Die ga je opblazen.

Wat je kunt doen is aparte kamers maken voor je mids en wat dempings wol in je kist steken bij zowel je sub als mids zodoende dat ze wat meer volume zien :D (26cm das 12"?)

Dempingswol zodat ze wat meer volume zien? Wol kost juist volume...

ik heb wel een foto van de sub, niet van de mid..
dat van die apparte ruimten vind ik wel een goed idee,

maar als ik een bassreflex zou maken zou dan toch ook al veel schelen? ofniet?

http://94.100.115.209/1266500001-1266550000/1266537101-1266537200/1266…

dit is de sub,
die speakers die erbij liggen zijn dus niet de gene die erin komen!
die post ik vanmiddag nog;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (36%)]

Daar zijn de meningen nogal over verdeelt geloof ik. Ja, letterlijk kost het volume natuurlijk, maar is dat ook acoustisch gezien zo? Ik zit niet meer zo in het audio gebeuren, maar iets zegt me dat demping wel eens een vergroting van het volume dat de speaker ziet kan betekenen (is dat Vas kenners?).

Anyway, een woofer moet altijd een eigen volume hebben anders drijft ie de andere speakers aan. Zeker voor tweeters is dat exit. Een poort helpt niks, want dat is geen ventiel maar een acoustisch element dat open is bij de ene frequentie, en dicht bij andere. Resonantie.

gewone boxen zonder bassreflexpoort hebben de tweeters ook in dezelfde ruimte als de woofer , geen probleem . de middenunits hebben wel een eigen kamer of een eigen dome om de unit heen , zoals de mid's van philips uit de 70's en 80's .

de druk is wel groot met een subwoofer , zelfs een gewone gesloten 3weg box klinkt al minder goed als er een lek in de kast zit , dit kun je als zien als je de woofer indrukt , als deze meteen terugkomt is er een lek . de conus moet langzaam terugkomen bij een goede box.

@Knappestaart: dempings matten, wol en noppenfolie gaat juist een groter akoestisch volume maken. Dit om dat uw drukgolf word vertraagd tot tegen de wand en terug. Tip: vijs maar eens een beter merk van speaker boxen open daar zit wol in anders moet de kast 2 tot 3 keer zo groot zijn ;)

@Dboy: dat is een wannabe MTX subwoofer :p en een bass reflex moet je je kist veel groter zijn omdat je poort ruimte in neemt. Zoals testman het al zei: tweeters kun je zonder problemen bij erin steken mar de mids moeten echt wel een eigen kamer hebben.

@Flipflop: de juiste term ken ik niet maar dat zou zoiets wel kunnen zijn.

Op 26 maart 2011 10:06:39 schreef testman:
gewone boxen zonder bassreflexpoort hebben de tweeters ook in dezelfde ruimte als de woofer , geen probleem

Je vergeet dan wel 1 ding: die tweeter is niet open aan de achterkant. Maw, de tweeter heeft z'n eigen volume in het chassis zelf ingebouwd. Als ie open was geweest moest ie wel degelijk een eigen "kast" hebben.

Juist, en voor 'open' squakers heb je losse dichte buizen om in te bouwen in de kist, wat dan weer volume kost voor de woofer.

En wol is tegen de resonantie in de kast, niet voor het volume.
Wol doet niets met de luchtdruk binnenin. En dat is wat de woofer nodig heeft, een max druk in de kast, dus een max volume. ;)

heb net even een philips ad21160 open gehaald , en de tweeter lijkt open maar de dome zit op een ring gelijmd die tevens afdichting is naar de kast toe .

tegenwoordig zit er in de goedkope boxjes bij een set ook helemaal geen dempingswol meer . philips had dat al sinds begin 90's niet meer . de los verkrijgbare boxen uit de fb en f range hadden dat wel maar waren ook wel een slag duurder. ook een reden dat de huidige surroundspeakers zo frot klinken , tevens is het rendement lang niet meer zo goed als de oude speakers .

Op 26 maart 2011 11:08:04 schreef knapestaart:

Ja, primair is het tegen resonantie. Maar.... het heeft wel effect op de "elasticiteit" van de luchtmassa in de kast. Dus het moet wel degelijk iets doen met de afstemming van de speaker.

