De aandrijfriem van onze droogkast (Bauknecht TRA862CD) heeft het begeven. Ik kan zonder problemen een nieuwe riem vinden, maar wat ik niet weet is hoe het wieltje van de spanrol op zijn as zit. Dit wieltje is namelijk niet symmetrisch: het gat voor de as is conisch, en de randen ervan (waartegen de riem draait) zijn verschillend aan de twee kanten. De as waarop het wieltje moet komen is niet conisch. Omdat bij het breken van de riem het wietje eraf gevallen is, weet ik niet hoe het erop moet. Kan iemand dit nakijken? Ik heb namelijk niets van handleiding van deze machine kunnen vinden (een service handleiding is dus ook welkom). De juiste plaatsing is m.i. van belang i.v.m. juist opspannen van de riem en gelijkmatige slijtage van riem en wieltje. Zie ook onderstaande foto's. Dank bij voorbaat.

http://www.uploadarchief.net/files/download/wieltje1.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/wieltje2.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/wieltje3.jpg

De spanrol is versleten en moet worden vervangen.
Nadat de spanrol en snaar zijn gemonteerd moet je de motor kantelen naar de kant waar je een veerkracht op voelt.
De motor moet je zover mogelijk kantelen dat je de snaar met de platte buitenzijde over de spanrol laat lopen, DUS NIET DE GROEFZIJDE OVER DE SPANROL.
Succes. Cor

Ja, maar in welke richting moet het wieltje van de spanrol op de as geschoven worden? Dat is precies mijn vraag. Zoals ik al schreef is het wieltje niet symmetrisch (zie de foto's). De rest wist ik wel.

De spanrol is versleten en moet worden vervangen.

Zoals ik al schreef is het wieltje niet symmetrisch (zie de foto's).

Er is geen 'richting' voor de montage, jouw wieltje is assymetrisch door de sleet...

-knip-

mod edit:
geen onzin meer posten aub

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (5%)]

Ok dan bestel ik zowel een nieuwe spanrol als een snaar. Dankjewel.

Intussen is het wieltje van de spanrol toegekomen (de riem had ik al eerder vervangen). Bij dit nieuwe wieltje is de boring van de as inderdaad niet conisch en bij het oude wieltje zal sleet wel de oorzaak zijn. Maar er is toch een asymmetrie: aan de ene zijde zijn er drie spaken, aan de andere zijde niet (zie ook de foto's). Dus vermoed ik dat het wieltje op een asymmetrische manier wordt belast want het is aan de ene zijde sterker gebouwd dan aan de andere. De vraag blijft dus: op welke manier moet het op de as bevestigd worden: met de spaken naar de achterzijde of naar de voorzijde van het toestel? Kan iemand die toegang heeft tot de juiste tekeningen/schema's dit eens nakijken? Dank bij voorbaat.

Zoals eerder gezegd maakt dit niets uit. Ik heb ze wel eens per ongeluk wisselend gemonteerd, maar die drogers draaien nog steeds. Er zit een bolling op het loopvlak wat de snaar in het midden houd van het spanwieltje. Wel beide wieltjes vervangen!!!! anders gaat de snaar alsnog aan de wandel en slijt dan sneller.

Twee wieltjes? Dit snap ik niet. Er is bij mij maar één wieltje. De riem loopt over het wieltje op de foto, over de trommel en in de groeven van de motoras. Meer is er toch niet?

Bij de meeste (allemaal) recente Bauknechten wordt er met twee wieltjes gewerkt, dit is een oudere.
Het maakt echt niet uit hoe je het wieltje steekt, de reden dat het maar langs één kant versterkt is is gierigheid ;-) De wieltjes zelf gaan niet plooien of breken, zoals je gemerkt hebt is het het "gat" dat uitslijt...

het wieltje staat recht tegenover de motoras , als de snaar dan net 1 groef te ver ligt dan gaat de snaar aan 1 kant van het wieltje liggen en slijt door de druk het asgaatje . het beste even kijken met de nieuwe snaar opleggen of je 1 groef verder kunt gaan zetten en kijken of de snaar dan in het midden van het wieltje gaat lopen ...