Hoi allemaal,

Ik heb een schakeling van het internet nagemaakt dat een politie 'zwaailicht' moet worden. De led's knipperen 3x waarna de andere led's ook weet 3x knipperen, tenminste dat zegt de maker van de schakeling. Zouden jullie dat misschien even kunnen controleren, en ik vraag me af hoe ik de snelheden van het knipperen (met een potmeter) in kan stellen.

Hij knippert dus zo:
[1 1 1 2 2 2 1 1 1]

Hier is het schema:
http://i313.photobucket.com/albums/ll381/berry14berry14/4c37b750.png

Gr. Berry

Wie of wat houd er dan bij wanneer je aan de 3 knipperingen zit?

Kun je niet beter met een controller werken voor dit doel?

[Bericht gewijzigd door Paloma op (33%)]

Volgens mij werkt dit niet, maar het is wat raden naar de aansluitingen van de lampjes.
Tevens lopen beide oscillatoren vrij, dus het aantal flitsen is 'gemiddeld'.

Ik zou denk ik een 4040 en een 4093 voor clock en pulsjes maken pakken, maar dat is verder een kwestie van smaak :)

Dat vroeg ik me dus ook af, vandaar dat ik het hier even vraag. Een microcontroller vind ik een beetje te ingewikkeld eigenlijk.

De LED's komen aan de rechter pad's. Maar ik heb er zelf niet heel veel verstand van, heb jij dan misschien een schakeling met die chips?

[Bericht gewijzigd door klein is fijn op (36%)]

3x.. Ik heb er nu wel één op breadboard gezet die twee of vier maal per kant knippert. Ik denk nog even over drie.

Je zou zoiets kunnen bouwen:
http://prosje.be/CO/Schemas/111222111.png
N1 vormt een "trage" oscillator. Als zijn uitgang hoog is, wordt N4 vrigegeven.
N2 inverteert de uitgang van N1, en blokkeert N3.
Zodra de uitgang van N1 laag wordt, blokkeert N4 en mag N3 zijn gang gaan.

De uitgang van de niet-actieve uitgang is permanent hoog. Je kan daarmee PNP-transistors aansturen.

De waarden v/d weerstanden en de condensators hangt af van de gewenste knipperfrequentie.
De voedingsspanning van het gebruikte IC is maximaal 5V. Je kan ook een 4093 nemen (andere pinbezetting!), die gaat tot 15V.

Maar ook dan kun je halve knippers krijgen.. [edit] En regelbare snelheid is lastig.

Wat ik bouwde is hetzelfde maar dan met een deler: schema. Op breadboard.

Hij knippert zo 4x per kant, als iemand een leuke truuk weet om er zonder veel meer componenten 3x van te maken ben ik wel nieuwsgierig :)

4514 of een 74154 , 6 diodes, een 7493 en een 555.
klaar.

( de 6 diodes worden gebruikt om wired-or poorten te maken. )

555 laat teller tellen. teller stuurt decoder.
uitgang 0,2,4 gaan via diode naar led 1
uitgang 6,8,10 naar led 2
uitgang 11 reset teller.

simpel newaar ?

[Bericht gewijzigd door free_electron op (66%)]

De aanpak van Aart is idd. beter dan mijn gepros. Kost wel een extra IC.
F_E's aanpak is OK, maar heeft al 3 IC's nodig.

Een microcontroller vind ik een beetje te ingewikkeld eigenlijk.

Ja, een ATtiny13, 2 weerstanden en 2 LED's is vreselijk ingewikkeld... :-)

@ pros; We genieten er van, zoveel is duidelijk :)

Op 4 april 2011 19:53:47 schreef free_electron:
4514 of een 74154 , 6 diodes, een 7493 en een 555.
klaar.

( de 6 diodes worden gebruikt om wired-or poorten te maken. )

555 laat teller tellen. teller stuurt decoder.
uitgang 0,2,4 gaan via diode naar led 1
uitgang 6,8,10 naar led 2
uitgang 11 reset teller.

simpel newaar ?

Dit is wat ik heb gevonden, is misschien ook wat?
http://www.555-timer-circuits.com/images/PoliceLights-2.gif

Op 4 april 2011 20:02:05 schreef pros:
De aanpak van Aart is idd. beter dan mijn gepros. Kost wel een extra IC.
F_E's aanpak is OK, maar heeft al 3 IC's nodig.

