Hallo:),
Ik ben voor een project bezig. Ik moet de verschillen uitzoeken tussen Duitse en Nederlandse elektro-normen m.b.t aanleggen van een huis installatie. Tijdens het zoeken heb ik wat gevonden. Maar ik weet niet zeker of deze normen kloppen.
- In Nederland lopen de draden in de buis, terwijl in Duitsland kabels worden aangelegd in de muren.
-In Nederland wordt voor fasen, nul en aarde 2.5mm toegepast, terwijl in Duitsland de fasen,nul en aarde met 1,5mm wordt aangesloten.
- In Duitsland wordt alleen installatie-automaten van 16A toegepast (volgens mij klopt het niet )
-In Duitsland wordt alleen de fasen uitgeschakeld terwijl we in Nederland fasen en nul uitschakelen. (groepenkast) (vreemd)
- In Duitsland mag je zelf de installatie opbouwen. Maar aan het eind wordt de installatie goedgekeurd door een bevoegd persoon. Terwijl we in Nederland niet zelf een complete installatie mogen opbouwen( alleen door bevoegd personen).
Kunnen deze normen kloppen?...wie weet toevallig nog meer verschillen tussen de Duitse en de Nederlandse normen m.b.t aanleggen van de installatie.
morc
Ik heb wat problemen met wanneer een d of t te gebruiken, ddt gebruik ik niet!
Dat was vroeger, we hebben nu een Europese norm, dus ook in Nederland mag je nu gewoon een (daarvoor geschikte) kabel in de muur proppen.
Verschil zou er dus niet meer mogen zijn.
Op 29 april 2011 01:50:18 schreef elektroboy19:...Terwijl we in Nederland niet zelf een complete installatie mogen opbouwen( alleen door bevoegd personen)...
In Nederland bestaan geen bevoegde personen. Als jij morgen vind dat je installateur bent dan is dat zo 
Op 29 april 2011 07:27:43 schreef morc:..een Europese norm...
Verschil zou er dus niet meer mogen zijn.
Op dit gebied is er nog niet veel europees geregeld. Dat heeft ook geen haast want een huis is niet iets dat je snel de grens over sleept zoals een machine. Voor allerlei zaken is het handig als je met een en hetzelfde ontwerp door die EC verklaring in hel ueropa mag leveren, voor huizen geld dat wat minder.
In Duitsland wordt een elektrische huisinstallatie aangelegd volgens de VDE-0100 normenreeks.
er worden in Duitsland verschillende vormen van bedrading gebruikt, de meest voorkomnde is een kabel (rond of plat) direkt onder het pleisterwerk. Ook veel voorkomend is een kabel door een flexibele buis (in betonnen plafonds/vloeren), dan wordt eerst de buis ingegoten en daarna een kabel erdoor.
Losse draden in de buis zie je niet vaak.
Waarom wordt in Duitsland alleen de Fase afgeschakeld in de zekeringkast ?
Dat heeft te maken met de aardingssituatie. in Duitsland heb je van oudsher TN-stroomstelsels, dus altijd een nulleider voorhanden bij aansluitpunten. Vroeger werd de aardaansluiting van een verbruiker ook direkt met de nulleider verbonden (klassieke nulling).
Zou je in zo'n geval de fase EN de nul afschakelen in de groepenkast, verbreek je automatisch ook de aardverbinding.
In Neederland had je vroeger veel TT-stroomstelsels, waarbij de verbruiker tussen de fasen hing (in de volksmond twee-fasennetten genoemd) en de aardleiding werd extra gelegd met een eigen aardelektrode aan de huisinstallatie. Zou je in zo'n geval alleen de 'fase' afschakelen in de groepenkast, en de 'nul' niet, dan heb je nog steeds spanning op je verbruiker staan, tov. aarde welteverstaan. Je hebt dan dus geen aanraakveilige situatie.
Vandaar dat het in Neederland gebruikelijk is zowel de fase als de nul af te schakelen.
Tegenwoordig wordt in Duitsland de aarddraad wel apart meegevoerd naar elke verbruiker, maar het kan wel voorkomen dat de voedingskabel een PEN-geleider heeft, en dus eerst in de verdeelinrichting deze wordt opgesplitst in een separate PE- en een N-geleider.
In Neederland wordt ook geen gebruik meer gemaakt van 220/127V draaistroomnetten (enkele uitzonderingen daargelaten, omdat omzetten naar 400/230V te kostbaar wordt).
Hierdoor is de oorzaak voor de verschillen niet meer echt voorhanden. Het is dus meer gebaseerd op traditie waarom het hier zus en daar zo gedaan wordt.