Hallo,
Ik heb een vraagje.
Ik heb een motor(12V dc) met een rem, deze rem is appart te schakelen met een +/-.
Deze motor wordt gebruikt voor produkten te vervoeren.
Nu wil ik dat als ik een schakelaar omzet de motor begint te draaien met de rem ervan af. als het karretje aan het einde van de baan is, zou de motor dmv een eindschakelaar uit moeten gaan en de rem erop moeten springen. Als ik nu de schakelaar weer omzet zou het karretje weer terug moeten gaan met de rem eraf. en de motor de andere kant op laten draaien.
Alles wordt aangestuurd met een droge 12V batterij.
Welke relais/onderdelen heb ik hier voor nodig?
Bedankt,
Maakt voor het schema verder niet uit, alleen voor de keuze van de relais.

Voor de rem gebruik je van ieder relais een contact. Deze zet je parallel om de rem mee aan te sturen. Als de polariteit niet uitmaakt kun je de rem eventueel ook bij de motoraansluitingen zetten.
Je pakt een twee-polige tuimelschakelaar zoals deze.
De eindschakelaars moeten wel 3 aansluitingen hebben zodat ze als maak- en verbreekcontact tegelijk gebruikt kunnen worden. Zoals deze.
In dit schema wordt de elektriciteit die naar de motor gaat omgeleid naar de rem als deze het eindpunt bereikt.
Geen relais nodig dus.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat lijkt me niet echt handig; als ik de OP lees, denk ik dat die motor meer stroom gaat trekken dan dat schattige schakelaartje aan kan.
Er mag dan wel "125VAC/6A" op staan, maar die 6A gaat het ding op DC met een inductieve last niet lang overleven.
Ik zou toch een relais gebruiken, met fatsoenlijke (eind)schakelaars. E.e.a. is natuurlijk afhankelijk van de toepassing, voor een wagentje op een modelspoorbaan is de beste oplossing waarschijnlijk anders dan voor een wagentje in een min of meer industriële omgeving.
Bovendien is het over het algemeen dat zo dat een spanningsloze rem remt. Met spanning op de rem lost de rem. Ik meen ook te zien dat je met die schakeling een fraaie sluiting kunt maken, dat is met de mijne onmogelijk.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (34%)]
@SparkyGSX Dat heeft nu even niks met het schema te maken, het gaat er maar om dat de eindschakelaars drie aansluitingen hebben zodat je ze als maak- en breekcontact tegelijk kan gebruiken.
@GJ_ Waar zie jij een mogelijkheid tot kortsluiting?
[Bericht gewijzigd door Stijntjhe op (14%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Dat heeft toch wel iets met het schema te maken, lijkt me. Een schema is vrij zinloos als je de onderdelen ervoor niet kunt krijgen. Of dat hier het geval is of niet, ligt aan de stroom die door de motor van de TS moet gaan lopen. Zoals ik al zei, voor kleine motortjes, waarbij de verkrijgbare schakelaars de stroom wel aan kunnen, is het volgens mij een prima oplossing, maar voor grotere motoren niet.
Ik vind het schema erg onhandig getekend, maar ik kan geen mogelijkheid voor een sluiting vinden.
Ik neem aan dat de 2 contacten links (in het grijze vakje) een dubbelpolige schakelaar moeten voorstellen, en dat die 2 contacten dus altijd tegelijk schakelen.
Ja, zo zie ik idd ook geen mogelijkheden voor sluiting. Was lichtelijk verward door de ongebruikelijke tekenstijl.
Even een beter schema gemaakt 
Oud schema: http://cl.ly/67VF/Schermafbeelding_2011-04-19_om_17.50.32.png
[Bericht gewijzigd door Stijntjhe op (54%)]
Bij een normale rem zit ie nu toch net verkeerd om? Een motorrem moet je normaal gezien elektrisch lichten. Dus tegelijk spanning op zowel motor als rem.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (18%)]
Dan sluit je hem gelijkgericht op de motor aan, niet-gelijkgericht als de polariteit niet uitmaakt...
Of een relais op de plek waar de REM nu staat 
Even voor de duidelijkheid, de motor en rem hebben allebei spanning nodig om te draaien, als ik de rem ompool dan remt hij. Als ik de schakelaar omzet, moet de rem weer omgepoolt worden en tevens de motor om weer terug te rijden.
