voor een aansturing van een alarm in een wagen had ik een schakeling gemaakt volgens dit schema (gevonden op dit forum waarvoor mijn dank aan zweetvoetje)
nu heeft dit een paar maand probleemloos gewerkt maar ondertussen heeft de schakeling de geest gegeven.
waarschijnlijk verbruikt het relais dat de BC557AP aanstuurt net iets teveel stroom??
ik ga een zwaardere transistor in de plaats monteren maar welke neem ik best zodat ik dit schema kan blijven gebruiken ??
dank bij voorbaat
weerstandswaarde van de spoel = 320 ohm
geeft een stroom van een kleine 45 mA bij 14 V wanneer de motor draait
ik had gedacht van de transistor wat over te dimensioneren , bvb. één van 1,5 A ??
maar welke neem ik dan best ??
aan de basis van de BC547 heb ik geen weerstand geplaatst
de stuurspanning is ergens een 9V met een zeer lage stroom >> ik kan er geen testlampje laten mee branden,alleen een LED brand
juist voor die reden heb ik deze schakeling gemaakt
met die lage stuurspanning/stuurstroom kon ik niet rechtstreeks een relais aansturen...
jokohoko
vergissen is menselijk maar voor totale chaos is steeds een pc of elektronica nodig
Ik weet niet hoeveel die kleine stroom net is maar ik denk te kunnen aannemen dat hij toch te hoog was voor de BC547 transistor.
Bouw het even opnieuw met een stroommeter voor deze transistor of een spanningsmeter en hang veiligheidshalve toch ook maar een weerstandje ertussen. Dan kun je een correcte weerstand uitrekenen en zal dit wel blijven werken.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
een goede vraag waar ik voorlopig nog geen antwoord kan op geven
systeem is nog ingebouwd
heb er alleen nog maar kunnen op meten (weliswaar met led-controlelampje,niet met een voltmeter)en aan de uitgang van de 557 had ik na een 10-tal seconden een heel kleine spanning >> ledje brandde héél lichtjes
maar uiteraard geen spanning/stroom genoeg om het relais laten aan te trekken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (18%)]
Op 13 mei 2011 12:12:38 schreef pwr:
weerstandswaarde van de spoel = 320 ohm
geeft een stroom van een kleine 45 mA bij 14 V wanneer de motor draait
Dat moet de 557 makkelijk kunnen trekken.
Meet anders eens hoeveel spanning er over collector-emitter staat. Die ligt bij een transistor in verzadiging op zo'n 0,2V. Als het veel meer is wijst dat er op dat de teansistor niet goed open staat.
De weerstand van 1k tussen de transistors lijkt me aan de lage kant. Die moet toch wel 47k kunnen zijn.
Verder ga ik mee in het advies van jokohoko. Meet eens of de 547 niet te veel basisstroom krijgt.
Op 13 mei 2011 12:51:17 schreef jokohoko:
Ik weet niet hoeveel die kleine stroom net is maar ik denk te kunnen aannemen dat hij toch te hoog was voor de BC547 transistor.Bouw het even opnieuw met een stroommeter voor deze transistor of een spanningsmeter en hang veiligheidshalve toch ook maar een weerstandje ertussen. Dan kun je een correcte weerstand uitrekenen en zal dit wel blijven werken.
heb dus een nieuwe schakeling gebouwd
de stroommeting aan de basis van de 547 geeft 37 mA zonder weerstand en 7 mA met een weerstand van 1 KΩ (heb geen andere waarde in huis..)
mijn eerste schakeling had géén weerstand aan de basis van de 547 >> zou dit de reden kunnen zijn waarom het maar een paar maand heeft gewerkt ???
Peter Claus
It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple
Ik verschiet dat het nog zo lang heeft kunnen werken.
Er moet daar inderdaad een basisweerstand komen.
Franssel
Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
de door mij gemaakte schakeling dient om het alarm uit te schakelen als de sleutel in het contact wordt gestoken > dezelfde voeding waar ook de radio wordt mee aangestuurd
dit signaal is in mijn wagen niet analoog aanwezig vermits alle communicatie tussen contactslot en stuurdozen (en ook radio/navigatie) via can-bus verloopt
de schakeling werkt dus vanaf de sleutel in het contact steekt maar dus ook wanneer de motor draait
vandaar dat er wel degelijk met 14V moet gerekend worden..
blijft mijn vraag tot welke waarde die Ib moet beperkt worden ??