...luchtdruk binnenin. En dat is wat de woofer nodig heeft, een max druk in de kast, dus een max volume. ;)

[/quote]
Que? Luchtdruk=volume? Die volg ik niet. Je bedoeld geluidsdruk neem ik aan? Lijkt me dat die niet afhankelijk is van de luchtdruk IN de kast. Wel met die erbuiten.

Nee, luchtdruk... Groter volume is minder mechanische demping.
Een akoestische kast dempt de speker meer dan een basreflexkast.
Dus een grotere akoestische kast dempt minder dan een kleine.
Dit is luchtdruk. Puur van de uitslag van de speaker.
Hoe kleiner de kast, hoe hoger de resonantiefrequentie, dus minder laag.
Als je een goede wol gebruikt, heeft dit weinig invloed op 't volume maar meer op de resonantie in de kast. Reflecties op parallelle vlakken worden verminderd.

Okee, hele discussie hiero...
haha

aangezien het al een kist is, hoef ik er maar 2 plankjes bij te zetten voor een eigen kamer ( ik wil de mid aan de zijkant hebben)

dan zet ik er ook nog demp wol in, aangezien er ook accu's in komen, deze nemen ook weer ruimte in ;)

bedankt voor de reactie's allemaal!

Ik post nog wel een foto van het eind resultaat als iemand daar interesse in heeft!

ik verwacht dat hij over 2 dagen al af is.

daarna ga ik verder met een Grolsch krat!

mmmh wat je ook kunt doen is een kist rond je kist bouwen en daar je mids/batterij/radio insteken

Kist rond mn kist :O
Hij is nu al 35 kilo haha

Ik heb hem in zo verre af, en hij klinkt super!
de bassen zijn mooi diep, de mids klinken ook super

ik ga morgen even de schotjes luchtdicht afkitten,
zodat hij helemaal af is!

hij hangt nu aan de lader voor de komende 10 uur...
oftewel, niet lekker slapen, want ik weet natuurlijk niet of alles goed gaat...

de kist heeft nu 3 apparte componenten, 2 voor de mids en een voor de sub, de tweeters zitten bij de mid, en laten lucht door... dus die ook nog eff afkitten

http://94.100.118.112/1268750001-1268800000/1268789101-1268789200/1268789168_5_jYqg.jpeg een fototje voor degenen die het leuk vinden om te zien:p

helaas nog geen foto's van de binnen kant, die komen morgen
dan ga ik ook een mooi plaatje voor de aansluitingen ed maken ;)

Op 26 maart 2011 00:21:59 schreef Damic:
Wat je kunt doen is aparte kamers maken voor je mids en wat dempings wol in je kist steken bij zowel je sub als mids zodoende dat ze wat meer volume zien

Op 26 maart 2011 09:23:40 schreef knapestaart:
Dempingswol zodat ze wat meer volume zien? Wol kost juist volume...

Op 26 maart 2011 09:47:27 schreef flipflop:
Daar zijn de meningen nogal over verdeelt geloof ik. Ja, letterlijk kost het volume natuurlijk, maar is dat ook acoustisch gezien zo? Ik zit niet meer zo in het audio gebeuren, maar iets zegt me dat demping wel eens een vergroting van het volume dat de speaker ziet kan betekenen (is dat Vas kenners?).

Anyway, een woofer moet altijd een eigen volume hebben anders drijft ie de andere speakers aan. Zeker voor tweeters is dat exit. Een poort helpt niks, want dat is geen ventiel maar een acoustisch element dat open is bij de ene frequentie, en dicht bij andere. Resonantie.

Op 26 maart 2011 11:08:04 schreef knapestaart:
Juist, en voor 'open' squakers heb je losse dichte buizen om in te bouwen in de kist, wat dan weer volume kost voor de woofer.

Wol doet niets met de luchtdruk binnenin. En dat is wat de woofer nodig heeft, een max druk in de kast, dus een max volume. ;)

@knapestaart: Damic en Flipflop hebben wel degelijk een punt.

Isolatiemateriaal, dempingswol e.d. vergroten wel degelijk het akoestisch volume. Het is in feite een 'schijnbaar' akoestisch volume dat groter is dan het werkelijke wat je zou bekomen op basis van de binnenafmetingen van de kast. De winst kan tot een 25% gaan in sommige gevallen. Dat wil zeggen dat een kast die uitgerekend op 125l netto kan teruggeschaald worden tot min. 100l. In de praktijk houd je beter een 10...15% aan om te rekenen.

