Hoi iedereen,
Ik heb hier al een tijdje een oude Philips buizeneindtrap staan die ik graag weer zou willen laten werken. Het gaat om een Philips VE1403. Het schema vind u hier: klik
De buizen die erin horen, zijn EL81. Deze worden helaas niet meer gemaakt. Nu dacht ik dat de versterker ook wel zou werken met EL84. Ik heb hiertoe de pinbezetting van de buisvoetjes aangepast, de negatieve voorspanning veranderd en in de aanvoer van de anodespanning voor iedere buis een 10 ohm weerstand gezet zodat ik daar de bias-insteling kan meten.
De bias die ik heb ingesteld bedraagt 20 mA per buisje. De spanningen die ik meet op de buisvoeten zijn als volgt (t.o.v. massa):
1. N.C.
2. -4,85 VDC
3. 0 VDC
4. 6,3 VAC gloeispanning t.o.v. poot 5
5. Zie 4.
6. N.C.
7. 307 V
8. N.C.
9. 153,9V
De versterker werkt wel, maar begint al bij 0,5 tot 1 W uitgangsvermogen te vervormen. Hoe kan dit? Heb ik iets verkeerd gedaan? Zijn de EL81 toch niet te vervangen door EL84?

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Groetjes,
Niels

EL81 en EL84 zijn volgens het buizenboekje qua waardes toch nogal andere buizen... Je hebt het over de buisvoetjes, maar je zal toch ook iets met de topcontacten hebben gedaan, lijkt me.

EL81 moet nog wel NOS te vinden zijn, en is dan waarschijnlijk nog redelijk betaalbaar ook.

Dan hoef je je, in Nederland toch vrij bijzondere, versterker ook niet te modificeren.

Inderdaad zonde om deze bijzondere versterker te modificeren.
EL81's zijn nog volop nieuw te verkrijgen.
Zie bjv. hier: http://home.planet.nl/~rotte322/Voorraad/voorraadset.htm

Anders heb ik ze ook nog wel ergens in de opslag.

Ik heb de versterker inmiddels weer netjes in originele staat terug gebracht (originele buizen terug erin). Hij werkt wel, maar er komt echt maar heel weinig volume uit (ik stuur hem aan met mijn laptop op de 7k ingang, die hebben over het algemeen een redelijk hoog uitgangsniveau). Eigenlijk kan dit alleen aan de buizen liggen, of niet?

Dat zou je bijna zeggen ja... Misschien zijn er mensen die twee EL81's hebben in goede staat waarmee je de versterker even kan testen.
De 7k ingang is trouwens niet geschikt voor een laptopuitgang. Beter de 5 ohm ingang gebruiken. Een koptelefoonaansluiting is meestal 16-64 ohm.
Ga ook eens na of het elcootje en de diode van de negatieve roosterspanning nog in orde zijn.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (14%)]

Is het wel een laagohmige uitgang hoort daar geen 800 ohm luidspreker aan?

Eigenlijk is dit een lijnversterker (booster) bedoeld voor lange aansluitleidingen. Zoals nu een 100V systeem wordt gebruikt.

Als versterker voor een MP3 e.d. zou je nog een voorversterker met EF86 of ECC83 erbij kunnen maken.

Buizen zijn gewoon nog volop te krijgen. Zet even een advertentie op www.gloeidraad.nl en je krijgt er wel een paar aangeboden. Ik zou ook gelijk even iemand zoeken die met een fatsoenlijke tester (avo of funke) je buizen even test, dan kun je die uitsluiten.

Op 10 mei 2011 23:17:47 schreef maartenbakker:
Dan hoef je je, in Nederland toch vrij bijzondere, versterker ook niet te modificeren.

Wel leuk, heb hetzelfde kastje eens op een beurs voor 5 euro overgenomen. De koper wilde voor het sluiten graag van zijn spulletjes af :)
Had iets dergelijks niet eerder gezien maar of ze nu echt zeldzaam zijn..?

Deze zijn redelijk zeldzaam in Nederland. De meeste werden professioneel gebruikt in gebouwen en zijn op de sloop terecht gekomen. Er begint langzaam aan wel weer een markt voor te komen.

Mocht je hem willen gebruiken hou er dan rekening mee dat het een mono-blok is en dat je er voor stereo dus 2 nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door Dominic op (25%)]

De exemplaren die je in Nederland tegenkomt zouden m.i. eerder een EL of AG typenummer hebben. VE is eerder Duits denk ik. Weet iemand daar toevallig meer over?