In de datasheet's vind ik het zo direct niet terug maar ben maar een leek uiteraard
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
benleentje
Golden Member
Basis stroom van 7mA met de extra 1kΩ Weerstand is een stuk beter maar nog net iets aan de hoge kant. Hou het onder de 5mA. Datzelfde geld ook voor de 557 daar plaats je best een 3,3kΩ
Monteer ook even een weerstand van zo'n 10-47 k o.i.d. over de beide B-E aansluitingen van de torren, dit griezelt mij toe
Roelken
Succes kent vele vaders, doch falen is immer een weeskind.
Op 13 mei 2011 22:02:38 schreef pwr:
hoe groot mag die basisstroom zijn ??
Dit is de uitgangskarakteristiek van de BC547 als je hem als versterker wil gebruiken.
Als je de transistor als schakelaar gebruikt en dus niet geïnteresseerd ben in vervormingsloze versterking, dan ga je zover mogelijk in het saturatie-gebied werken. Dit is het gebied waarin de collector/emitter-spanning het laagste is (je wil een minimale spanning over de schakelaar = transistor = collector/emitter overgang). Dan werk je met veel hogere basis-stromen dan in deze grafiek getoond worden. Maar je ziet in de grafiek dat je bij 400uA basisstroom en 50mA kollektorstroom, ongeveer 1V kollektor-emitter spanning hebt. Maar die spanning willen we nog lager hebben, want we willen minder dan 1V over de schakelaar laten vallen. De minimale kollektor-emitter spanning bij saturatie is ca. 100mV (datasheet), dus 10x lager. Als we de basisstroom 10x verhogen zitten we aan 4mA.
Je zit dus in de grootte orde van enkele mA tot 10mA aan basisstroom om de transistor in saturatie te krijgen.
Met hogere basisstromen gaat het ook wel werken, maar is overkill.
zopas de schakeling aangepast in functie van al de raadgevingen die hier zijn gegeven
basisweerstanden gezet van 3,3 kΩ voor beide transistoren
eveneens over beide basis-emitter aansluitingen een weerstand gezet van 47 kΩ
beide basisstromen situeren zich nu rond de 3 mA
de spanningsval over de BC557 (gemeten over collector/emitter) bedraagt 100 mV
ik denk dat ik hiermee een betrouwbare en bedrijfszekere schakeling zal hebben ??
hopelijk gaat ze langer mee dan een paar maand..
benleentje
Golden Member
Roelken
moet je WEL een goede vrijloopdiode erin zetten..
een 1N400X is VEEL te traag.
1N4148 doet wonderen. Ben bang dat het daar misgaat.
dan ben ik er nog ni uit ??
er zit een 1N4007 in
ook staat er een condensator (niet op het schema aanwezig) van 220 µF tussen basis en collector van de BC557
hierdoor heb ik de nodige vertraging van een paar seconden bij het uitschakelen
deze condensator gaat toch de bedrijfszekerheid niét in het gedrang brengen ??
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (27%)]
2 fouten dus.
.1 die diode moet echt sneller zijn: vervang die maar voor een 1N4148 of nog sneller.
.2 die condensator zet de transistor voor een deel van de tijd niet in verzadiging waardoor de dissipatie toeneemt. En das niet best! Ding wordt warm en zal wel oproken. Ik kan het wel uitrekenen, maar heb er geen zin in: als je hem perse vertraag wilt doen zul je een tor moeten hebben die iets meer dissipatie aankan.
Voor een tijdvertraging, kun je hem beter in de basis van de eerste tor zetten, kan de condensator nog kleiner blijven ook...
Op 15 mei 2011 10:27:30 schreef Shiptronic:
Wat ishet voltage watde spanningopover de condensatorstaat?
*sorry, ik kan het woord voltage niet verdragen...*
Roelken
Even de technische uitleg :
De reverse recovery tijd (trr) van de diode is belangrijk als je die als flyback diode gebruikt.
Simpel gezegd, de tijd die de diode nodig heeft om om te polen :
* 1N4007 (power diode) = 30uS = 750 keer trager dan een 1N4148
* 1N4148 (small signal diode) = 4nS = prima voor een relais
* BAT85/BAT41 Shottky diode) = 4ns + lagere doorlaatspanning = nog beter
Voltage ? Spanning ? Elektrisch potentiaal verschil ! 
spannig kan nog wel, maar wattage, ohmage, amperage.
ik kan er gewoon niet tegen, trouwens een prima uitleg. We zullen het maar niet over de junctie laag hebben enzo...