Hallo elektronica hobbyisten.
Ben op zoek naar een H Brug schakeling waarmee een 24 volt 0,8 ampère actuator aangestuurd kan worden.
Wil de H brug met een Siemens LOGO PLC module uitgang 0/10 volt 20ma aansturen. De actuator draait link en rechts door middel van ompoling.
Nog een link naar een PDF bestand.
Waarom een transistor uitgang en geen relais uitgang? Voor mijn doel gas regelen van een generator moet er heel veel geschakeld worden. Vermoed zoon 4 tot 10 maal per minuut. De relaisuitgang zal heel snel slijten en/of inbranden.
Heb al diverse H-Brug schakelingen gezien wat ik vond was niet helemaal gerelateerd veelal 12 volt als aanstuur spanning.
Wie kan mij verder helpen met mijn project.
Al vast hartelijk bedankt voor het mee denken.
[Bericht gewijzigd door lex2 op (17%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Is de L6201 van ST niet bruikbaar?
Die heeft een TTL input, een R+4.7V zenertje voor de ingangen en klaar.
-edit-
P.S.: Deze heeft nog het voordeel tov een L298 bijvoorbeeld dat er geen aparte logic +5V voeding nodig is. Anders moet je dat er ook nog bij gaan bouwen.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (44%)]
Op 29 april 2011 18:03:55 schreef lex2:
Ben op zoek naar een H Brug schakeling waarmee een 24 volt 0,8 ampère actuator aangestuurd kan worden.Wil de H brug met een Siemens LOGO PLC module uitgang 0/10 volt 20ma aansturen. De actuator draait link en rechts door middel van ompoling.
...veel geschakeld worden. Vermoed zoon 4 tot 10 maal per minuut. De relaisuitgang zal heel snel slijten en/of inbranden.
Je verhaal klopt niet helemaal. Je wilt schakelen, gewoon ompolen, met een 0..10V of 0..20mA uitgang en da's heel raar. Je wilt iets digitaals aansturen met een analoge uitgang.
Die motor moet gewoon 12V of 24V aangestuurd worden, afhankelijk van de uitvoering. Dit soort actuators regelen door er een PWM signaal op te zetten is over het algemeen een slecht plan omdat de ingaande touwtjes naar meer dan alleen de motor gaan.
Als je al met een industriele toepassing als een LOGO begint waarom dan niet simpelweg een paar DC solidstate relais in een gewoon steekvoetje? Dan hoef je je helemaal nergens druk om te maken, gewoon bedraden, een programma in je LOGO en klaar.
http://www.google.com/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CDUQFj…
Let op dat je voor een brug twee positive common en twee negative common relais moet hebben.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Als je het zo bekijkt moet je een externe servo control loop maken met de ingebouwde potmeter als feedback.
Dat is natuurlijk idioot als je al een PLC hebt.
Wat wel kan is dat je (in ken de LOGO niet in detail) je alleen nog twee analoge uitgangen over hebt om nog die brug te sturen. Nu ik het lees klinkt het inderdaad wat vreemd. Effe op de TS wachten wat ie nu echt wil?
P.S. Ik heb ook eens met een paar schakelaars een wat weerstandjes op een analoge ingang extra 'inputs' gemaakt wegens gebrek aan digitale ingangen.
@GJ: Dan heb je wel 4 van die dingen nodig en dito uitgangen + iets van een beveiliging dat je er nooit twee in serie tegelijk aanstuurt.
Voor industriele toepassingen is het gebruik van standaard componenten wel een pre. "Hobby printjes" is zeer zeker niet handig.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (20%)]
Bedankt voor jullie reacties.
Een losse relais aangestuurd door een analoge uitgang is ook een optie. Tja hoelang deze het uit zal houden gemiddeld 240 schakelingen per uur?
Ik zal even een link plaatsen van het totale project.
Het totale plan is een DC generator geheel aan te sturen en te controleren met een PLC.