Het blijft een dubbeltje op zijn kant om te snappen maar het is wel degelijk zo. De vergissing wordt gemaakt door te denken: ik plaats een membraan (woofer) in de gesloten kast van 100l, ik druk de konus naar binnen en voel een bepaalde weerstand, een verende werking van de opgesloten lucht. Hoe groter de kast, hoe makkelijker de konus ingaat. Het is wel zo dat een kast van 100l zonder en een kast van 100l mét dempingswol dezelfde weerstand bieden. Maar dan heb je het over statische druk. Daar ben je in de praktijk niets mee. Het zou nogal onzinnig zijn om woofers golven te laten produceren van 0 Hz.

Op signaalgebied ligt het wel degelijk anders, doordat de geluidssnelheid anders is in dempingswol t.o.v. gewone lucht. Golven gaan trager door dempingsmateriaal, kaatsen later terug op de binnenwand en komen later bij de woofer aan, alsof het een grotere kast is. (dat kaartte Damic al aan).

Zeker bij bassreflexkasten met dempingswol moet je rekening houden met de schijnbare vergroting van je kast want daar is volume een belangrijke factor voor bepaling van de resonantiefrequentie van de kast, het tunen van het bassreflexsysteem.

Vas (Volume of the accoustic suspension) betreft de woofer, niet de kast. Van een losse luidspreker wordt als mechanische factor de 'akoestische compliantie' opgegeven. Dit moet je zien als de 'meegaandheid' van de conus. Ho groter de compliantie, hoe soepeler opgehangen. Alkoestische compliantie = de reciproke van akoestische stijfheid.

De akoestische compliantie wordt omgerekend in de Vas, die uitgedrukt wordt in liter, wat gemakkelijker rekent. Een woofer met een Vas van 200l wil niets anders zeggen dan een membraan dat dezelfde oppervlakte heeft, geen weerstand heeft en geplaatst in een gesloten kast van 200l. De meegaandheid die je daar voelt is een Vas van 200l.

- - big bang - -

je bent de kist aan het opladen , maar wat zit er voor een accu in ? ik gok zo dat je de lader wat overkill hebt . een 7Ah of 12Ah accu is klein voor een oplader van 10amp . maar gezien de woofer zal een 35Ah accu ook wel langer meegaan ....

@testman Het zijn 2 17 ah accu's, de lader gaat van 40-120 ampere, mja het werkt wel allemaal,

over opladen gesproken

Op een auto versterker zit een REM aansluiting,
dit zet je normaal op je contact.

kan ik als ik alleen de REM ontkoppel (en de + en - laat zitten) de accu's opladen? of blijft de versterker stroom trekken?

ik heb namelijk een schakelaartje gehaald, maar deze gaat tot 10 ampere... en ik dacht dat dat bij lange na niet op de REM kabel komt.

Een remote trekt geen 1A of alle autoradio remotes zouden door fikken. ;) We hebben het hier niet over de antenne uitgangsturing he mensen.

maar hoe kan het dan, dat als ik de REM ontkoppel van de plus, dat hij dan uit valt?

Remote is om je versterker in en uit te schakelen zonder je grote + kabel af te koppelen.

kan ik dus, als ik de rem schakel de accu's opladen, zonder de dikke kabels eraf te trekken? :P

huhu.
Maar vergeet niet als je er een radio of mp3 speler aanhangt, dat je eerst je radio/mp3 speler opzet en dan pas je versterker inschakelt anders kun je serieuze ploppen krijgen.

ik weet het, ik doe podium en evenementen techniek,
dus dat is een van de eerste dingen die ik heb geleerd :)

trekt de versterker echt geen stroom meer dan?
anders is dat ook een beetje zonde, laat je die accu's 2x zo lang laden toch?

[Bericht gewijzigd door Dboy op (37%)]

Je amp zal dan nog een paar mA trekken, dit kun je meten als je zelf echt vindt dat het nog teveel is kun je echt alles af de batterij halen.

hmm, ik ga het even opmeten, ik wou een klein schakel paneeltje maken, met 2 rca stekkers, een xlr voor het opladen en een schakelaartje voor het kiezen tussen opladen en afspelen

de multimeter slaat uit naar 0ampere.

maar hij vonkt wel als ik de kabel erop zet?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]