Maar iedereen alvast hartelijk dank,
Ik heb weer een hoop geleerd.
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Hai,
Het lijkt mij niet handig om direct na het uitschakelen van de motor gelijk te remmen.
Moet er niet eers even gewacht worden met remmen, dit om even wat uit te lopen?
Eerst heeft de TS het over:
Ik heb een motor(12V dc) met een rem, deze rem is appart te schakelen met een +/-.
Later over:
Weet ik zo nog niet precies. (max 30 Volt. heb ik laten vertellen.) met is een maxon motor.
Ga eerst een kijken wat het precies is, een 30V motor draait in ieder geval niet lekker op 12V.
[Bericht gewijzigd door Stan1 op (50%)]
De motor mag meteen remmen.
Ik moet pijlen van ons gilde via een transport heen en weer kunnen brengen.
Ik heb het volgende gemaakt.
deze rijd over een plank die op zijn kant staat, doordat het gewicht het wieltje tegen de plank drukt krijg ik grip.
Op 20 april 2011 17:47:05 schreef Stan1:
Ga eerst een kijken wat het precies is, een 30V motor draait in ieder geval niet lekker op 12V.
Die maxon ijzerloze korfankermotor (oude S series?) vind dat prima. Ik denk dat die rem gewoon bij de motoraansluitingen kan. Die rem moet je echter wel even controleren of die op 12V wel goed lost!
Overigens is het geen 30V motor maar een 12, 18, 24, 36 of 48V motor. Van die ouwetjes zijn 12 en 24 het meest gangbaar.
Bij deze motortjes kun je een stevige wisselschakelaar zoals Stijntje aangaf gebruiken. Ik zou wel een ander schema aanhouden en een schakelaar met drie standen nemen anders gaat ie draaien zodra je hem van die plank afhaalt.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (18%)]
Stan1
Read the fuc.... manual and read the fuc.... datasheet! {Proton IDE: V2.0.1.2 / Proton Compiler: V3.5.4.5}
Ik zou et heel anders doen, motor vast opstellen en karretje via een touwtje heen en weer trekken.
Kan je is een duidelijke foto maken van het tiepe plaatje van de motor!
SparkyGSX
Tja, als je het karretje met een touwtje heen en weer wilt trekken, moet je dat touwtje altijd netjes geleiden en op spanning houden.
In de huidige situatie hoeft dat niet, maar het wagentje moet wel een kabel meeslepen. Een goede geleiding voor die kabel is waarschijnlijk lastiger dan een paar wieltjes en een spanner voor een touwtje.
Stan1
In de huidige situatie hoeft dat niet, maar het wagentje moet wel een kabel meeslepen.
Neen, de TS wil dit met een 12V batterij doen....
Maar ja wat is de lengte van de baan en het stroom verbruik van
het karretje ??? beetje lullig is dat wanneer het gilde op de kar zit te wachten, dat deze dan met een lege accu ergens op de baan staat...
[Bericht gewijzigd door Stan1 op (40%)]
SparkyGSX
Ok, dus als ik het goed begrijp, komt de motor, accu, bedieningsschakelaar en de eindschakelaars allemaal aan het wagentje te zitten?
Dat klinkt op zich als een vrij simpele oplossing, waarbij er helemaal geen touwtjes of kabels nodig zijn.
Het kan natuurlijk ook een stuk simpeler; met een flinke veer met een hendel aan beide kanten, bijvoorbeeld, of met een vliegwiel met trekkoord aan het wagentje. Ik neem aan dat er aan het verre einde toch iemand staat om de pijlen te verzamelen en in het wagentje te leggen.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat dit wel een leuke oplossing is, "omdat het kan".
Ja alles komt op het karretje.
Mijn lijkt het beste als ik met relais ga werken, (zekerder/betrouwbaarder). Maar welke? en 2 eindschakelaars op de voor en achterkant van het karretje. om de rem aan te sturen en de motor te stoppen.
Stan1
Ik zou eers eens gaan berekenen hoelang het karretje rijd op een accu.
Wat is het stroom verbruik van de motor en de af te leggen afstand?