SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De afstand is al eerder gesteld op 30 meter. Het gebruik hangt natuurlijk af van het rendement van het geheel, het gewicht van het wagentje met lading, en verschillende rolweerstanden en zo.
De snelheid lijkt me niet echt van invloed; die is waarschijnlijk zo laag dat de luchtweerstand verwaarloosbaar is, en om sneller te rijden heb je wel meer mechanisch vermogen nodig, maar is het ding ook korter onderweg, dus netto zul je ongeveer op hetzelfde uitkomen.
Aangezien je de motor al hebt, zou ik een proef doen met een voeding of accu met een multimeter om de stroom te meten, en te bepalen hoeveel runs het ding moet kunnen maken op 1 acculading.
Je zou ook iets kunnen bedenken om de accu bij te laden wanneer het ding stil staat. Je kunt aan het eind aan weerskanten van de plank een metalen vlak maken, met 2 sprietjes of metalen wieltje om daar contact mee te maken. Als het wagentje op die plaats steeds lang genoeg stilstaat, kan het ding onbeperkt heen en weer rijden.
Het karretje kan best lang rijden op een paar goede accu's Wel zou ik de rem eraf halen. Deze zit aan de achterkant en kun je los maken. Het voordeel is dat het karretje dan niet in een klap stil komt te staan en de lading eraf valt. Alles krijgt toch een klap als de rem erop gaat.
Daar heb je wel een punt. Die rem zou ik denk ik ook voorlopig verwijderen, ik denk zomaar dat die wel eens overbodig kan blijken te zijn.
Je kan een motor ook remmen door de twee contacten kort te sluiten. Dan remt hij gelijkmatiger.
Misschien een idee?
Dan vervang je in mijn schema gewoon de REM met een relais die je de twee contacten van de motor laat kortsluiten.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Op 22 april 2011 20:31:28 schreef roppie:
Het karretje kan best lang rijden op een paar goede accu's
Dat ligt helemaal aan de te vervoeren massa en de optrek snelheid, wij hebben voor een project ook een Maxon
motor gebruikt en die lusten wel wat, zeker wanneer ze er
zwaar aan moeten trekken en met maximale snelheid opstarten.
Op 22 april 2011 21:18:08 schreef Stijntjhe:
Je kan een motor ook remmen door de twee contacten kort te sluiten. Dan remt hij gelijkmatiger.
Met het schema dat ik gaf remt de motor hard: die word nl altijd kortgesloten. In sommige gevallen een nadeel omdat het niet altijd wenselijk is, hier zou het idd kunnen helpen.