accu('s) moet zitten. het zijn 12 volts 12 Ah accu's. nu heb in nog een paar van die hele dikke 12 volts accus staan die ook in auto's en dergelijke worden gebruikt. kan ik deze ipv een bestaande accu parralel aansluiten zonder schade aan te richten. en misschien dat iemand nog weet wat het probleem eventueel kan zijn.
Alvast vriendelijk dank voor uw reactie,
Ik heb een autoacculader waar ik ook accu's mee kan testen. bij eentje geeft tie aan 50% en de andere twee ongeveer 70% dan zou je zeggen dat ze toch o.k. moeten zijn. ik neig zelf ook naar de accu's vandaar dat ik het met andere zwaardere accu's wil proberen, ik weet alleen niet of dat dat mag.
Gr,
Even ter bevestiging. er wordt bedoeld met de spanning het voltage en als ze beide 12 volt zijn kunnen ze dus worden uitgewisseld.
Groet,
NV.Lambik
Als men in België alle huizen waar de elektrische installatie niet volgens de regels is zonder stroom zou zetten dan kan men een kerncentrale sluiten.
Een batterij van 12V in de plaats zetten van een kleinere batterij van 12V kan. Maar je kan niet 'zomaar' 2 batterijen van 12V parallel zetten.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Maar niet parallel schakelen, is niet vanwege capaciteit verschillen en conditie,
dan gaat de grootste en hoogste in spanng stroom aan de ander leveren, dus wel vervangen dat kan wel.
MVG Gerard. 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Dan neem je dus inderdaad een auto-accu. Volgens sommigen hier mag je die niet parallel zetten. Ik zou er zelf niet zo snel een probleem mee hebben, maar goed. Probeer het eerst eens met één enkele.
Oh, ik had niet begrepen dat dat ding op 36 volt werkt. Ja, dan moet je ze inderdaad in serie zetten.
je mag ze niet direct parallel zetten met oog op oa verschillend laadniveau. als je een volle en legere accu parallel zet gaat er een enorme stroom lopen >100A. Dat overleeft de accu niet lang.
en accu's met verschillende capaciteiten en/of slijtageniveaus kunnen ook problemen geven.
Maar het gaat hier om een serieschakeling.
Je kan voor test wel even 3 autoaccu's in serie zetten (capaciteit maakt voor een korte test niet uit)
En 2 bestaande 12 Ah accu's met 1 auto accu dat moet dus ook geen probleem zijn neem ik aan om het te testen.
Gr,
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
timberleek
Golden Member
Gepost zondag 20 maart 2011 21:59:47 |
je mag ze niet direct parallel zetten met oog op oa verschillend laadniveau. als je een volle en legere accu parallel zet gaat er een enorme stroom lopen >100A. Dat overleeft de accu niet lang.
waarom gaat er veel stroom lopen ? e=IxR toch
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je moet erg uitkijken met het plaatsen van 1 sterkere accu in een serie. Dat werkt namelijk niet betrouwbaar.
Stel je hebt twee accus die niet zo goed meer zijn: Vout = 12V - I .
Dus bij 1A 11V, bij 2A 10V enz.
Heb je er drie in serie, dan zakt de spanning bij 8A naar totaal 36V - 3*8 = 12V. Trek je 10A, dan wordt de spanning 6V. So far so good.
Zet je er nu 1 sterkere accu bij, die Vout = 12V- 0.1I heeft, en je trekt 10A, dan heb je 2+2+11 = 15V, Trekt lekker, toch. 2.5x beter dan eerst.
Maar nu ga je 15A trekken, want dat rijdt zo lekker. De goed accu levert nu nog 12-0.1*15 = 10.5V. Maar de mindere accus leveren dus ongeveer -3V ieder. Het totaal is nog steeds 4.5V, dus mogelijk genoeg om de motor 15A te laten trekken, maar in ieder geval zijn twee accus nu een negatieve spanning aan het levernen. Dat laatste schijnt uitermate slecht te zijn voor accus...
Dus beter is om alle accus (die in serie staan) tegelijk te vervangen (door opnieuw identieke apparaten).
(hoeft dus niet hetzelfde te zijn als wat er in zat, maar wel hetzelfde als de andere in de serieschakeling).
Franssel
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Absoluut wel; bij 1V gaat die motor zelfs nog stroom trekken, maar het toerental zal flink afnemen.
Ik denk dat je beter eens met de bestaande accu's kunt meten dat de spanning over de hele set, en over elke accu blijft bij belasting. Ik verwacht dat de spanning van minimaal 1 van de accu's zal instorten.
Je zou ook eens kunnen bekijken of de motor nog wel goed is; probeer eens of de motor vanuit alle mogelijke posities (dus een markering zetten, en steeds met de hand een klein stukje verder draaien) nog wil starten. Het zou kunnen dat er een of meerdere windingen (afhankelijk van hoe het ding precies gemaakt is) stuk zijn.
Kijk ook de collector even na, als je daar bij kunt komen.
Ik neem hierbij overigens wel aan dat het een DC motor met borstels is, en geen borstelloze motor.
Als je een volle en lege accu parallel zet gaat er inderdaad een grote stroom lopen.
de wet van ohm blijft gewoon gelden.
I = U/R.
waarin u het spanningsverschil tussen de 2 (bijvoorbeeld 2v, 13 en 11v)
en R wordt gevormd door de interne weerstand van de accu's en de kabel ertussen. de interne weerstand is bij een loodaccu zeer laag.
dan krijg je 2v/laag getal = grote stroom.
Franssel
Oke Timberleek dan zal ik voortaan maar geen startkabels meer gaan gebruiken om iemand met een lege accu te helpen of vergis ik me
lege accu <12V Ri met alleen water redelijk hoog , bij laden gaat de spanning snel naar >12V dus klein spanningsverschil met weinig stroom
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij kan je loodaccus redelijk parallel zetten.
Hoewel bij het laden de spanning vrijwel altijd boven de 12V zit zakt deze naar 12V terug zodra je stopt.
Hoewel bij het ontladen de spanning snel onder de 12V zakt, veert deze vaak terug richting de 12V zodra de belasting ophoudt.
De volle accu zal dus snel inzakken naar 12V, terwijl de lege accu op het moment van parallel zetten met een klein stroompje al vrijwel meteen naar de 12V gaat.
Dit alles is anders bij LIPO accus. Die kunnen onder de nominale 3.7V, bijvoorbeeld bij 3.5V nog significante stromen leveren, en zullen ook bij laden nog enigszins vasthouden aan die 3.5V. Idem boven de 3.7V (bijvoorbeeld 4.2V). Daar kan ie significante stromen leveren die een tot 3.5V ontladen accu botweg kan proberen op te nemen....
TS ik ben ervaringsdeskundige voor elektrische tractie. Heb je de spanning van je accu's al gemeten onder belasting? Een volle accu zou niet mogen onder de 12V gaan. Doen ze dat wel , dan zijn ze defect.
Parallel schakelen heeft geen zin. Waar ga je ze zetten?
Waarom vul je ze niet met goed Li-Ions? Die zijn wel duur maar ik heb een adresje voor jou als je wil.
Rew, wat jij zegt heet simpelwe ompolen. Als 1 cel in de ketting leeg is, gaat die beneden 2V dalen en nog verder waardoor ze op de duur ompoolt, dan is het einde verhaal.
[Bericht gewijzigd door Evarist op (19%)]
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Uit 2 defecte SPARTA Ion accu's (Nimh 24V 9Ah) kan je ook prima een accu samen stellen, hoeft ook niet veel te kosten.