Gloeien-----------------------Relais uitgang
Starten-----------------------Relais uitgang
Dynamo inschakelen "contact"--Relais uitgang
Toeren HZ controle------------Inductieve sensor via de ingang PLC.
Temperatuur en oliedruk alarm PT100 sensor Oliedruk?
Van al dit is bekend hoe ik dit kan realiseren.
Het laatste obstakel is het aansturen van de actuator
Analoge transistor uitgang PLC? Dan toch maar een losse relais?
Bedankt voor het mee denken.
Op 30 april 2011 16:47:27 schreef lex2
Een losse relais aangestuurd door een analoge uitgang is ook een optie.
Nee, dat is het niet. Een analoge uitgang gebruik je voor analoge signalen, voor een relais gebruik je een digitale uitgang: een relais is aan of uit.
Fredjuhh
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Ja GJ, maar hij wil juist niet die relais van zijn logo gebruiken vanwege het vele schakelen wat hij moet doen, en wil daarom zijn analoge uitgang gebruiken. En wat is daar mis mee, als hij die gewoon telkens op maximaal uitstuurd?
Hij wil dus eigenlijk geen relais gebruiken vanwege het vele schakelen, dus daar wil hij de analoge uitgang voor gebruiken, en dat die dan weer b.v. een paar zware transistors/fets schakelen....
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (30%)]
Goeden morgen.
Bedankt voor jullie reacties.
Zit er iets bruikbaars bij voor mijn project? Is het mogelijk aan te passen voor een PLC uitgang 0/10 volt?
Schakeling 3 lijkt mij in mijn ogen nog het meest geschikt.Alleen die ingangen zijn deze aan te passen voor mijn toepassing? Dan de vraag kan schakeling die 1 ampère opbrengen?
Graag jullie mening.
[Bericht gewijzigd door lex2 op (14%)]
Fredjuhh
http://www.uploadarchief.net/files/download/motor%20-%20filter.jpghttp…
http://feikebrouwer.macuser.nl/hbrug.png
http://www.uploadarchief.net/files/download/h-brigde.jpg
http://static.tz.nl/f/g/30234phplahZHs.JPG
Je moet die 1.1.1.3/bmi niet in die link zetten 
Verder zou je in de datasheets moeten kijken of die fets ook op 24V mogen werken, en of je dan ook nog goed uitkomt met die weerstanden...
Waarom geen transistor uitgangen gebruiken dan? Als je toch een extra module nodig hebt. Maar als je toevallig die analoge uitgangen al hebt en deze als digitale wil gebruiken snap ik het.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (36%)]
Fredjuhh
Transistor uitgangen kan ook, maar volgens mij heeft hij die niet, en dan nog: volgens mij kunnen die dat vermogen niet schakelen, dus moet je hem als nog versterken. Volgens mij moet je die laatste schema wel kunnen gebruiken, maar ik weet alleen niet of dan de juiste weerstanden nog kloppen: de Fets kun je naar mijn idee wel gebruiken 24V zit binnen de specs van die dingen.
henri62
Op 1 mei 2011 08:38:41 schreef lex2:
...
Zit er iets bruikbaars bij voor mijn project? Is het mogelijk aan te passen voor een PLC uitgang 0/10 volt?
Waarom zo moeilijk met losse onderdelen, echt zonde van de tijd.
Gebruik zoals ik in de eerste post zei gewoon een L6201 (of L6202, L6303 als je meer stroom nodig hebt etc.) Daar zit alles in een huisje. De analoge uitgang stuur je dan open tot 5V.
En klaar ben je, niks extra nodig behalve een stukje print waar het op moet en 2 boost condensatoren.
P.S. Ik zie wel dat de L6201 bij farnell redelijk prijzig is +/- 18 euro, de L6203 is daar 7 euro. Dus zou ik voor de L6203 gaan.
Ik ben even de logica kwijt: de originele keuze voor een PLC achtig apparaat snap ik: degelijk, bewezen techniek zo uit een doosje. Als je daar vervolgens allemaal losse elektronica aan vast gaat knopen doe je dat effect volledig teniet: die LOGO verliest al zn voordelen.