[...]
Ja, een ATtiny13, 2 weerstanden en 2 LED's is vreselijk ingewikkeld... :-)

Haha, dat snap ik dat dat niet ingewikkeld is. Maar de hardware om hem te programmeren lijkt mij moeilijker, of valt dat ook wel mee? Het is natuurlijk wel de toekomst (hoewel er vast al nieuwere dingen zijn), dus ik zal het toch moeten leren :)

Dat is wel een aardige truuk. De weerstanden tussen 4017 en torren een factor 20 groter en het zou best eens kunnen werken.

Ben bang dat de ledjes dan (bijna) constant gaan branden. Volgens mij is de snelheid te groot.
En de weerstanden inderdaad flink hoger maken of je kunt ook diodes gebruiken. Hierdoor voorkom je dat als één uitgang hoog is, deze de andere lage waarmee hij verbonden is niet beïnvloed.

Hallo!

Je kan naar mijn weten de snelheid aanpassen door de grote van de condensatoren te vervangen. Daar bestaat een formule voor die ik hier ergens in een boek heb liggen.

Sorry als dit antwoord er al bij staat, ik heb namelijk niet de hele discussie gelezen wegens tijdsgebrek!

Groetjes

Bedankt voor de hulp allemaal, maar ik wil denk ik toch een AVR nemen aangezien dit veel makkelijker is. Het programmeren gaat mij wel lukken, dus lijkt het mij handig om een AVR simulator te gebruiken. Maar wat is een goede AVR voor deze schakeling, maar ook om mee te beginnen? Is de Attiny (wat pros zei) een goede keuze?

Ik ben dan van plan de volgende schakelingen te maken:
http://electronics-diy.com/schematics/avr_programmer/avr_programmer_schematic.jpg
http://electronics-diy.com/schematics/avr_programmer/avr_socket_pcb.jpg
Of is er een beter alternatief?

Ga alsjeblief niet met die RS232-programmer aan de slag. Een parport-programmer zoals deze CO-programmer zal heel wat stabieler werken.
Als je geen parport op je PC hebt, zit je uiteraard met een probleem(pje).

Wat de keuze v/d AVR betreft: voor permanent gebruik heb je uiteraard geen AVR met 28 pinnen nodig, om 2 LED'jes te laten oplichten. Een 8-pins ATtiny13 volstaat ruimschoots - je heb dan nog 3 I/O-pinnen op overschot.
Betreft het een tijdelijk project, en wil je de AVR later voor wat anders gebruiken, dan kan je uiteraard een groter model gebruiken.

Op 4 april 2011 20:29:18 schreef steven_oosterbosch:
Daar bestaat een formule voor die ik hier ergens in een boek heb liggen.

Boek? Wa boek?
Waarom in godsnaam ergens onder een stoffige stapel een (school)boek gaan zoeke terwijl die formule in elke datasheet van de 555 staat (wat de TS hopelijk al wel wist).
Als meneer Vandeput moest wete dat jij de TS naar 'een' boek doorverwijst zou ge denk ik vree hard moge gaan lope... >:) ;)

Op 4 april 2011 21:04:35 schreef pros:
Ga alsjeblief niet met die RS232-programmer aan de slag. Een parport-programmer zoals deze CO-programmer zal heel wat stabieler werken.
Als je geen parport op je PC hebt, zit je uiteraard met een probleem(pje).

Wat de keuze v/d AVR betreft: voor permanent gebruik heb je uiteraard geen AVR met 28 pinnen nodig, om 2 LED'jes te laten oplichten. Een 8-pins ATtiny13 volstaat ruimschoots - je heb dan nog 3 I/O-pinnen op overschot.
Betreft het een tijdelijk project, en wil je de AVR later voor wat anders gebruiken, dan kan je uiteraard een groter model gebruiken.

Ok bedankt voor de tip. Ik heb wel een parallelpoort, dan doe ik dat.

Ik heb de schakeling van CO nagemaakt. Ik heb nu een hoofd-module met de parallelpoortaansluitingen aan de linkerkant en de aansluitingen naar de AVR aan de rechter kant.

http://i313.photobucket.com/albums/ll381/berry14berry14/7096913c.png

Ik heb voor zowel de weerstand, als de condensator, als de diode SMD gekozen. Dit omdat ik het nooit eerder gedaan hebt :p, maar kunnen ze de stroom van de AVR wel aan? De diode is eigenlijk een LL4148, maar dit is de SMD versie van de 1N4148.

