stavros
Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!
hallo iedereen ,
korte beschrijving:
geluid mp3 speler via versterker , mp3 speler moet gevoed worden want blijft constant spelen en versterker wordt aan en uitgeschakeld via een schakelklok.
1° stroombron is een auto battery heb een 7805 gaan kopen en aangesloten en de 5 volt die eruit komt verder aangesloten op opbouw usb female , hier wordt de mp3 speler voorzien van stroom.
2° als mp3 speler wordt aangesloten op usb laad deze op , de 7805 wordt lichtjes warm , echter wanneer de mp3 speler staat te spelen en terwijl oplaad word deze 7805 gloeiendheet , heb er een koellichaam aangehangen en de temp is nu warm is dit normaal ?
heb alles rechtstreeks aangesloten zonder verder andere componenten , heb nu ergens een schema gevonden , zou dit het warmte probleem kunnen voorkomen
3° mp3 speler blijft spelen , via tijdsklok schakelt versterker uit , mp3 blijft doorspelen , na een tijd via de tijdsklok springt de versterker terug op , door het opspringen van de versterker krijgt de mp3 speller een spanningsval denk ik en valt uit ( stopt dus met muziekspelen ) bedoeling is dat mp3 blijft spelen en dat versterker op gepaste tijden aan en uit geschakeld dit om de batterij te sparen.
Iemand een idee hoe ik die warmte ontwikkeling bij het opladen van mp3 kan voorkomen ( van 12v naar 5v kan toch niet zoveel warmte teweeg brengen
en ten tweede hoe kan ik voorkomen dat mp3 uitvalt bij het aanschakelen van versterker. bedoeling is dat dit systeem autonoom moet werken
mvg
De warmte ontwikkeling van de 7805 hangt af van de stroom die de MP3 speler trekt.
(12-5)*IMP3 = x Watt warmte.
Stel dat het opladen 500mA stroom trekt, dat is dan 3,5W te verstoken vermogen. Dat is een behoorlijke toename in warmte voor de 7805. Voorzie de 7805 van een goede koelplaat.
Het inschakelen van de versterker geeft, door de plotselinge toename in stroom, een spanningsdip waardoor de MP3 uitschakeld?
Meet de stromen eens.
BTW. Je bent niet de 100nF C's bij de 7805 vergeten.
stavros
Beginnende Hobbyist "ELKE DAG LEER IK IETS BIJ , MAAR KAN HET NIET ALTIJD ONTHOUDEN" Niemand is te oud om iets bij te leren !!
Heb de 7805 gewoon aangesloten op 1 pin 12v in middelste massa en de andere pin is 5v uit.
Heb het nog niet aangesloten volgens schema dat ik bij gevoegd heb!
bv mp3 speler speelt 1 track af met een loop / herhaling op een bepaald tijdstip springt de versterker op . op dat moment valt mp3 speler uit , na 2 sec komt er gewoon een laadindicatie op van de batterij. ( net of je trekt hem uit usb poort en je steekt hem er weer in ) dus geen muziek meer !!! moet dan terug op play gedrukt worden.
mss biedt de oplossing zichzelf aan , wanneer ik het schema gebruik met de condensators , zodat deze de spanningsval opvangen !!
welke stromen moet ik dan meten , die naar de mp3 gaan op het moment dat versterker opspringt ? zal het morgen eens doen
bedankt voor de snelle post
Hoi,
De condensators bij de 7805 zijn wel belangrijk , zelfs noodzakelijk om de 7805 goed te laten werken.
Een koelplaatje is ook geen overbodige luxe , de 7805 mag dan wel een beetje warm worden ,maar niet loei heet.
Er is ook een 7805 type van 2Amp deze zou dan (met koelplaat) waarschijnlijk koud blijven.
stavros
Dank u voor de reactie
Maar door het aanschakelen van versterker schakelt de mp3 speler over op laadstatus.....
Zou ik die spanningsval eventueel kunnen opvangen met een grotere condensator , zodat die mp33 gewoon blijft verder spelen en niet in laadstatus gaat ??
mvg groeten
stavros
Hoi ,
Heb eerst zelf een print gemaakt , met schema hier op CO
maar heb dan maar gewoon gekozen voor een kant en klare
Dus 12 v van batterij - steker usb - mp3 dan split naar versterker
probleem als ik zowel voeding voor versterker als de voeding voor mp3 speler aan dezelfde batterij aansluit , dan schakelt mp3 steeds naar laadstatus.
sluit ik elk apart aan ( afzonderlijke voeding) dan speelt mp3 en laad terwijl bij
sluit ik deze op dezelfde voeding aan dan speelt mp3 niet , slaat direkt op laad status !!
Hoe kan ik dit oplossen zodat ik geen twee batterijen moet gebruiken
mvg
stavros
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je versterker hangt met de - aan het chassis , tevens aan de mantel van de cinch stekkers , dit ziet de mp3 . je kunt eens proberen of het wel werkt als de mantel van de cinch geen aansluiting maakt , wel kans op een brom omdat de voeding dan de massa stuurt maar als het werkt kun je er een audio scheidingstrafo inzetten ( van een oude modem ofzo )
Een differentiele versterker met een opamp is ook een optie.
[Bericht gewijzigd door bobo1on1 op (12%)]
stavros
Ok heb gedaan wat testman voorgesteld had , heb de min van van de mantel van de cinch afgehaald , idd brom maar als ik nu versterker doormiddel van een tijdsklok laat afspringen en daarna terug opspringen , dan blijft de mp3 speler verder doorspelen voorheen viel deze uit en schakelde naar oplaadstatus is al een goed begin!
waar kan ik zo een audio scheidings trafo halen , want heb geen oude modem hier liggen.
en waar moet ik hem tussenplaasten / aansluiten
mvg
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
stavros
dank voor de snelle reactie
als ik deze ertussen zet , dan mag ik waarschijnlijk terug de massa aan de mantel leggen ?
mvg