Goeie dag!
Ik zit met een klein vraagje en ik kom er zelf niet uit.
Voor een project op school moet ik de overgangsweerstand meten of berekenen van verschillende soorten stekker verbindingen, denk hierbij aan Wieland GST18, Schuko, Ceeform(blauw 3polig) en Wago Winsta.
Nou heb ik van een aantal leveranciers informatie gekregen over de overgangsweerstanden. Wieland GSTi3 heeft volgens hen bijvoorbeeld een overgangsweerstand van 8milliOhm. Heel leuk en aardig dat ik dit aangeleverd krijg, maar hier leer ik niet veel van.
Ik wil graag weten hoe ik deze overgangsweerstand zelf zou kunnen achterhalen d.m.v. een meting of een berekening. Weet iemand van jullie hier misschien meer over? En over wat ik hiervoor nodig heb?
Dank!
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Voor zulke metingen heb ik een stroombron gemaakt, die 1A levert. Die stroom voer ik door de te meten overgangsweerstand, en vervolgens meet ik de klemspanning over die weerstand met de multimeter in DC-stand.
De spanning (in V, mV of µV) is dan meteen de maat voor de overgangsweerstand (in Ω, mΩ of µΩ.
Je kan uiteraard ook meten door er een niet-geregelde stroom door te jagen. Maar dan moet je zowel stroom als spanning meten, en enig rekenwerk verrichten.
Zorg er in ieder geval voor, dat je de spanning zo dicht mogelijk bij de weerstand meet (4-punts meting).
Er bestaan speciale meetinstrumenten die hetzelfde doen wat Pros beschrijft. Daar zitten dus 4 draden aan, 2 om de stroom er door te jagen, en 2 om te meten.
Zijn wel kostbare apparaten.
Oke oke! Dat is goed om te weten, zelf dacht ik namelijk ook vaag aan een vierpuntsmeting. Maar ik dacht aanvankelijk dat het niet zou lukken met losse stekkers! Hier heb ik zeker wel een geavanceerde meter voor nodig?
Zo vreselijk geavanceerd hoeft die meter niet te zijn. Contactweerstanden liggen meestal in de ordegrootte van enkele milliohms. Dus als je er 1A door jaagt, dan moet je meter in staat zijn om millivolts te meten.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Het belangrijkste is, dat je op de juiste punten meet - zo dicht mogelijk bij het contact zelf, dus. De plaats waarmee je de stroomdraden verbindt, is minder belangrijk.
Een fatsoenlijke tafel-multimeter is trouwens voorzien voor vierpuntsmetingen. Maar voor erg kleine weerstanden levert de stroombron-methode een veel stabielere meting dan mijn Fluke 8845A.
Ter illustratie:
Overgangsweerstand tussen een (niet al te frisse) banaanstekker en een bijbehorend chassisdeel:
"Gewone" ohmmeting = 0.1932Ω
Vierpuntsmeting = 0.0022Ω
Na reiniging met een kopergummetje is dat gezakt tot 0.0011Ω