Ik heb ook een printje gemaakt voor een 8-pins AVR (ATtiny13)

http://i313.photobucket.com/albums/ll381/berry14berry14/67264a24.png

Gr. Berry

Op 4 april 2011 21:23:31 schreef watchout3:
[...]
Boek? Wa boek?
Waarom in godsnaam ergens onder een stoffige stapel een (school)boek gaan zoeke terwijl die formule in elke datasheet van de 555 staat (wat de TS hopelijk al wel wist).
Als meneer Vandeput moest wete dat jij de TS naar 'een' boek doorverwijst zou ge denk ik vree hard moge gaan lope... >:) ;)

:D Hoe kunt gij Mnr. Vandeput kennen.
EN ik ben 100% zeker dat het ook aangepast kan worden via de condensatoren. Deze zorgen ervoor wanneer het "clip point" behaalt wordt!

Zelf gebruik ik geen 555 IC, dan pak ik rechtstreeks een volledige µcontroller met eigen software. Aangezien een 555 IC toch zelden alleenstaand gebruikt wordt.

Op 4 april 2011 20:14:07 schreef Berry14:
[...]

Dit is wat ik heb gevonden, is misschien ook wat?
[afbeelding]

[...]

Haha, dat snap ik dat dat niet ingewikkeld is. Maar de hardware om hem te programmeren lijkt mij moeilijker, of valt dat ook wel mee? Het is natuurlijk wel de toekomst (hoewel er vast al nieuwere dingen zijn), dus ik zal het toch moeten leren :)

zelfde princiepe. zij doen het met een 4017 en weerstanden.
ik doe het met een andere decoder en diodes.

allemaal het zelfste...

@Berry14: die diode hoeft enkel de buffer (74HC244) van voedingsspanning te voorzien. Het stroomverbruik daarvan is minimaal, daar zal de diode geen moeite mee hebben.
Als je toch met SMD wil werken: voorzie beide schakelingen van een grondvlak, en plaats de broodnodige ontkoppeling onderaan in de vorm van een 100nF SMD-condensator tussen positieve voedingspin en grondvlak.

Op 5 april 2011 20:27:28 schreef steven_oosterbosch:
Zelf gebruik ik geen 555 IC, dan pak ik rechtstreeks een volledige µcontroller met eigen software.

Zo hoort het!!! :-7

Dit is mijn ontwerp, ik neem aan dat je dat gewoon bedoelt? De condensator zit rechtsboven.

http://i313.photobucket.com/albums/ll381/berry14berry14/4b18851d.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Op 5 april 2011 20:27:28 schreef steven_oosterbosch:
[...]:D Hoe kunt gij Mnr. Vandeput kennen.
EN ik ben 100% zeker dat het ook aangepast kan worden via de condensatoren. Deze zorgen ervoor wanneer het "clip point" behaalt wordt!

Ik heb je andere topic gezien en na de woorden "xilinx" en "labvieuw" spookte "xios" door men hoofd, en na een snelle check op google werd dit bevestigd :p.

En idd je kan de freq en duty veranderen door met de condensatoren en weerstanden te spelen, maar dit moet je niet in een of andere boek gaan opzoeken, de fabrikant zet dit in de datasheet zelf (heeft meneer Vandedeput wel gezegd denk ik).
klik vanaf pagina 7 tot p 10 word het interessant ;).

Maar wie ik ben hou ik toch liever angstvallig geheim aangezien ik hier op CO er ook geregeld in slaag om de meest onzinnige dingen uit te kramen :+

@Berry14: met al die verbindingen naar de connectors is het niet zo eenvoudig om het IC fatsoenlijk te ontkoppelen.
Je kan je ook afvragen, wat het nut van die connectors is. Connectors zijn een must, als je regelmatig een kabel met een print moet verbinden, en die verbinding later weer moet verbreken. In dit geval zijn ze IMHO overbodig.
Zelf heb ik het zo gedaan:
http://prosje.be/CO/Schemas/AVR-programmer.png
De draadjes worden rechtstreeks op de print gesoldeerd. 't Is even opletten dat je de juiste verbindingen maakt, maar dat is eenmalig.
Je krijgt dan een slanke print, die bv. in zo'n "behuizing" kan:

http://prosje.be/CO/Fotos/AVR-Progger.jpg

Let daarbij niet op de connector - die wijkt af van de gebruikelijke 6-pins connector.