Persoonlijk zou ik zeggen:
-of gebruik de LOGO, samen met allemaal industriele kwaliteit materiaal, inclusief gewone digitale transistoruitgangen.
-of bouw alles zelf en gebruik een microcontroller.
GJ
Was is er mis met losse elektronica aan sluiten op een PLC? Daar is hij toch voor bedoeld en gemaakt? Zelf een microcontroller bouwen dat gaat mij boven mij pet.
Fredjuhh
Moet er inderdaad een Siemens LOGO! AM2 AQ uitbreidingsmodule bij kopen.
Kijk nog even naar een gebruikt model nieuw kosten deze €100,-
henri62
Kun je hier een schakeling schemaatje van maken? Tja dit project kost toch geld die €28,- aan power transistoren overleef ik nog wel als het geheel bij mijn duidelijk is kan ik onderdelen gaan bestellen bij o,a, Conrad.
Tot nu toe op mijn Lijsje.
Siemens LOGO AM2 AQ module.
Inductieve sensor.
Actuator E411 of ander soortgelijk mechaniek.
Draad
PT100 sensor.
Oliedruk sensor
Onderdelen voor transistor H Brug schakeling.
Laatste is dus die H Brug schakeling om die actuator te sturen.
Als alles werkt plaats ik een foto's op dit topic en filmpje op youtube.
Op 1 mei 2011 14:15:58 schreef lex2:
Moet er inderdaad een Siemens LOGO! AM2 AQ uitbreidingsmodule bij kopen.
WAAAAT???? JETZT BRICHT MIR DIE HOLZSHUHE!
Waarom geen transistor uitgangsblok????? Als je toch nog kunt kiezen. Een DM8-24 of zo?
Ik dacht dat je al met die analoge uitgangen zat, maar als je nog moet kopen ga je toch niet bewust de verkeerde kopen!
henri62
Ik geef GJ toch wel enigzins gelijk, je bouwt alles industrieel of alles zelf. Maar het hangt ook af waar het voor bedoeld is. Is het voor derden zou ik niet gaan voor zelfbouw maar echt alles standaard in-kopen.
@GJ: Is er een transistor module die >= 1A is? Dan is het helemaal idioot natuurlijk om het extern te maken. Effe snel gezocht: Klopt het dat die DM8-24 1A is? Maar die kunnen toch niet naar 0 driven?
Verder raad ik het sterk af om met lossen transistoren/fets te werken.
Er is een groot risico dat bij het schakelen van de H-brug je volle kortsluiting krijgt als je er geen 'doode' tijd in designed.
En dat kan nogal eens vies tegen vallen om dat goed voor elkaar te krijgen. In de geintegreerde H-bruggen is dat intern goed voor elkaar.
Lees het datasheet van de L6203 en daar staat het aansluitschema in, niet echt moeilijk.
Cboot >= 10nF (ik zou deze zeker wat groter kiezen)
Vref ontkoppelen met 220nF.
Ven aan 5V hangen, eventueel uit de 12V maken via een weerstands deler.
Wat moet je met een digitale uitgang van >1A? Aan zo'n uitgang zet je een paar solid state relais.
Buiten dat, waarom zou TS analoge uitgangen kopen als dit dus domweg de verkeerde uitgang is? Hij wil een digitale uitgang, dus dan koop je die ook. Voor mijn part gebruikt ie die om zn losse elektronica aan te sturen. Digitale blokken zijn nog goedkoper ook.
Op 1 mei 2011 14:15:58 schreef lex2:
Was is er mis met losse elektronica aan sluiten op een PLC? Daar is hij toch voor bedoeld en gemaakt?
Nee, daar is een PLC niet voor gemaakt. Een PLC is voor industriele toepassingen en daar hoort geen hobbiewerk in thuis. Onderdelen moeten "off the shelf" zijn en bijvoorkeur moeten er meerdere leveranciers zijn. Storingzoeken word zo eenvoudig, het oplossen gaat snel, als het al nodig is want normaal gezien hebben we het over hele robuuste oplossingen.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (17%)]
Fredjuhh
Ohhh, ik dacht ook al dat je die analoge uitgangen had...
Edit: dus koop een digitale transistor uitbreidingsmodule, en knoop daar solidstate relais achter (volgens GJ) Maar hebben die solidstate relais meerdere contacten in hetzelfde relais zitten? Want dan heeft ts er maar 2 nodig volgens mij: een voor "aan of uit", en een voor "de richting".
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (72%)]
Goeden middag allen.
Dacht ooit eens gelezen te hebben dat er elektronische relais bestaan dus schakelen zonder Mechanische mechaniek en contactpunten.
Zou dit dan niet de oplossing zijn? Of hier ook dubbele met maak en breek contact van bestaan.
Geen idee wat er te koop is op dit gebied zal eens neuzen op het internet.
Dan nog heb ik een Siemens LOGO! AM2 AQ uitbreidingsmodule nodig.
Fredjuhh
Deze heb je nodig:
DM8 24 / DM16 24
Voedingsspanning 24 V DC
Vier / acht DI 24 V DC digitale ingangen
Vier / acht DO uitgang transistors, 0,3 A
Hier hang je dan een solidstate aan wat jij dus bedoeld, maar wel opletten dat die solidstate relais wel DC kan schakelen 
[EDIT] Weet je zeker dat je daar het beste solidstate relais voor kan gebruiken GJ? Dan heb je er naar mijn idee dus 4 van nodig: kost wel een paar euro's 
Maar heb je die solidstates dan ook in versies met meerdere contacten b.v. meerdere NC en NO in een relais?
[Bericht gewijzigd door Fredjuhh op (32%)]
IC electronic wellicht. Maar die [url=www.clrwtr.com/PDF/RELECO/RELECO-Solid-State-Relays.pdf]Releco's[…] zijn toch niet zo heel duur? Wat zal die hele generator kosten? En aan brandstof de eerste weken?
Releco haal je bij Vierpool.
--edit--
ongeveer 25 euro/stuk dus.
Goeden avond.
Probleem dus opgelost dus geen schakeling maken maar een DM8 24 kopen en twee dubbele solidstate relais of 4 enkele.
De puzel is compleet.
Was net op conrad en vond hele pagina's vol met deze solidstate relais.
Bij afname van 3 en meer €15,33,- per stuk bovendien rails montage dus mooi naast de PLC op een rails erg handig, Deze relais hoeven dus niet gesoldeerd te worden.
Geen bewegende slijtgevoelige onderdelen. Tja kapot gaan kan alles. De belasting is gering 0,8 ampère bij 24 volt.
Hartelijk bedankt voor het mee denken.
Stukje bij beetje kom ik er wel.
Vergeet niet om 4 blusdiodes rond die motor te plaatsen! Dit soort solid state relais houd helemaal niet van piekjes en geeft direct de geest.
Overigens, zonder gelijk je plannen in de war te gooien: relais had geen enkel probleem geweest. En eenvoudige te programmeren, en onmogelijk om sluiting te maken. In veel machines zitten relais die 60x per minuut of vaker schakelen.
Daar staat weer tegenover dat ik ook geregeld defekte solid states voorbij zie komen. Dus als het om degelijkheid en betrouwbaarheid gaat denk ik dat ik zelf toch gewoon voor relais zou gaan. In dat geval zou je bijvoorbeeld kunnen kiezen voor Releco C10-A10.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (26%)]
Goeden middag GL.
Dus die solidstate relais zijn minder betrouwbaar dan normale relais?
Denk dat ik dan op die Siemens logo DM16 24 module die ik wil kopen dan maar normale relais op voet ga kopen en een reserve voor het geval dat een kapot mocht gaan.
Zoals je weet was ik bang voor snelle slijtage van mechanische relais.
Welk fabrikant staat bekend als het beste relais bouwer?